Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vevhusventilation

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 19:38:59, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lilla värmeanordningen till vevhusventilationens slang på den Peugeot Boxer -99 2.5 liters diesel jag kör ibland, har slutat fungera. Hade inte märkt att säkringen gått. Tog loss värmaren och konstaterade att det var kortis i den. Konstigt nog har jag kört den säkert 10 tusen mil utan denna funktion. Frågan är: Behövs den ? En lokal Peugeotverkstad menade att eftersom det inte är någon termostat som styr denna lilla anordning, så brinner dom sönder efter en viss tid.Det lär även finnas värmetrådar att lägga inne (?) i slangen.
Jag vet att denna "gegga" som bildas i ventilationen kan frysa och orsaka övertryck med åtföljande motorskador, men eftersom jag kört den så länge i Norrlandsklimat kan man ju undra om den verkligen behövs. Nu har det ju bara blivit långa körningar, som minst 50mil åt gången, så det har väl sin betydelse också.


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



torbjorn_forsman

#2 » 21:11:25, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig att den är mer nödvändig om man kör i stadstrafik på vintern än vid långa landsvägskörningar.
Eller också har man satt dit värmaren "för säkerhets skull", med anledning av att en del Peugeot- och Citroënmotorer från 80-talet hade stora problem med igenfrusen vevhusventilation och man ville inte ta risken att få dyra kostnader för garantireparationer, recalls mm en gång till.

Skulle tro att det är ett PTC-värmeelement, som alltså ska vara självreglerande när allt fungerar som det ska.
Såna där värmare för vevhusventilationen finns även på bilar från helt andra tillverkare, och de brukar aldrig vara termostatstyrda utan får ström så snart motorn är igång.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#3 » 21:43:41, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag kan tänka mig att den är mer nödvändig om man kör i stadstrafik på vintern än vid långa landsvägskörningar.
Eller också har man satt dit värmaren "för säkerhets skull", med anledning av att en del Peugeot- och Citroënmotorer från 80-talet hade stora problem med igenfrusen vevhusventilation och man ville inte ta risken att få dyra kostnader för garantireparationer, recalls mm en gång till.

Skulle tro att det är ett PTC-värmeelement, som alltså ska vara självreglerande när allt fungerar som det ska.
Såna där värmare för vevhusventilationen finns även på bilar från helt andra tillverkare, och de brukar aldrig vara termostatstyrda utan får ström så snart motorn är igång.


Du har alldeles rätt Torbjörn. Det är ett självreglerande PTC-element som får spänning när tändningen är på. När jag såg detaljnumret på elementet så var det samma som till en Citroën Xantia. Då blev det enkelt att beställa från bilskroten.

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban, stefan broberg och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se