Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Toyota Previa brummar lite för mycket (avgassystem)

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

roddjer (trådstartaren)

#16 » 10:17:20, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Ang HC värde, kan man utläsa förändringar i katalysatorn med hjälp av detta, tex att den börjar bli tät. Har en 940 som bränsle förbrukning är hög.

Tänkte på mitt protokoll från 2016. Det står HC med fet stil, sen ett litet tomrum, sen 100 inom parantes. Tolkar det som det inte mätts något HC men att det finns ett gränsvärde på 100 någonting. Ppm tyckte jag torbjorn_f skrev nånstans.

Ska försöka få tag i tidigare protokoll få se om det står något matnyttigt.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



igelkottar

#17 » 10:29:29, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta först efter luftläckor vid insug och alla slangar som hör dit, finns där inga så kan det vara att olja kommer med ut.

Luftläcka letas med startgas lättast som man sprutar på detaljerna med motorn igång, om det är läck någonstans så ändras varvtalet.

PS!
Gör detta med kall motor helst och spruta inte på eldetaljer.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#18 » 10:48:04, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Ang HC värde, kan man utläsa förändringar i katalysatorn med hjälp av detta, tex att den börjar bli tät. Har en 940 som bränsle förbrukning är hög.


Om katalysatorn blir igensatt är en sak, om den är "slut" eller "förgiftad" så att den inte längre kan bränna upp HC är en helt annan sak.
Men igensatta katalysatorer är mycket sällsynt nuförtiden, i synnerhet i Sverige och Europa. Det var vanligt i katalysatorbilarnas barndom i USA på 80-talet, då dålig kvalitet på bensin och motoroljor orsakade igensättningar.

Vad är det för årsmodell och motortyp i 940:n? Har du läst av felkoder för både insprutnings- och tändsystem?
Några vanliga orsaker till hög bränsleförbrukning på Volvo med LH 2.4 och EZ-K tändsystem (som inte nödvändigtvis ger felkod och/eller tänd motorelektroniklampa):
-Halvtrött lambdasond som antingen reagerar för långsamt eller där spänningen aldrig orkar hela vägen upp till 1 V då bränsleblandningen är fet.
-Motortempgivare (inte den till tempmätaren utan den mindre med svart kontaktstycke) som mäter fel, så att antingen insprutnings- eller tändsystemet ständigt tror att motorn är kall.
-Dålig termostat så att motorn inte kommer upp i full temperatur inom rimlig tid efter start. Detta syns inte på tempmätaren eftersom den går upp till mittläge redan vid 40-50 grader och inte går vidare åt höger förrän vid 105-110 grader.
-Problem med knacksensorn - t ex att den är felmonterad, sitter lös, är trasig eller att det är kortslutning i den skärmade kabeln till den - så att tändsystemet uppfattar fel på knacksensorn och ställer tändningen maximalt sent för säkerhets skull.
-Om motorn har EGR (sugmotorer ungefär '92 och senare), så kan fastkärvad EGR-ventil eller igensotade rör för EGR leda till hög bränsleförbrukning - utan EGR får motorn större tendens till att spika, så knackregleringen ställer tändningen sent av den anledningen.
-Interna kortslutningar eller överledningar mellan olika givarsignaler i kabelstammarna, i synnerhet kabelstammen som går från insugningsröret och ner längs vänster sida av motorn, som ju är svårt utsatt för värme och ibland även olja och bensinångor. Om man skär upp kabelstammen - den kan se hur fin som helst ut utanpå - så kan det visa sig att det bara är smulor kvar av isoleringen på en del av kablarna.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#19 » 10:57:29, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Leta först efter luftläckor vid insug och alla slangar som hör dit, finns där inga så kan det vara att olja kommer med ut.

Luftläcka letas med startgas lättast som man sprutar på detaljerna med motorn igång, om det är läck någonstans så ändras varvtalet...

Hehe, finurligt! :thummar:

Bekymrar mig nog inte alltför mycket om katalysatorn tror jag. Den har nyss varit in på service, där borde de väl ha upptäckt nå vajsing med sådant. Läsa felkoder är väl standard. Testar man avgaser på nå vis i såna sammanhang? Tänker på slangen de hänger på på besiktningen.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

igelkottar

#20 » 11:21:13, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mest Ove.G som jag svarade. :skriva2:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ove.G

#21 » 12:18:20, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta trådkapning, när det nämndes fel på katalysatorn så vet jag en skoda 2004 som blev tät i katalysatorn, om man kan se tendens i avgasmätningar.
940 är en 97 a 20000 mil, inkörd.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#22 » 12:56:53, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Ursäkta trådkapning, när det nämndes fel på katalysatorn så vet jag en skoda 2004 som blev tät i katalysatorn, om man kan se tendens i avgasmätningar.
940 är en 97 a 20000 mil, inkörd.


