Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kamrem Suzuki Belano

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

dimber (trådstartaren)

#1 » 14:10:03, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet hur man på ett någorlunda enkelt sätt får bort kamaxelkåpan på en Suzuki Belano -96? Går det att ladda ner vhb någonstans?
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor



torbjorn_forsman

#2 » 18:40:25, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller anvisningar som har med kamremsbyten att göra, så brukar de finnas i de monteringsanvisningar som följer med kamremssatser från vissa leverantörer (t ex SKF). Ofta går det att ladda ner dem från återförsäljarna eller SKF:s egen sajt.
Autodata brukar också ha anvisningar för kamremsbyten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#3 » 08:52:56, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan säga direkt att mycket få anvisningar, om några alls (eftermarknads), innefattar friläggningen av kamremmen.
Alla anvisningar jag vet om, förutom då märkesverkstadens, innehåller noll anvisningar om detta.
Anvisningarna utgår ifrån att du frilagt allt.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Stefan1972

#4 » 13:08:51, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt ett antal remmar på Baleno och vad jag kan minnas så är det inget annat än "som vanligt" Ta bort det som är i vägen och lossa skruvarna till kåpan. Sen tillbaks i omvänd ordning.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dimber (trådstartaren)

#5 » 19:26:07, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter 0-märkningen möjligen på ovansidan av plastbågen ovan vevaxelremskivan? Jag kan bara se undersidan på bågen, och där är bara en massa plaststreck. Ovansidan skyms av ett motorfäste.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

Stefan1972

#6 » 07:47:09, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

de flesta äldre asiater har pil på den gjutna alukåpan bakom drevet och sen prick på drevet på nåt vis. De kan även ha märkningar från remskivan sett men det är som sagt nästan uteslutande de andra man ska gå efter. Man kan alltså riva bort det mesta och sen nollställa motorn. Rent generellt alltså, det är många år sen nu jag gjorde nån Baleno senast.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dimber (trådstartaren)

#7 » 11:51:03, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig varit med om så många skruvar på ett motorfäste! Ska vevaxelskivan alltid stå på 0 grader vid byte av kamrem?
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

MaChrill

#8 » 17:14:14, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, men för det mesta, några udda bilar som krånglar till det.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

torbjorn_forsman

#9 » 18:38:31, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många fyrcylindriga motorer som ska stå 90° från övre dödpunkt vid kamremsarbeten, detta för att alla kolvar ska stå halvvägs ner så man kan vrida kamaxlarna fritt utan att någon ventil slår i någon kolv. På sexcylindriga borde rimligtvis 60° kunna förekomma. Allt det bör stå i verkstadshandboken eller i den monteringsanvisning som följer med kamremssatsen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dimber (trådstartaren)

#10 » 22:25:12, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamremmen verkar vara i mycket gott skick. Likaså spännrullen. Däremot satt bulten som håller spännrullen helt lös. Det gick att vicka rullen åtskilligt. Det har också hörts ett rejält slammer precis från det hållet. Jag tror att remmen i samband med detta har kuggat över ett par kuggar. Hur många kuggar kan kuggas över, innan bilen blir omöjlig att starta? Den går uruselt men går att starta. Mitt problem är närmast att veta hur vev- och kamaxel ska stå för att bli säker på att den verkligen har kuggat över.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

Janson1

#11 » 22:33:42, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den är fyrcylindrig och bara har en kamaxel så har kamaxeln fyra distinkta lägen. Om man ställer vevaxeln så kolvarna står på mitten, sedan vrider man kamaxeln tills fyrans cylinders ventiler står och väger mellan öppet/stängt, vrid nu vevaxeln till 1:ans kolv står i topp vändläge. Nu skall cyl 1 stå i arbetsläge och har nyss tänt. Denna inställning kräver att man kan se kamaxeln och ha nån pinne i tändstifthålet så man känna kolvens läge.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stefan1972

#12 » 07:51:01, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

i vilket fall som helst så skulle det förvåna mig om det inte finns rejäla märkningar att utgå ifrån. Tittar man efter det innan man river av remmen så ökar sannolikheten att man får ihop det riktigt sen. De flesta "äldre" asiater med enkla motorer brukar nästan alltid ha markeringar på alla ställen.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#13 » 18:52:29, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja noll..
Ja det är väl några gamla konstruktioner som använder det fortfarande.
Men tar du t.ex en 850, eller 70 serie eller ja vilken som helst med vitblock, ja då gäller 15grader föd.
Istället för att krångla till det med gradtal och ev parallaxfel vid avsyningen så finns det tolkkit att inhandla för i sammanhanget små pengar. På volvo river man bort startmotorn, lossar pluggen bakom, river av ena sidan på kamaxelskydden som är över sensorerna. Sen skruvar man dit en tolk.
Med motorn låst uppe och nere så finns inget mer än att tänka på att byta rem.
Sen finns det givetvis modeller med variabla kamaxlar och det har sina procedurer.

Men nu var det inte volvo. I princip kan man ha en motor ståendes hursomhelst om det inte är variabla kamaxlar, bara motorn är låst på fläcken så inget rubbas medan du byter.

Gör så att du skickar mej ett sms på 0725-222142 så ska jag se om jag kan fota en skiss åt dej att följa. / Thommy

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

torbjorn_forsman

#14 » 20:25:03, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk om alla motortillverkare kunde göra som Peugeot/Citroën och överallt använda 8 mm hål för låsning av kamaxlar och vevaxel i rätt lägen. Det räcker med några M8-skruvar eller 8 mm borrar för att säkra de flesta sådana motorer i rätt läge. Förvisso finns det en del som har ett svåråtkomligt låshål för svänghjulet, om man inte vill ta bort startmotorn så behövs det en lång pinne som är bockad på ett par ställen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#15 » 23:11:33, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tänk om alla motortillverkare kunde göra som Peugeot/Citroën och överallt använda 8 mm hål för låsning av kamaxlar och vevaxel i rätt lägen. Det räcker med några M8-skruvar eller 8 mm borrar för att säkra de flesta sådana motorer i rätt läge. Förvisso finns det en del som har ett svåråtkomligt låshål för svänghjulet, om man inte vill ta bort startmotorn så behövs det en lång pinne som är bockad på ett par ställen.


Nemlig, det giller jeg også! Her er min 307 SW med 1.6 HDI motor, like før jeg tok av den gamle kamremmen:

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se