Ja, precis som trådrubriken säger, vad har ni för åsikter om bilarna som går under "pluginhybrider/laddhybrider"?
Jag kör i dagsläget en BMW 525i -03. En trevlig bil på många sätt med bra komfort trots sportstolar, tyst, den rör sig framåt när man trampar ner och mycket trevligt med automatlåda (första bilen jag äger med det). Däremot är den mindre rolig att tanka då den en genomsnittlig dag ligger på 0,87 när jag håller mig på E4:an men passerar direkt 0,92 när jag kör genom stan. I en tur mellan Umeå och Örebro var jag nere på så "lite" som 0,74, men det hör inte direkt till normalturerna och det är ändå inte så imponerande siffror när soppan ligger på nästan 17 kronor per liter.
Så jag har på allvar börjat fundera på en laddhybrid i hopp om att kunna lägga pengar på annat mer roligt än att tanka. Det kändes särskilt lämpligt när jag har drygt 3 mil enkelväg till jobbet och som jag förstår det klarar de flesta hybrider den sträckan på enbart el.
Men då jag läser om förbrukningar så blir jag mindre lockad. Biltillverkarna anger så låga siffror som 0,15 liter per mil i "el-läge" och 0,4 i "ladd-läge" medan de siffror som angetts av ägare av fordonen ligger betydligt högre. Vilket jag misstänker beror på NEDC-körcykeln som skulle varit fånigt anpassad för laddhybrider, men samtidigt känns det lite avskräckande om förbränningsmotorn hoppar i och ur när den känner för det och drar upp förbrukningen hela tiden.
Finns det någon på detta forum som har någon erfarenhet av laddhybrider på något sätt och kan säga bu eller bä om dem?