Det finns egentligen två sätt att lösa ett problem.
Antingen gör man rätt från början, eller så korrigerar man efteråt.
För att du ska förstå problematiken så 1992 släpptes 850 som en miljöbil klass 2
Lite skumt att man lyckats få 170 pållar ur en ny motor med variabelt insug, med extractorgrenrör som hade en avstämd collector dessutom. Allt optimerat för varvtsl och effekt.
Tills man tittade lite noggrannare under....
Ett väl avstämt rör med en 2.5 tums utblås går in i kissen, och ut en halvmeter längre bak går i sammanhanget ett ärtrör ut...
Man var tvungen att strypa utgången ur katalysatorn för att klara miljökravet, annars flödade det för fort igenom kissen. Likaså kam du höra hur man miljöoptimerat dom vid 2000rpm. När motorn går rent och fint och så håller du den på exakt 2000rpm i drygt 2min, då förändras tonen och svaga tändmissar uppstår. Och vips är motorn ren som alpluft. Kamaxlarna ställdes likaså något fel av samma miljöskäl.
Trots detta byttes kamaxlarna mot något mildare, men det var när kunderna klagade på 5ans råa gång, särskilt när den är kall. Det var inte av miljöskäl.
Så vad händer om du ställer enligt markeringarna då? Tja.. den gick ju innan och går efter. Pigg som en kastrerad lärka. Låter lovande i ursprungssången men känns hämmad. Men som sagt den tuffar och går.
Men ställer du med
vevaxel och kamaxeltolk och justerar till dreven där dom ska stå egentligen i förhållande till kamaxlarna, så får du en ny maskin. Den får en helt annan respons. Bränsleförbrukningen sjunker likaså, ja förutsatt att inte högerfoten används flitigare. Den här snedställningen varade bevisligen från 1992 till 1998 då jag råkat på 98års som inte stämmer, kanske är det samma med 960ns vitsexa, har dock inte jobbat med dom nåt speciellt dock.
Edit, 92 lekte man också med dom variabla insugen som försvann tidigt 1995. Se om du finner ett enda som öppnar fullt? Varenda ett jag råkat på har haft en krökt mekanism som förhindrar att det öppnar fullt.
Några
skruv senare och lite välriktade korrigeringar så öppnar det helt fullt.
Så antingen är det helt medvetet eller så har man haft en produktionsmiss mellan dom åren utan att upptäcka det. Vilket låter lustigt.
När man bromsat 92-95 motorer med utlovade 170hk så låg man runt 165-168hk i snitt.
Med byte av utgångsröret ur kat och optimering av kamaxlarna så gav dom istället 188-195hk
Med ett helt annat temperament.