Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Passat tdi 140 partikelfilter

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Ingoberra (trådstartaren)

#1 » 19:18:09, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog åt mig byta gasspjäll på en bekants bil då vag verkstaden var lite väl dyr. Förutom epc lampan så lös glödning å partikelfilterlampan. Bilen var tokslö vilket troddes bero på spjället. Ett riktigt grisigt spjäll byttes ut men bilen är lika slö med det nya. Datorn säger den har 230 mil sen senaste regeneringen. Är filtret riktigt igensatt hamnar bilen i limpmode kanske? Som det är nu så gissar jag att en tvingad rengöring är enda lösningen. Misstänker även nå mer fel som inte ger felkod. Motoroljan varken såg eller luktade nå vidare. Servad senast i april så runt 500 mil kanske den har gått.Vevhusventilation, sliten turbo?

VCID: 74E73A5B174EF4BE80B-8021
1 Fault Found:

009315 - Diesel Particle Filter
P2463 - 000 - Excessive Soot Accumulation - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 226751 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.12
Time: 12:01:32
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206



nordsjöklättrarn

#2 » 19:52:11, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:vissla: Finns ju tydligen dom som kan programera bort partikelfiltret i datorn så man slipper det problemet :vissla:
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#3 » 20:04:20, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju prova en regenerering om det går

Annars byta filtret

Eller kasta filtret och egr och bli miljöbov. Kräver omprogrammering av ecu. Givetvis bästa alt för motorn. Den går ju bättre o renare sen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

anlu2

#4 » 20:53:55, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, om EGR-ventilen kärvar kan det smutsa ner partikelfiltret, ska finnas någon firma i Dalarna som gör rent partikelfilter genom att den står i glödhet ugn i ett helt dygn och i de flesta fall bränns allt skräp bort och blir som ny, 1600 kr tar de.
anlu2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:00, 24-04-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har för närvarande ingen maskin

Ingoberra (trådstartaren)

#5 » 21:02:43, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter rimligt. Men borde inte det ge en felkod?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

torbjorn_forsman

#6 » 10:36:31, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nu fanns det ju en felkod för igensatt partikelfilter?

Under vilka förhållanden körs bilen? Blir det mycket småkörningar och/eller stadstrafik, eller blir det ofta (åtminstone nån gång i veckan) sammanhängande landsvägskörning på flera mil så den får chans att göra en automatisk regenerering? En tidigare kollega hade problem med en Audi från ca 2008 , som sotade igen partikelfiltret och aldrig körde automatregenerering, trots att han hade en daglig körsträcka på 3-4 mil till jobbet. Det visade sig att hans väg till jobbet är så krokig och backig att det aldrig blev tillräckligt lång sträcka med jämn fart och jämnt gaspådrag för att regenereringen skulle sättas igång!

Har den någon tendens att dra olja?

Vad är det för årsmodell?

Att köra en 00-tals dieselpersonbil utan fungerande EGR brukar inte vara att rekommendera, utan EGR blir det ju kraftigare "dieselknackning" än motorkonstruktören hade tänkt sig, vilket kan leda till skador (hål i kolvar, trasig topplockspackning mm), om inte styrsystemet känner av att EGR inte fungerar och lägger insprutningstimingen senare för säkerhets skull, men det ger istället högre bränsleförbrukning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra (trådstartaren)

#7 » 17:44:11, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en 08. På slutet har den nog gått många kortsvängar gissar jag. Nu fick jag upp en felkod till. Som ska ha kommit samtidigt som filtret. Men är intake manifold flap bank1 samma som gasspjäll?
008196 - Intake Manifold Flap; Bank 1
P2004 - 000 - Stuck Open
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 226816 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.15
Time: 17:02:59

Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Load: 100.0 %
Lambda: 97.1 %
Mass Air / Rev.: 0.0 mg/str
Temperature: 39.6°C

009315 - Diesel Particle Filter
P2463 - 000 - Excessive Soot Accumulation - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 226816 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.15
Time: 17:02:59

Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Speed: 0.0 km/h
Pressure: 5 mbar
Hex Value: 0xFF01
Temperature: 84.0°C
(no units): 0.0
Mileage: 2360 km
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#8 » 17:47:58, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får inte temp visad före eller efter dpf heller. Körde 45min igår imellan 2000-2500varv men ingen temp dök upp.
782 /min Engine Speed (G28)
1009.8 mbar Boost Pressure (actual)
18.0°C Temperature prior Turbo Charger
Temperature prior Particle Filter
Temperature after Particle Filter
0.0 Successful Regenerations
9.0 Requested Regenerations
2360 km Driven Distance since Regeneration
129 ml Particle Filter Oil Ash Volume
42.6 Particle Filter Carbon Mass (spec.)
14.4 Particle Filter Carbon Mass (act.)
Senast redigerad av Ingoberra 19:15:27, 24-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

magloman

#9 » 18:20:19, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flap är nog nåt extra spjäll som finns på vissa motorer, kan tänkas det är ihopbyggt med EGR funktionen eller så

gasspjäll heter ju throttle nånting
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Sunne

#10 » 18:50:10, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När mitt gasspjäll gick sönder, en sen passat 08, modellår 09 fick jag följande felkod.
Det var plastkuggarna som styr spjället som gått sönder. Nu byttes hela spjället då det hade köpts innan demontering.

008465 - Gasspjällstyrdon
P2111 - 000 - har fastnat i öppet läge
frysta data:
Felstatus: 01100000
Felprioritet: 2
Felfrekvens: 1
Reset-räknare: 255
Mätarställning: 116889 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2017.11.27
Tid: 04:42:48

//Mattias
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Ingoberra (trådstartaren)

#11 » 19:28:47, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtu.be/rY_b-8BMkdg
Det är väl det här som är intake Manifold flap. Körde ett output test på den, sen försvann felkoden
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Sunne

#12 » 20:34:12, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte det där som var trasigt på min.

//Mattias
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Ingoberra (trådstartaren)

#13 » 15:52:46, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att filtret är bortom räddning. 22600mil är väl rätt långt för ett dpf. Antingen det eller i nåt annat som bidrar till att filtret ej kan renas.Egr ventilen sitter såpass dumt till att det inte är nåt man skruvar med utan kött på benen. Kör man enligt anvisning i 40 min å sothalten i filtret snarare stiger än sjunker. Då kan man ju ana att rening går att genomföra. Gaspjället visar ju att insugsluften är långt ifrån ren. Kommer den oljan från turbo eller vevhusventilationen? Ägaren ska dessutom sälja bilen så ett filterbyte för 20 lax är nog inget alternativ.
Bild
Bild
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

magloman

#14 » 16:36:26, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju varit fel olja i motorn som orsakat det där

Min har gått 34000 nu utan problem med dpf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ingoberra (trådstartaren)

#15 » 17:12:31, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den servades av vag i april vid 21500 mil. Mobil 1 esp 5-30 användes, å det är en 507.00 olja iaf. Så oljan har gått 1100 mil ca.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se