Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Jeep ZJ motorn går varm, ingen värme i kupen

76 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

Volvot24

#46 » 19:27:38, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En helt urbota dum idé.

Kan det vara typ skit i värmepaketet, som gör att flödet genom detta upphör.
För i dagens bilar finns oftast ingen värmekran, utan kylvätskan flödar igenom hela tiden. Värmen justeras då normalt med luftspjäll.

Tänker mig då att kylvätskan ej heller cirkulerar i de delar slangarna är anslutna till. Och det blir hett ibland.

Lätt kollat, kan jag tro. Koppla förbi värmepaketet...

Men jag tror mest på en slirande vattenpump. Alltså hjulet slirar på axeln inne i pumpen.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



JD400 (trådstartaren)

#47 » 19:51:25, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vattenpumpen kanske blir mer och mer sannolik. För nu har jag varmkört igen på en tur och inget konstigt alls hände. Den betedde sig helt normalt. Letade med ljus och lykta efter någon synlig läcka men hittar inget nu. Det har iofs inte sjunkit nåt i expansionskärlet heller. Tänker att om pumpen plötsligt börjar slira och så kommer den igång igen så skulle det ha en rätt så omedelbar påverkan på tempen. Däremot tycker jag att värmen i kupen borde inte gå så direkt mellan varmt-kallt-varmt. Om värmepaketet är uppvärmt och cirkulationen avstannar så borde det fortfarande blåsa lite ljummet kan jag tycka. Men vad vet jag... :huh:

Men just det. Att pumpen slirar förklarar ju inte att kylvätska försvunnit. Men återigen, kan ju vara fler fel...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Sten87

#48 » 20:40:49, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar nog finnas en del slangskarvar och liknande som kan få för sig att läcka när motorn har blivit kall på nytt efter den är varmkörd. Har varit med om detta flera gånger så skulle nog inte förvåna mig om den har läckt kylvätska igen imorgon.
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

torbjorn_forsman

#49 » 20:59:57, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Det skulle ju förstås kunna vara flera fel också förstås. Kan det bli luftfickor på grund av läckage på t.ex. kylaren? Men luft borde väl stiga upp och ventilera ut sig själv vid expansionskärlet eller?


Eftersom expansionskärlet är inkopplat som det är på en ZJ - det är inte i direkt förbindelse med kylsystemet utan anslutet med en tunn slang via förtrycks/backventilen i kylarlocket, som på t ex en Saab V4 eller Volvo 140, så blir det aldrig lika mycket bubblande i det, och även sämre möjligheter till självluftning, än på bilar med modernare byggt kylsystem där kylarvätskan cirkulerar via expansionskärlet och det inte finns några ventiler mellan det och resten av kylsystemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#50 » 08:05:33, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrivit om detta förut:

Ett läck, om än tillfälligt i kylsystemet som helhet, gör att kylvätskan kokar på vissa utsatta delar i motorn, då övertrycket uteblir. Och då häver kylsysyemet ur sig vätska.
På Daab 900 genom omtalad övertrycksventil i expansionslocket, skjuter slangar och gavlar på kylare o s v.

Hade en Saab med läckande vattenpump. Filade upp ett spår i expansionskärlet, under locket, så att trycket inte skulle bli så högt ( kände då inte till ventilernas funktion) och mindre vätska skulle då rinna ut, när motorn kördes.

Detta medförde att det kokade då och då, tills polaren kollade och fick se mitt spår. Efter byte av pump och expansionskärl så var det löst för min del.

