Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mercedes E 200 Classic,2000

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Gretschman (trådstartaren)

#1 » 00:14:58, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej mina vänner! Har en Mercedes E 200 classic,årsmodell 2000. Nu har Abs/Esp lampan börjat lysa och det låter ett litet ljud när man trampar på bromspedalen.Nån av er som vet om det är nåt man kan fixa själv? Kan det vara nån säkring ..finns det nån sådan? eller kan det vara givaren/kontakten som blivit smutsig? Vart sitter den i så fall på denna bil ? Tacksam för hjälp Mvh/Gretschman :sad: :sad: :sad:
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130



johan.eriksson

#2 » 05:33:59, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns det något i pedalen med eller är det bara ett ljud? Tystnar det precis innan bilen stannar?
Om jag skjuter från höften så hade jag gissat på att du har en skadat ABS krans, dvs tandhjulet som givaren går mot, sitter en vid varje hjul.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#3 » 08:12:04, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att läsa av felkoder från ABS-systemet, hellre än att gissa och felsöka på måfå. Eventuellt kan det finnas någon möjlighet att få ut blinkkoder via ABS-varningslampan, men troligen behövs en lite mer avancerad OBD-kabel (t ex billig kinaklon av Autocom som kan köpas på Aliexpress) + adapter för den runda kontakt som Mercedes hade på de årsmodellerna istället för det standardiserade OBD-uttaget.

Min erfarenhet av Mercedes från den generationen är att om man börjar läsa av felkoder från en sådan, där felkoderna inte har lästs av och raderats på många år, så brukar man hitta flera tiotal, kanske hundratal felkoder från olika system. De flesta är inget att bry sig om, sådant som har kommit t ex vid startförsök med dåligt batteri eller i samband med hjälpstart. Det brukar vara lämpligt att läsa av och skriva upp alla felkoder man hittar, sedan radera koderna i alla system, därefter läser man av igen efter några dagars normal körning för att se vilka koder som har återkommit.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gretschman (trådstartaren)

#4 » 13:30:42, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn för ditt svar.Jag har aldrig använt felkodsläsare.Låter svårt eller har jag fel? Måste man koppla in sig på datorn eller kan man släcka felmeddelanden med läsaren? Mvh/Gretschman :buga: :buga:
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

torbjorn_forsman

#5 » 15:47:38, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del felkodsläsare (t ex Autocom som är den jag har erfarenhet av) kopplar man till dator, andra (t ex Maxidiag) fungerar som så att säga självständiga handterminaler.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gretschman (trådstartaren)

#6 » 20:36:08, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn och Johan! Johan jag har inte kollat om det känns nåt i pedalen eller så.ska kolla det.tänkte att det kanske kommit fukt eller smuts i kontakterna till Abs.Problemet uppstod efter att jag tvättat bilen Mvh/Gretschman :thummar:
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

Gretschman (trådstartaren)

#7 » 15:14:36, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla vänner Problemet med att Abs/Esp-lampan lyste var att bromsljuskontakten var trasig.Så nu är det fixat. :buga: :buga: :bira: :bira:

3 personer gillar det här inlägget.
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se