Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Felkoder Saab 9.5 2,2 Tid

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

håkan 13 (trådstartaren)

#1 » 10:59:56, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag får dom här felkoderna på Saaben... Tolkar det som att det är Mapgivaren??
Visst är det den som sitter i börja på insuget... Strax före och på motsatta sidan som EGR-ventilen??
Bild
Sen är jag osäker på om det är fel på glödstift... Eller om det är nåt annat... Men den felkoder borde försvinna ändå! För glödstiften hoppar ju inte igång förren vid - 4... Eller nåt sånt...
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...



torbjorn_forsman

#2 » 11:23:57, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

P1380 tolkar jag som att det snarare är fel på glödstiftstyrningen, någon återmatningssignal (kanske strömmätning) som inte beter sig som den ska. Ofta orsakas sådana felkoder i själva verket av spänningsfall i kablage, varmgångna eller ärgade kontaktdon mm.

Återkommer felkoderna omedelbart efter radering?
Går motorn helt normalt eller beter den sig märkligt på något sätt?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13 (trådstartaren)

#3 » 11:42:31, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

glödstiften hade jag felkod på förra vintern också... men verkar inte komma innan glödstiften hoppar igång!!
motorlampam lyser av och till... och nån gång ibland så stryper den effekten!! så antar att det kommer från MAP-givaren...
när den bara varnar för glödstift så tänds inte motorlampan...
tänkte testa att byta givaren och se vad som händer...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

AN

#4 » 11:48:28, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att glödstiften används vid varmare temperaturer än -4, för utsläppens skull? Fast vid -4 tänds glödlampan för att du ska förglöda lite?
Bara en fundering.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

håkan 13 (trådstartaren)

#5 » 12:43:52, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Kan det vara så att glödstiften används vid varmare temperaturer än -4, för utsläppens skull? Fast vid -4 tänds glödlampan för att du ska förglöda lite?
Bara en fundering.

Inte säker... Men tror inte det!
Är ju en vanlig TDI... Utan partikelfilter...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#6 » 13:01:18, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig gång direkt efter kallstart påverkar inte partikelutsläppen, utan den visar sig som utsläpp av oförbränd dieselolja (dvs HC). Så om Saab har behövt kosta på någon efterglödning för att hålla ner HC-utsläppen har ingenting att göra med om bilen har partikelfilter eller inte.

När det gäller MAP-givaren, så kolla först om den t ex är igensotad eller om det är fukt eller ärg i kontaktdonet till den, innan du byter den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13 (trådstartaren)

#7 » 13:06:34, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå... Jag kollar den naturligtvis först!! Men har ju 2 motorer i förrådet att plocka delar av så... :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Benny Viklund och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se