Test o byt expansionskärlets lock!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

ac tc

#51 » 11:05:41, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där lilla slangen är för interncirkulation i motorn, den är en känd liten luring.
- det har blivit bytt många vatten pumpar pga denna då man tror att det är pumpen som läcker.
Kolla slangen först, du måste riva en del men det är samma rivning för att kunna byta topplockspackningar så det är inte bortkastat jobb om den är ok.
- du ska i alla fall byta den om du tar bort insuget, det här är inte en slang man sätter tillbaka om den inte är splitterny.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#52 » 11:08:30, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ansluter i insuget bredvid termostat huset och har inget alls att göra med nån förvärmning.
- 4.7 motorn med överliggande kammar har ett rör under insuget som ansluter i motorns bakkant men så ser det inte ut på 5.2/ 5.9 magnum vinkeln.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

JD400 (trådstartaren)

#53 » 10:25:40, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör ni vid byte av vattenpump exempelvis, lägger ni på tätningsmedel på packningen eller monterar ni packningen torrt? Ska man lägga tätningsmedel även där röret ansluter mot pumpen? Eller ska man tro att det blir tätt med bara en packning? Med förutsättningen att man gör rent ordentligt förstås.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#54 » 12:51:13, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat en källa till läckage, kylaren läcker rätt friskt i botten.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Ove.G

#55 » 13:30:50, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Hur gör ni vid byte av vattenpump exempelvis, lägger ni på tätningsmedel på packningen eller monterar ni packningen torrt? Ska man lägga tätningsmedel även där röret ansluter mot pumpen? Eller ska man tro att det blir tätt med bara en packning? Med förutsättningen att man gör rent ordentligt förstås.
På båda sidor om packningen, helst permatex gärna lite gammal o seg.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#56 » 18:27:39, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är en pappers- eller fiberpackning mellan två plana ytor så ska den vanligtvis monteras torrt. Det är bara i mycket speciella fall något annat gäller, och i så fall står nog det tydligt i vederbörande verkstadshandbok. T ex om det är ett så svåråtkomligt ställe att det är omöjligt att få packningen i rätt läge om man inte limmar fast den på ena ytan i förväg, eller om man kan befara att packningsmaterialet är undermåligt (typ Biltema-vattenpumpar på 90-talet, öststats- eller kristidsprodukter mm).
De två gånger jag har bytt vattenpump på ZJ så har jag monterat packningen torrt. På den av motorerna där vattenpumpen aldrig var bytt sedan tidigare, fanns det inga spår av att det hade smetats dit någon tätningsmassa från fabrik. Båda bilarna håller torrt än så länge.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ove.G

#57 » 20:32:44, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja är alt 100% plant och ingen minsta repa så behövs inget tätningsmedel, men alt är ju inte som det ser ut att vara, en garnering för backjobb.
Speciellt på rörstosar.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Ove.G

#58 » 20:36:18, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Garnering), blev ett nytt ord, men vi kör på det.

5 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#59 » 21:34:37, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet med packningen är ju just att den ska kunna täta även i repor, oplana ställen och sånt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#60 » 21:37:30, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Håller på och byter pumpen då enda sättet att kolla den hundraprocentigt var att ta loss den och då kan jag lika gärna byta den. Den verkar dock ok. Det enda jag kan anmärka på är att skovelhjulet går mot godset lite så det sjunger i pumpen när man snurrar på den. Men inget glapp, inget löst eller nednött skovelhjul. Några av skruvarna släppte ut vatten när jag tog loss den. Inte ska väl skruvarna vara täta? Ska väl bara gå i godset?

Den gamla pumpen var monterad med klägg på packningen. Jäkla jobb att göra rent.

Köpte ny pump på http://www.abergsvtc.se. Nån som har erfarenhet av delar därifrån? Tyckte den nya såg sådär ut, inte nån bearbetad tätyta mot slangen på rörstosen till exempel. Bara gjutningen med en klen anvisning till kant. Made in China. Kan nog bli en utmaning att få tätt där. Tydligen kommer den från http://www.cardone.com. Hmm... såg ju tjusigt ut av deras webbsida att döma, med högt satta ambitioner... får se om de lever upp till det!

Hur sjutton kommer man åt att byta by-pass slangen eller vad det är upptill på pumpen!? Måste man riva bort hela ac-kompressorn? Och då måste den sen fyllas på nytt!??
Senast redigerad av JD400 21:47:37, 21-10-2018, redigerad totalt 1 gång.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se