Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Jeep ZJ motorn går varm, ingen värme i kupen

76 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bil-teman här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 23:17:08, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeepen har börjat krångla lite. Vid kanske 4-5 tillfällen har helt plötsligt värmen försvunnit i kupen och det blåser då verkligen iskallt. Samtidigt stiger motortempen snabbt. På bara nån minut blir motorn varm och tempen stiger över det normala. Lika plötsligt kan sedan kupevärmen hoppa igång igen och då sjunker motortempen blixtsnabbt igen.

Vad ska man misstänka? Har inte haft möjlighet att stanna och kolla närmare hittills de gånger det skett och det har löst sig genom att tempen fallit tillbaka ner till normal plötsligt.

Planerar att plocka ur termostaten och koka den och se att den verkar funka och även spola ur kylsystemet. Några andra ideer? Vore ju intressant också om man kunde kolla upp funktionen på vattenpumpen på nåt sätt.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Janson1

#2 » 06:07:00, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en Suzuki? På dom så kan det bli läckage så förbränningsgaserna går in i kylvattnet med luftfickor och överhettade punkter i motorn.
Drar den vatten för övrigt?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

JD400 (trådstartaren)

#3 » 08:27:00, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Nej, det är en Jeep Grand Cherokee (med modellbeteckning ZJ). Var lite otydlig där. Men nej, den förbrukar inte vatten.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Janson1

#4 » 08:42:27, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en V8?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

JD400 (trådstartaren)

#5 » 08:58:52, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#6 » 09:02:31, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan inte gärna vara så mycket annat än vattenpumpshaveri - t ex att pumphjulet slirar på axeln ibland.
En sak som har hänt ibland är att termostaten ramlar i bitar, någon del av den följer med vattnet i övre kylarslangen och sätter sig på tvären på något olämpligt ställe- och kanske ställer till problem först många år senare. Men det felet borde ju bara stoppa vattencirkulationen genom kylaren, inte genom värmepaketet.

Undrar om man skulle kunna komma åt att låsa pumphjulet genom att lossa nedre kylarslangen från vattenpumpen och sticka in en grov järntråd i slangnippeln, då kan man sedan vrida på remskivan för att kolla om det verkar slira någonstans.

Vilken årsmodell är det? Om det är en '95 eller tidigare och den har klimatanläggning, prova att ställa den i diagnosläge (står i verkstadshandboken hur det går till) och läs av motortemperatur på dess display och se om det verkar stämma med tempmätaren. Det är ingen mening att göra detta på '96 och senare eftersom det inte finns någon separat givare för tempmätaren på dessa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#7 » 09:06:54, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm... får nog ändra mig på den punkten att den inte drar vatten. Kollade nu och det stod lågt i expansionskärlet men inte helt tomt. Men jag har inte fyllt på tidigare.

Årsmodellen är 98.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Janson1

#8 » 09:16:04, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns sk. sniffers som man har till att känna på om kylvattnet får in förbränningsgaser. Som en fattigmansgrej kan man köra utan kylarlock om motorn inte är alltför varm och gasa upp några gånger, det bör inte komma luft eller utspydd glycol, är det ett litet läckage så kanske inte det märks så här utan då är det sniffern som gäller...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#9 » 09:20:35, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här jeepen har ett fristående expansionskärl på sidan av, som bara är anslutet med en tunn slang till kylaren (som på t ex Volvo 140 eller en Fiat eller Lada från 70-talet). Så det är knappast troligt att man kan få fram mycket gaser till det (om man inte ser att det bubblar tydligt vid gaspådrag). Om man lyfter kylarlocket så är det fullt normalt att vatten svämmar över när motorn går på tomgång men nivån sjunker när man varvar upp den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#10 » 10:37:42, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema har ju en sats för att kolla cylinderläckage, nån som testat den? Artnr 19-1299. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/cylinderverktyg/cylinderlackagetestare-2000020969 De har ju också betydligt dyrare satser för att testa kylsystemet. Vad vore att föredra av dessa tror ni? Artnr 19-1297 exempelvis. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kylarverktyg/kylartrycksprovarsats-2000020967
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#11 » 15:24:22, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mystiken tätnar. Hällde i ca 2 liter vatten på morgonen och har provat köra lite. Nu är expansionskärlet nästan tomt igen. Har inte sett att det bubblar, inte sett nåt synligt läckage än i alla fall, oljan tycker jag ser fin ut. Ingen som provat den där läcktestaren från feltema? Borde inte bilen ryka mycket om det läcker in så mycket kylarvätska i motorn?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

td70

#12 » 17:29:20, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat motoroljenivån?


Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

torbjorn_forsman

#13 » 18:21:06, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det läcker in kylvatten i ett förbränningsrum på en motor med katalysator och lambdareglering, så kan man märka det på att lambdasonden slutar fungera efter en stunds tomgångskörning (den kyls för mycket av vattenångan/dimman i avgaserna) men kommer igång igen så snart man gasar på. Särskilt tydligt märks det på motorer som saknar förvärmning för lambdasonden, jeepen här har väl förvärmd lambdasond och i så fall kan man ju tillfälligt klippa en kabel eller göra något motsvarande för att koppla ur förvärmningen i felsökningssyfte.

Att lambdasonden lägger av ser man tydligast om man mäter på signalen från den med oscilloskop, ett annat sätt är att ha en avgasanalysator inkopplad och se vad som händer med lambdavärdet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#14 » 19:01:51, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag testat att köra lite med kylarlocket av och där kommer lite bubblor då och då. :sad:

Det börjar väl luta åt att det är ett läckage tyvärr. En gången topplockspackning kanske? Brukar det hända spontant sådär bara? Kanske ska investera i den där läckagetestaren och se om det är nåt å ha.

Hur krångligt är det att byta? Har en verkstad att vara i. Är väl mest min egna kompetens jag funderar över, har inte gjort nåt liknande innan. Men nån gång ska väl kanske vara den första.

Torbjörn: har inget oscilloskop tyvärr. En felkodsläsare har jag som nog har en del funktioner i sig. Undrar om den kan logga lambdavärdet?

Och jo, jag har kollat oljenivån. Den såg bra ut och oljan såg bra ut också tyckte jag.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#15 » 19:11:31, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felkodsläsaren kanske kan visa vad bilens motorstyrsystem tror att lambdasonden har för sig, men med ganska lång fördröjning. Så oscilloskop eller eventuellt en digitalmultimeter som reagerar snabbt (exempelvis en äldre Fluke med en snabb "bar graph" -skala under sifferdisplayen), är nog mest lämpligt.

Det bör inte vara särskilt märkvärdigt att byta topplockspackningar, det är ju en vanlig stötstångsmotor. Det enda jag kan tänka mig är lite besvärligt är fastrostade och svåråtkomliga grenrörsmuttrar. Läs på i verkstadshandbok i förväg, kolla topparnas planhet noga, följ åtdragningsanvisningarna för topplocksskruvarna. Om det följer med anvisningar med packningssatsen som avviker från vad som står i verkstadshandboken, så är det normalt packningssatsens anvisningar som gäller (om de inte verkar vara helt uppåt väggarna förstås).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: martin wheelnut och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se