Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Jeep ZJ motorn går varm, ingen värme i kupen

76 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bil-teman här

ac tc

#31 » 10:53:59, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan även skicka ner en avgas sniffer i expansionskärlet, hittar den co eller co2 över 0.5% där så läcker den förbränningsgaser till kylsystemet.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



JD400 (trådstartaren)

#32 » 17:54:39, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen. Vad har slangen till insuget för funktion? Får bli lite nya tag till helgen. Just nu är alla stiften ur så jag tänkte försöka få till ett rättvisande leakdown test först. Sen har jag indikeringsvätska för att indikera avgaser i kylvätskan så det tänkte jag prova därefter får se om jag kan dra några slutsatser. Lyckades också dra av en tändkabel...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#33 » 08:57:09, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangen går väl egentligen inte till insugningsröret utan till ett rör som går längs med motorn och försvinner in under insugningsröret, jag vet inte vart det tar vägen sedan. Skulle kunna vara någon motsvarighet till vattenvärmd insugningsrörsförvärmning som säkerligen fanns på motsvarande motorer med TBI eller förgasare några år tidigare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#34 » 10:33:57, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då lär man väl kunna räkna bort den som en bov i dramat? Men jag får kolla och se om jag kan bli klok på var röret tar vägen.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#35 » 21:23:54, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är om inte annat bra att hålla ett öga på den där slangen de gånger man tar bort den kolossala aluminiumklumpen som håller generator och AC-kompressor så man har en chans att se den. Om det har bytts vattenpump utan att man tog bort generatorfästet för att komma åt bättre, så är slangen ofta ganska mosad och ful i änden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#36 » 16:32:59, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar undra om den trots allt läcker nån annan stans. Idag när jag kom ut i garaget där den står ser jag att det är blött på golvet och det är fuktigt både lite här och där nertill på motorn. Hmm... Blir nog lurigt att hitta var den läcker.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#37 » 16:41:28, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De klassiska läckställena är i alla fall vattenpumpen och slangen mellan den och röret som försvinner in under insugningsröret.
Och när det läcker där, så droppar vattnet ofta in på insidan av vattenpumpremskivan och kastas sedan omkring då man hittar det lite var stans kring framänden av motorn.
Kolla också om det verkar ha läckt vid termostathuslocket och anslutningen för övre kylarslang, då brukar det bli mycket grisigt kring tempgivaren eller -givarna som sitter bredvid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#38 » 17:24:01, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns pumpsystem för att trycksätta kylsystemet och sen kolla om/var det läcker. 1 Bar skall det tåla, minst.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#39 » 19:20:52, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ledsen, men det där är typiska tecken på en toppackning, önskar för din skull att jag har fel, men...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JD400 (trådstartaren)

#40 » 11:58:23, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket möjligt att det är toppen men jag skulle gärna ha lite tydligare bevis för det innan jag börjar riva allt. Leakdown gav mellan 10-40% läckage vilket är grönt på min mätare. Men man får nog ta dessa siffror med en näve salt. Ska prova avgasindikeraren idag. Har noterat att det är blött vid termostat locket och nere vid avtappningen till kylaren. Röret till vattenpumpen ser dock ok ut tycker jag.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

håkan 13

#41 » 13:08:03, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har nåt vagt minne om att vattenpumpen diskuterats innan??
men om det inte är allt för knöligt skulle jag testa att byta vattenpump innan jag river nåt...
dom kan kännas hur bra som helst när dom är kalla!! men slira/stanna när dom blir varma!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

JD400 (trådstartaren)

#42 » 14:40:06, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, vattenpumpen är fortsatt misstänkt. :thumme:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#43 » 16:15:39, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då har jag gjort lite ytterligare tester med Biltemas läcksökare. Om man ska lita på den så är det inga avgaser i kylvätskan iaf. Indikeringsvätskan ska gå från blå till gul men jag såg inga såna tendenser. Provade även mot avgasröret och då blev vätskan klart gul. Nån som vet om man kan man låna en sån där sniffer nånstans? Kanske på nån firma som säljer reservdelar?

Men då tänker jag iaf att jag med 98% sannolikhet uteslutit ett internt läckage. Så då borde det kanske vara kylaren som läcker, eventuellt i avtappningspluggen eller termostatlocket eller vattenpumpen.

Det som slagit mig är att när jag upplevt problemet har temperaturen stigit så fort samtidigt som det blåst rejält kallt i kupen. Så fort värmen i kupen kommit igång igen har tempen gått ner. Nu när jag varmkörde den för läcktestet hölls sig tempen stabilt vad jag kunde se. Kan man dra nån ytterligare slutsats av detta? Varför blåser det så kallt samtidigt? Är det luft i värmepaketet som gör det eller vad?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#44 » 16:19:03, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle ju förstås kunna vara flera fel också förstås. Kan det bli luftfickor på grund av läckage på t.ex. kylaren? Men luft borde väl stiga upp och ventilera ut sig själv vid expansionskärlet eller?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#45 » 16:23:22, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag läcktestade såg jag inte direkt några bubblor som jag gjorde lite grann tidigare i kylarlocket. Men nu hade jag ju också enligt anvisningarna sugit ut en del av kylvätskan. När man öppnar där så går det ju en passage in åt sidan. Jag tänker mig att när det blir lite cirkulation på vattnet och nivån står över hålet in åt sidan så kan det säkert bli lite luft i kylaren som kan skapa lite bubblor upp i kylarlocket. Det var ju inga jättemängder jag såg tidigare och jag har inte sett bubblor alls i expansionskärlet.

Hmmm... :klia:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Mf uffe, Ole.L och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se