Var den Skodan en av de VAG-bilar som hade problem med oljeförbrukning?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#23 » 15:50:55, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Det var mest Ove.G som jag svarade. :skriva2:

Jo, det listade jag ut så småningom men det spar jag i databanken mellan öronen. Kan få använding för det jag med en dag. :grin:

Ove.G skrev:Ursäkta trådkapning...

Kör på bara!! :thumme:

:cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ove.G

#24 » 19:26:14, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Ove.G skrev:Ursäkta trådkapning, när det nämndes fel på katalysatorn så vet jag en skoda 2004 som blev tät i katalysatorn, om man kan se tendens i avgasmätningar.
940 är en 97 a 20000 mil, inkörd.


Var den Skodan en av de VAG-bilar som hade problem med oljeförbrukning?
Nej, en Praktik 17000 mil och inga övriga fel.
Den kan ha varit gubbkörd tidigare till 5000 mil.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

roddjer (trådstartaren)

#25 » 17:09:21, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Så här ser det ut under Previan. Lambdasond, katalysator, upphängning.

Bild


Här är problemet med det här röret. (Dämparen bak, ursprungsfrågan, är en annan historia.)

Vid röda pilar tuffar det och pyser. Vid de gula prickarna tror jag läckan är fast på "baksidan". Läckan är alltså mellan fästet och röret. Hur ska man komma åt nå dylikt? :klia:

Bild

Kapa bort fästet delvis, på med en 2 mm plåt över och runt läckan, tillbaka med fästet?

Om man nu kan komma åt och göra rent ordentligt utan att ta bort fästet, skulle man kunna hårdlöda istället?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#26 » 21:50:13, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapa bort fästet och det kexiga och tunna materialet närmast det i röret, lägg igen hålet med en plåtbit som passar kant i kant, svetsa tillbaks fästet utanpå.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#27 » 22:12:14, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Blitt lite mer pyssel med Toyan. Släpvagnskontakten behövde bytas. Har framförts utan lock en tid av tidigare ägare, det tär snabbt på stift och hylsor. Nytt don inhandlades från Blå-rutiga huset.

Här är ursprungliga anledningen att jag postar. Fick en kabel/hylsa över när jag skulle koppla in den. Bilen har åtta kablar, kontaktdonet sju hylsor. :klia:
Kopparblecket framför pennan sitter fast i hylsan med avklippt grå kabel till höger. När stickproppen från kärran sätts i trycks en "knapp" genom botten på kontaktdonet och lyfter blecket. Då bryts kontakten mellan den "gråa" och den "blåa" hylsan. Sen är det lite fel på bilden, den blå hylsan har åkt upp lite, den ska skjutas ned i botten och då syns det tydligare det jag beskrev ovan. En snabb Googling gav svaret. Tänkte givetvis söka här inne först. :mrgreen:
Hittade svaret på ett Toyota-forum.

Släpvagnskontakt. 8 kabler, 7 poler. Avensis 03-08

Den ger tydligen funktionen att " när du stoppar i släpfordonets kontakt så kopplas dimbakljuset bort i bilen. "
Se där. :coffee:

Bild


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sen blir det ju allt som oftast aldrig riktigt som man tänkt sig. - :myzsko: - Och när man ändå hade "garage-kameran" framme... - :mrgreen:

Så här såg det ut när jag till sist fick dän eländet. Den skarpögde ser att det är en svets som gått av i plåtbrickan till höger om den lilla skylten. Plattan sitter i en svets. EN!? Utan något stöd bakom. När man trycker i kontakten böjer man plåten lite framåt, när den sen ska ur böjs den lite bakåt. Upprepa det några gånger så...
Krävdes inte många böjningar från min sida innan den ramlade bort.

Bild

Montering av nytt don. Kabeltången, sved litegrann när den inhandlades, tycke den var dyr, men f*n vad bra den är när det blir lite tunnare kablar! :thumme:

Bild

Behövde uppfinna något för att få fast plåten igen. Fick fatt i en profil som lämpligt nog fanns i bra-te-ha-högen. :grin:
Vinkelslip för rätt storlek och form.

Bild

Borrade och drev ur popnitarna som höll brickan. Nya hål borrade och filades fram. Fann ett par lämpliga M4 att dra ihop bricka, plåt, och vinkeljärn. Ett M12 hål borrades i vinkeljärnets andra sida för infästning i draget där den andra biten med den avbrutna svetsen suttit.

Bild

Sådär då! På plats! Nu va det väl f*n om den inte ska sitta fast!

Bild

Kllllarrrrrt!! - :grin:

Bild

Efterföljande funktionstest med släpkärra föll väl ut. Ekipaget godkänt och åter klart för nyttjande! - :thummar:

edit: grammatik
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#28 » 00:33:07, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Så...
Efter mycket om om men, ditten och datten med epilepsi-anfall, livspussel och annat kom jag mig för att ta itu med avgassystemet på Toyan idag, anledningen till trådstarten. Kameran följde naturligtvis med. - :mrgreen:


Fältreparation. Någonstans mellan halvkul och skittråkigt. - :svettas:
Varför i fält? Garaget är naturligtvis redan fyllt, man är ju Maskinist! - :grin:

Bild

Den har ju låtit lite "sportigt" senaste veckorna. Här är anledningen till sportigheten...
Hålbandet var en tillfällig upphängning av mittre röret i bakkant. Det röret har bara två infästningar. Utan den upphängningen hade man brutit sönder mittenröret med liten utflykt ned till lokala ICA-butiken.

