torbjorn_forsman skrev:Det är sällan biltillverkare anger något bestämt bytesintervall för en kamkedja. Den byts om den börjar föra oljud eller om man vid service konstaterar att kedjesträckaren närmar sig ändläge. Hur denna kontroll går till bör stå i verkstadshandbok för motorn/bilen.
ja så kan det va... trodde det fanns nån rek. bytesintervall även på kedjor!! men är säkert bra att kolla!!
på min Saab 2,2Tid så byttes kedjan redan vid 16000 mil.. och på svärsonens BMW 520d gick den av vid 17000...
men hur som så hade jag en himla tur med Peggan!! hämtade den några kilometer från jobbet...
med oljeläckage som enda fel enligt kompisen!! men hörde när jag körde att den inte lät bra i motorn!!
så den åkte direkt in i verkstan...
bytte
packning på den lilla ventilkåpan!! utifall det var där oljan kom...
och
kamrem... eftersom det var en hel del
olja på den!!
men när jag sen drog runt den för hand så började kamkedjan kugga över!! så det blev tvärstopp...
visade sig att den var så sliten att den nött sig igenom den stora undre ventilkåpan!! så det var där oljan kom!!
så det blev till att leta nån som kunde svetsa aluminium... och en ny kamkedja...
och sen körde det som vanligt ihop sig...
så den blev stående i ett hörn i verkstan ett halvår sådär...
men när frun lånade ut Saaben hon brukar åka med en månad ... och inte ville åka Landrover...
så tog jag och skruvade ihop den!!
så när frun åkt Peugeot i en månad så vägrade hon att byta tillbaka till saab!!
men det sörjde jag väl inte direkt!! skatten på Peggan är 2291/år... och på Saaben är den 6811/år...
så nu står det en Saab och samlar damm här hemma...