Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skumt problem med Ford Focus 2.0 CRDI

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

magloman

#16 » 12:18:26, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan va en trasig ljuddämpare oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



processengine

#17 » 10:03:05, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den svarar lite grann så kanske det inte är problemet, men på min gamla Focus - 99:a (som hade en helt annan pump och motor) låg felet i gaspedalen. Denna har en potentiometer som nöts, och om den för en microsekund tappade kontakten med styrenheten så gick den ned på tomgång, svarade inte alls. Om man slog av och startade igen gick den som vanligt ett tag. Detta framgick dessutom av felkoden så det var enkelt fixat.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Zukram (trådstartaren)

#18 » 10:15:01, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en annan sak som jag misstänkt. Grejen är att den inte ger någon felkod och dessutom svarar den ju -litegrann- men å andra sidan kanske poten kan vara lite kass också, inte helkass och då ger den kanske ingen felkod.
Jag får nog ta och köra bilen några dagar med felkodsdatorn inkopplad helt enkelt.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

AN

#19 » 11:11:55, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När säger datorn att filtret var bytt? Kanske aldrig blev nollat? Låter ju precis limp-mode. Går den bra direkt efter du slagit av tändningen och startar igen? Tänkte om problemet är glapp eller att det ät tätt någonstans, borde den uppföra sej precis likadant när man startar igen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#20 » 11:16:57, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå glappa potar i gaspedaler, spjällägesgivare, luftmängdmätare mm, så erinrar jag mig hur en gammal ljudtekniker på Sveriges Radio som hade en VW Passat från tidigt 90-tal med misstänkt problem med luftmängdmätaren gjorde för att felsöka den. Han kopplade upp luftmängdmätarens pot som spänningsdelare mellan en tongenerator och en förstärkare, anslöt en högtalare till förstärkaren och lyssnade efter skrap när han rörde på mätklaffen för hand.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#21 » 11:21:28, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte just den motorn, men den har väl variabelt avgashus. Vad händer om detta sotar igen och går trögt? Om styrenheten ger signal till avgashuset att ändra storlek, men om "vingarna" kärvar, får styrenheten då någon feedback, det? Annars kanske avgashuset kan fastna till lite i "tätt" läge, utan att det blir någon felkod?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Zukram (trådstartaren)

#22 » 11:27:09, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kommer igång igen rätt vad det är utan omstart.

Och EGR:en är konstaterat igensotad, så det där med avgasgrejset låter också sannolikt.
Nu måste jag bara få ett tillfälle att meka med bilen också.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se