Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Pluginhybrider/laddhybrider, pest eller kolera?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 17:07:01, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, precis som trådrubriken säger, vad har ni för åsikter om bilarna som går under "pluginhybrider/laddhybrider"?

Jag kör i dagsläget en BMW 525i -03. En trevlig bil på många sätt med bra komfort trots sportstolar, tyst, den rör sig framåt när man trampar ner och mycket trevligt med automatlåda (första bilen jag äger med det). Däremot är den mindre rolig att tanka då den en genomsnittlig dag ligger på 0,87 när jag håller mig på E4:an men passerar direkt 0,92 när jag kör genom stan. I en tur mellan Umeå och Örebro var jag nere på så "lite" som 0,74, men det hör inte direkt till normalturerna och det är ändå inte så imponerande siffror när soppan ligger på nästan 17 kronor per liter.
Så jag har på allvar börjat fundera på en laddhybrid i hopp om att kunna lägga pengar på annat mer roligt än att tanka. Det kändes särskilt lämpligt när jag har drygt 3 mil enkelväg till jobbet och som jag förstår det klarar de flesta hybrider den sträckan på enbart el.

Men då jag läser om förbrukningar så blir jag mindre lockad. Biltillverkarna anger så låga siffror som 0,15 liter per mil i "el-läge" och 0,4 i "ladd-läge" medan de siffror som angetts av ägare av fordonen ligger betydligt högre. Vilket jag misstänker beror på NEDC-körcykeln som skulle varit fånigt anpassad för laddhybrider, men samtidigt känns det lite avskräckande om förbränningsmotorn hoppar i och ur när den känner för det och drar upp förbrukningen hela tiden.

Finns det någon på detta forum som har någon erfarenhet av laddhybrider på något sätt och kan säga bu eller bä om dem?
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B



D13A

#2 » 18:08:58, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

testat olika via jobbet både Volkswagen och volvo inte imponerad de ligger på mellan 0,40 och 0,58 milen så ser ingen anledning att de skulle vara värda de extra kostnaderna både Volvon och passaten jag testat gick inga 3 normala mil på en laddning snarare 1 mil blandad körning i bästa fall där dessa bilarna hör hemma är i storstäder där går de perfekt med lägre hastighet och många inbromsningar då kan man köra lite mer än 3 mil med de flesta så bor man i Stockholm eller Göteborg är de lysande, i övrigt ja varför inte men förvänta dig inga under besparingar på drivmedel

1 person gillar det här inlägget.
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

roddjer

#3 » 20:42:46, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Inte testat men en allmän reflektion. Har tänkt lite på dylika maskiner jag med men... asså..

Grejen blir ju den att du har ungefär samma förutsättningar som tidigare, d.v.s du vill förflytta en volym, en låda, som har en viss given vikt. Gott. Skillnaden med ovan nämnda "nyare" teknik mot de nu dominerande lösningarna är att du har TVÅ tekniker, istället för en, som ska göra detta arbete. Två enheter som ska förses med bränsle/energi, två enheter som använder bränsle/energi, två enheter som ska underhållas/ska repareras. Vidare i det avseendet har ett redan komplext system, förbränningsmotorn, kombinerats med ett annat komplext system, el-bilens, kanske inte just elmotorn eller batterierna i sig, men det är väl kraftelektronik inblandat som styrs elektroniskt/datortekniskt. Dessa två redan komplexa system kombinerar man i en hybrid till... ett ännu komplexare system. Det önskade arbetet är detsamma som i tradiotionella lösningar, men här måste båda framdrivningssystemen "släpa fram" varandra när de inte är aktiva. Hur ser den effektivitetskalkylen ut? Måste va svårt och få ekonomi i det där.
:klia:
Mye grejer som kan gå sönder...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jonnordvall

#4 » 21:27:03, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisen inne på sin andra. Efter tre år med Prius blev det nu bmw. Prinsen var han ganska kär i men bmw låter han mindre nöjd med.
Dock så "tankar" han så mkt som möjligt på jobbet. Och kör mkt aktivt och väljer exakt hur han vill att bilen ska gå. Tror lätt det blir en sport av att komma långt på el.
1.5 mil till jobbet och på vintern körde han enbart med värmen från elektrisk motorvärmare..... dunjacka mössa och handskar å la vw bubbla utan sprakare:)
Kändes lite som om vi var tillbaka i 18årsåldern med ovan nämnda bubbla...... tveksamt lockande.
Har har slagit ut soppaförbrukningen på dom 3 åren med Prius och då låg han på 0.18 liter per mil.

Som förmånsbil av ett företag som bjuder på privatresandet och med det låga förmånsvärdet är det ju galet billigt. Men om den ska köpas privat, ja det vette fasen. Det får någon annan räkna på.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#5 » 09:13:03, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag slängde upp ungefär samma fråga på ett annat forum som inte handlar om fordon alls och åsikterna var detsamma även där.
Tveksam teknik, mycket högre förbrukning än angivet men framförallt att fordonen bara blir lönsamma som förmånsbilar (vilket inte är aktuellt för min del).

Nu slipper jag fundera mer på den saken egentligen. Hade de klarat sig runt de siffror som tillverkarna anger så hade ju de kostat drygt en tiondel av BMW:n i bränsle, men hamnar man runt en halvliter så är besparingarna minimala och inköpskostnaden tar evigheter att spara in.

Jag sparar pengarna och köper en till traktor istället. :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Simnil

#6 » 09:37:37, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpa ny bil är väl svårt att räkna hem överhuvudtaget. Man tankar rätt mycket i sin gamla för mellanskillnaden..... Och jag skulle nog aldrig köpa en begad bil men någon form av batteridrift. Batterierna har rätt begränsad livslängd och kostar som en bättre begagnad bil om jag förstår rätt...

Jag var till Tyskland i arbetet för ett par veckor sedan och tillbringade under en dag mellan fem och sex timmar på Autobahn, sträckan var i trakterna av 30-35 mil så det var en hel del köande och ytterst varierande hastigheter, (dessutom kombinerat med en lantis skräck för att ligga nära andra bilar). Vi hade en ny Ford Mondeo diesel som hyrbil döm om vår förvåning när vi skulle tanka innan igenlämnandet och det gick i 16 liter. Det var ju en Ford så det var ingen fröjd för övriga kroppen men imponerad över soppaförbrukningen blev jag. Motorn var skapligt pigg också. För personligt bruk, när den ska betalas av en själv, är antagligen en bil av denna typ en bättre affär än en batteribil.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se