Bild

Gammal orginal, ny (Kina?) pirat.

Bild

En Klarius! Jojomensan... det borgar för kvalite! - :mrgreen:
Från England/Irland... - :klia: - Importör gissar jag på.

Bild

Transportskada! Ajaj... nja, reklamation känns ytterst avlägset...

Bild

Sen dök det upp en sån här "när-man-ändå-har-skiten-nedplockat-kan-man-passa-på-att..." grej...
Lite överkurs, men vaf*n! - :mrgreen:
Infästning för värmeskölden är kaputt på ett par ställen.

Bild

Så kan det gå när inte haspen är på.
Eller man är j*vligt stark! - :mrgreen:

Bild

Mera hålband, en favoritprodukt här hemma. Snidade några brickor. Konventionella brickor hade jag inga i bra storlek, som täckte hålet i skölden, men inte onödigt stort runt skruven. Större anliggningsyta också med banden utan att knöla till skölden när man drar åt.
Där den avdragna skruven satt borrades ett litet hål på sidan om för en passande plåtskruv som rotats fram ur bra-te-ha-arkivet.

Bild

Piratdelar är som bekant mycket billigare. Passformen däremot på avgasprodukter är det ofta lite si och så med. Man får vad man betalar för...
Syns dåligt på bilden men främre gummihängaren, som syns här nedan, är något "förskjuten" i sidled. Stången i dämparen hänger inte mitt för infästningen i karossen och gummiplutten blir därför deformerad, lite utdragen. Nollpunkten, som infästningarna i dämparen ska förhålla sig till, blir ju skarven där rören ska mötas. Inte överdrivet mycket att bråka om men syntes påtagligt när man låg därunder, "live". Perfektionisten vaknade och knackade på axeln...

Bild

I brist på finare verktyg bökades dämparen upp i skruvstycket. Lyckades knacka till stången lite i sidled, fram och åter, gjorde en liten knix på den samt justering a vinkeln nedåt. Var tämligen säker på att det skulle vara mjukt material i stången och därför inte svårt att forma. Gissade rätt. Trixigt att få fast den i skruvstycket bara och komma åt med hammare på rätt ställen, men det gick det också. - :grin:

Bild

Nästa utmaning.
En av stängerna bak på dämparen är lite kort som synes. Orginalet i bakgrunden. - :klia:

Det gör att den gummiplutten inte heller får en bra position. Såg nästan ut som den skulle kunna kränga av om sambon skulle burna ner i nån stor grop på vägen genom skogen.

Bild

Löstes med att "skarva" stången sida vid sida med en M12 skruv. I avsaknad av svets fick det bli ett skruvförband med den gamla klassikern hålbanden... - :mrgreen:

Bild

Syns ingen direkt skillnad mot tidigare bild men jag är nöjd med slutresultatet. Som sagt, "live" syntes en klar skillnad. Inte perfekt men... som John Wayne säger i en gammal Western-film; "I hate to live on the difference..."

Bild


Detta inlägg har valts som lösning

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jonnordvall

#29 » 00:54:45, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se dig lösa det där.
Men nog för att det va pirat, men tyckte det va rätt mkt som skilde för att verkligen va rätt del?
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

roddjer (trådstartaren)

#30 » 21:16:41, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ang pirat. Har sett liknande, hört om värre. Man fick ju hjärtat i halsgropen när jag såg hur olika form det var på nya och gamla dämparen. Men kunde snabbt mäta fram att röranslutning och upphängningar stämde.
Till Saaben jag hade förut var det också nån krok som satt liiite på sniskan vilket gjorde det ännu bökigare än vanligt att kränga dit dem och de såg båda ut som överspända gummisnoddar. Återigen löstes detta med hålband... - :cool: ... så fick snoddarna lite mer lagom spänning.

Sen ska man tänka på att det hade gått att köra med så som den satt vid första monteringen men det såg lite... avigt ut. På gränsen vridna och sträckta gummiupphängningar. Min inre perfektionist visade sitt envisa tryne. - :razz:

Sen allt som oftast så överdriver jag lite. Knixen jag bökade till på den främre pinnen hade nog inte behövts. Det hade nog räckt med att ändra vinkel på den så att spetsen hade flyttat sig lite snett ned ca 15-20 mm. Men svårt att se när man inte har någon bra "nollpunkt", något att utgå ifrån.
Mest irriterande var i så fall den bakre pinnen var för kort! - :slag: - Det var ju så sabla lite 1,5 cm till hade räckt för att nöja mig. Aja, nu sitter den där iaf. Bara hålet i mittre röret kvar... - :sad:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se