Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Jeep ZJ motorn går varm, ingen värme i kupen

76 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bil-teman här

håkan 13

#16 » 19:15:16, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
jag skulle nog först och främst göra ett komp-prov...
om du nu inte redan gjort det och jag missat det...
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...



JD400 (trådstartaren)

#17 » 19:24:27, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra ide! Det har jag nog nån liggande nånstans. Kanske ska våga mig på den här operationen då om det tyder på en gången packning. Fortsättning lär följa! :)
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Janson1

#18 » 00:27:47, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kommer nästa fråga! Vilken sida? Går det att köra halva motorn åt gången och se om det bubblar mer/mindre?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Glottis

#19 » 00:43:03, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte ZJ som har problem med V8’orna där det bildas sprickor i topparna? Visserligen har du väl den uppdaterade varianten med bättre packningar mot oljeläckage och den nya varianten av vattenpump, men topparna på dom spricker väl lika dant ändå?

Så om du lyfter av topparna är det nog bra o lämna in de för genomgång?
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

JD400 (trådstartaren)

#20 » 08:26:07, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej... det visste jag inte. Då får man försöka utröna om det är sprickor eller packningen då. :sad:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#21 » 09:15:10, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vitt jag vet så är det den modernare V8-motorn i WJ som har haft problem med sprickor i toppar. Motorn i ZJ är ju en gammaldags stötstångsmaskin som har tillverkats i stort sett oförändrad sedan 1962, så ev barnsjukdomar borde ha varit åtgärdade långt innan 90-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#22 » 14:21:28, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu tagit ett kompprov med följande resultat:

Bild

Som jag förstår det är det inga indikationer på nåt konstigt med dessa värden. Borde inte en läcka synas tydligare i kompprovet?

Mätaren jag hade har så kort slang så jag såg inte beteendet på alla cylindrar men de tre jag såg (på höger sida färdriktningen) började högt och byggde upp trycket på ca tre varv.

Kan man förresten se på stiften om det läcker in kylarvätska i nån cylinder?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Janson1

#23 » 17:46:45, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl tveksamt om man ser nåt på stiften. Om det nu är en spricka så kan det ju lika gärna vara i en insug/avgaskanal.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

JD400 (trådstartaren)

#24 » 20:40:49, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag ser i alla fall ingen skillnad på stiften, de ser bra ut tycker jag. Har nu också försökt göra ett leakdown-test men det gick sådär. Får försöka igen nån annan dag. Nån som har tips på hur man kan hitta TDC på ett bra sätt? Jag gjorde det med en vakuummätare men det känns som jag inte prickade rätt alltid.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Janson1

#25 » 20:56:58, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hitta TDC på alla blir till att prova med en pinne i hålet och försöka få så rätt som möjligt från början, annars gör om, gör om...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

JD400 (trådstartaren)

#26 » 21:16:00, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, får prova det om jag lyckas bättre då!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Janson1

#27 » 21:59:34, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men, jag tittar på dina kompvärden och jag tror inte det blir nåt annorlunda med en leakdown test. Då är det nog bättre att köra den på en cylinderbank åt gången och se om det blir nån skillnad på kylarvattnets beteende. Koppla bort tändningen på fyra eller rycka fyra spridare?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

JD400 (trådstartaren)

#28 » 22:44:07, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det är möjligt att jag inte kommer närmare lösningen med leakdown heller. Men har jag tur (eller otur borde det väl vara) skulle jag kanske kunna se om det t.ex. kommer bubblor i kylaren på någon av cylindrarna tänkte jag.

Men det var ju annars en bra ide att ringa in problemet. Men varför en hel bank? Tror du inte det märks om man rycker tändkabeln till en cylinder i taget? Om man kör på bara halva motorn lär den väl gå som en påse skit? Ingen risk att det ställer till nåt? Lär ju bli en väldig obalans tänker jag.

Såg nu ditt tidigare inlägg, hur du tänkte, med att köra halva motorn för att ringa in problemet.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Glottis

#29 » 23:39:43, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl 92 som den uppdaterade varianten av V8 kom, den som heter Magnum.
5,2 och 5,9 är ju baserade på samma block, så båda dessa borde kunna drabbas av samma fel och brister.

Här är lite info om problem med just topplocken på dessa motorer:

https://dodgeforum.com/forum/2nd-gen-ra ... heads.html
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

ac tc

#30 » 10:48:21, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Nä, det är möjligt att jag inte kommer närmare lösningen med leakdown heller. Men har jag tur (eller otur borde det väl vara) skulle jag kanske kunna se om det t.ex. kommer bubblor i kylaren på någon av cylindrarna tänkte jag.

Men det var ju annars en bra ide att ringa in problemet. Men varför en hel bank? Tror du inte det märks om man rycker tändkabeln till en cylinder i taget? Om man kör på bara halva motorn lär den väl gå som en påse skit? Ingen risk att det ställer till nåt? Lär ju bli en väldig obalans tänker jag.

Såg nu ditt tidigare inlägg, hur du tänkte, med att köra halva motorn för att ringa in problemet.


Dom här motorerna är svåra att kolla genom att dra tändkablar, dom har ett j..la drag i tändningen så dom ger sig glatt på den som fingrar och datorn justerar direkt till tomgången när du ryckt ett stift så
det händer i stort sett ingenting.
- ser alla stift bra ut så går den nog på alla, dom skickar annars glatt ut en fel kod om en eller flera cyllar inte är med.
- dom är inte kända för att ha problem med topplockspackningar.
- magnumtopparna dras med ett sprick problem, dock brukar dom inte spricka så märks utan det dyker upp när man börjar mecka med dom.
Har du kollat slangen som går från vattenpumpen in i insuget? En liten kort rackare.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425, Bygert och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se