Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hastighetsmätare volvo740-92

139 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera bil-teman här

Tias BM (trådstartaren)

#1 » 14:52:06, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Hastighetsmätaren har dött! Hört att det är vanligt fel på Volvo modellen. Har gjort testet som jag har kort på nr15. Ska visst bara vara samma på 740-940 91-92, enligt en gubbe som jobbat på Volvo i 15 år! Men kan man testa på något sätt att givaren på bakaxeln är hell? Eller är det som jag har gjort vid testet på bilden? Eller kan man Typ ohm mäta den vid tex färd? Någon som vet eller har info om detta? U :klia:
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel



Turbodiesel

#2 » 15:26:44, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte testet på bilden för motorhastigheten? bakaxelgivaren lämnar ingen spänning/signal med stillastående fordon.

Givaren på bakaxeln ska lämna en frekvens som är proportionell med hastigheten, så har du en multimeter som kan mäta frekvens (Hz) kan du prova om den ger något. Du kan även mäta spänningen i AC läge, för att se om den ger någon spänning, vilken bör öka med hastigheten, lite mer osäkert test dock.

Bakaxeln finns i minst två utföranden när det gäller kuggantalet/kuggluckorna för givaren, det gör att även instrumentet finns i flera utföranden.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tias BM (trådstartaren)

#3 » 16:01:25, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad det är för test! Får testa att mäta frekvensen. Måste gå att göra i sladdarna bakom mätaren va?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Turbodiesel

#4 » 16:16:07, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäta bakom instrumentet bör ju göra att du får med kabeln till bakaxeln i mätningen, mät gärna både med och utan instrumentet inkopplat. Hissar du upp bakändan så behöver du inte köra på vägen & mäta samtidigt..

Felsökte ett instrument till en 740 för många år sedan, det hade börjat visa fel en vacker dag, och bilägaren kunde inte förstå varför.. Instrumentet fungerade utmärkt i min bil, och bakaxelgivaren & kablaget funkade oxå. Efter ett bra tag plockade vi av locket på bakaxeln och jämförde med min, det visade sig att grabben i huset buskört med morsans bil och pajjat bakaxeln. Pojkuslingarna bytte bakaxel på natten och höll god min :mrgreen: dock visade det sig att de då fått fel impulsring på köpet. Ett litet elände att felsöka då, när ingen vill berätta vad som egentligen hänt.. Det hade ju även gått en tid, så inga spår av något bakaxelbyte var synbart.

På polarens 945 fungerade hastighetsmätare sporadiskt, och när det närmade sig besiktning kollade vi varför, där hade bakaxeln varit något ljummen, troligen efter en tidigare galen tysklandresa.. Givaren och kablarna hade smält, det är rätt duktigt på en 945:a med slapp turbodiesel, dock något "finjusterad" :grin:


Nåja, alla nöjda och glada :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#5 » 16:18:13, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bara hastighetsmätaren har lagt av men väg- och trippmätaren fungerar eller tvärt om, så ligger felet i instrumentet. Vanligtvis lödställen som har spruckit och måste lödas om, ev någon dålig elektrolytkondensator.
Om varken hastighetsmätare eller vägmätare fungerar, så kan det lika väl vara givar- eller kabelfel. Har dock för mig att samma givare även används för ABS, så om det vore fel på den borde ABS-varningslampan lysa och felkod för givaren gå att läsa av från ABS-enheten.
Givaren är en induktiv givare, man kan ohmmäta för att kolla att det inte är avbrott i den och att inte någon av signalledarna är kortsluten till jord.
Under körning kan man mäta spänning (AC) för att kolla att givaren lämnar en växelspänning med frekvens som beror på hastigheten. Mät helst med oscilloskop eller en lite mer påkostad digitalmultimeter, inte ett av de allra enklaste 79-kronorsinstrumenten som bara har 200 och 500 V AC-område.
Jag vet inte om ABS-enhet och hastighetsmätare helt enkelt är parallellkopplade till samma givare eller om givarsignalen går till ABS-enheten, och denna skickar en buffrad och ev förstärkt signal vidare till hastighetsmätaren. Det bör synas på elschemat hur det är gjort.

