Om bara hastighetsmätaren har lagt av men väg- och trippmätaren fungerar eller tvärt om, så ligger felet i instrumentet. Vanligtvis lödställen som har spruckit och måste lödas om, ev någon dålig elektrolytkondensator.
Om varken hastighetsmätare eller vägmätare fungerar, så kan det lika väl vara givar- eller kabelfel. Har dock för mig att samma givare även används för ABS, så om det vore fel på den borde ABS-varningslampan lysa och felkod för givaren gå att läsa av från ABS-enheten.
Givaren är en induktiv givare, man kan ohmmäta för att kolla att det inte är avbrott i den och att inte någon av signalledarna är kortsluten till jord.
Under körning kan man mäta
spänning (AC) för att kolla att givaren lämnar en växelspänning med frekvens som beror på hastigheten. Mät helst med oscilloskop eller en lite mer påkostad digitalmultimeter, inte ett av de allra enklaste 79-kronorsinstrumenten som bara har 200 och 500 V AC-område.
Jag vet inte om ABS-enhet och hastighetsmätare helt enkelt är parallellkopplade till samma givare eller om givarsignalen går till ABS-enheten, och denna skickar en buffrad och ev förstärkt signal vidare till hastighetsmätaren. Det bör synas på elschemat hur det är gjort.
TIllägg med anledning av Turbodiesels inlägg:
Om både hastighets- och vägmätare fungerar, vägmätaren visar rätt men hastighetsmätaren uppåt väggarna fel, så brukar det bero på glapp eller oxid i den trimpot som sitter på hastighetsmätarens kretskort.