Jaha, då har jag gjort lite ytterligare tester med Biltemas läcksökare. Om man ska lita på den så är det inga avgaser i kylvätskan
iaf. Indikeringsvätskan ska gå från blå till
gul men jag såg inga såna tendenser. Provade även mot avgasröret och då blev vätskan klart gul. Nån som vet om man kan man låna en sån där sniffer nånstans? Kanske på nån firma som säljer reservdelar?
Men då tänker jag iaf att jag med 98% sannolikhet uteslutit ett internt
läckage. Så då borde det kanske vara kylaren som läcker, eventuellt i avtappningspluggen eller termostatlocket eller vattenpumpen.
Det som slagit mig är att när jag upplevt problemet har temperaturen stigit så fort samtidigt som det blåst rejält kallt i kupen. Så fort värmen i kupen kommit igång igen har tempen gått ner. Nu när jag varmkörde den för läcktestet hölls sig tempen stabilt vad jag kunde se. Kan man dra nån ytterligare slutsats av detta? Varför blåser det så kallt samtidigt? Är det
luft i värmepaketet som gör det eller vad?