TIllägg med anledning av Turbodiesels inlägg:
Om både hastighets- och vägmätare fungerar, vägmätaren visar rätt men hastighetsmätaren uppåt väggarna fel, så brukar det bero på glapp eller oxid i den trimpot som sitter på hastighetsmätarens kretskort.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM (trådstartaren)

#6 » 17:13:53, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte ABS och både vägmätaren och hastigheten började dö samtidigt. Vi har aldrig gjort något med mätaren eller axel och haft bilen sedan 2003! Ska testa att mäta lite.
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Stridis2

#7 » 21:48:03, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick byta instrument i min 945:a efter att hastighetsmätaren började löpa amok. Verkstadskillen berättade att det fanns två typer av instrument. 85% av alla 940:or hade den ena typen, 15% den andra. Gissa vilken jag hade... :huh: Bara en påminnelse så du kollar att du får rätt modell om du måste byta.

Måste fråga, hur ställer du klockan i din bil? Jag fick också ett instrument utan klockvred. Hade inga externa knappar eller liknande att ställa med så jag fick lossa batteripolen och sätta tillbaks den när klockan visade exakt rätt tid. Inte kul att ställa om till sommartid... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tias BM (trådstartaren)

#8 » 22:46:47, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ställer klockan elektriskt på vänster sida om ratten. Var på skroten och kollade på ett idag, men det var Manuel ratt till klockan. Men det var från 940-94 och saknade en kontakt så det funkade inget på när jag test monterade det!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

raggsockan

#9 » 03:09:34, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

annars så får jag nog hem en 745 a i vinter som jag råkade bli vid som jag ska skrota
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

RD350

#10 » 06:19:11, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste testet, snurrar km.räknaren? Om den gör det samtidigt som hastighetsmätaren är död, då är det mätaren som är kass. Är både mätare o km.räknare döda, då är det ofta kabeln mellan kaross och bakaxel som är knäckt. Som nämnts finns det två varianter på mätare, den sämsta sitter på årsm 91-92 , (med reservation att den kan sitta på 93 också) Kondensatorer som läcker och fördärvar kretskortet. Mätarna är ej utbytbara mellan varianterna, tyvärr.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Tias BM (trådstartaren)

#11 » 08:50:02, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat och pratat med instrument jige. Han lagade visst massor av instrument till 740! Men blir lite mätning snart på väg till garaget! Kollade även fel koder i bilen, ingen annars borde väl denna vara om fel på den i axeln? Bilden! Fel kod 311
Bild
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM (trådstartaren)

#12 » 12:38:39, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohm mäter i kontakten bakom mätaren inget utslag! Mäter en givare i en lös axel och får då 1.35 k ohm. Ska mäta min också! Någon som har kopplingsschema till Volvo 740-92? Eller någon som vet, går sladden från axeln till instrumentet eller går den via något?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

BM425

#13 » 14:19:41, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 745 från -90 började mätaren lägga av lite då o då sedan bara funka ibland. Som Åsanisse så slog man till på instrumentpanelen o då brukade nålen gå upp o visa rätt. Min km mätare funkade hela tiden, TB skriver i inlägg 5 funkar inte km mätaren så är det nog signalen in till instrumentet.
Nu är det inte säkert att det ser likadant ut på din bil. Det blåa plast-kretskortet bakom hela instrumentpanelen är ömtålig. Koppla bort batteriet innan du börjar riva(vis av erfarenhet).

Jag tog isär mitt instrument o skrotade ett under mina försök att fixa det. Det går att löda om alla lödpunkter själv om man är lagd åt det hållet :grin:
Bild

Själva visaren måste bort, den sitter på denna lilla koniska tapp. Jag förstörde en visare under mina försök, den kan sitta hårt. Hela den delen som visas på denna bild sitter ihop med plasthuset bakom.Det sitter skruvar under den svarta skivan som måste bort först.
Bild
På denna tapp ska visaren sitta kvar när du tagit bort visaren.
Bild
Det finns fler delar som måste skruvas bort under operationen men det syns hur man ska göra. Här nedan är kretskorten vars lödningar brukar spricka vilket gör att hastighetsmätaren bara funkar ibland o sen inte alls. Löd om alla punkter du hittar, det funkade i mitt fall.
Bild

Bild

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Tias BM (trådstartaren)

#14 » 15:38:00, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givaren på axel ger utslag vid ohm mätning! Leta kabel fel!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

RD350

#15 » 15:47:08, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till 99% mellan reservhjulsbaljan och axeln om du har kabelbrott. Kan kolla schema till dig men är långt ute i skogen nu... :grin:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se