Först kanske ni kan försöka enas om vad som är ett vanligt blybatteri?
Ett * vanligt * blybatteri finns i 3 typer.
Ett hybridbatteri på det som är lite kombiteknik och så har vi två olika typer av agm.
Dvs agm bara. .. eller start stopp agm. Två helt olika.
Var nyligen på en kurs för Varta och ioförsej visste jag redan innan att det inte finns något * bara* idag.
Men visst för enkelhetens skull kortar vi det till tre.
Oavsett vilken av de tre som nu väljs så krävs följande av bilen.
1 laddspänningen ska vara optimerad. Dvs helt och rent från oxid, och laddningsregulatorn måste vara i jra skick.
2 generatorstorleken måste räcka till. Det hjälper inte med ett herrejössesbatteri för 10.000 om du inte har laddström över. Och idag när en
generator är på 120 amp som standard så betyder INTE det att du har minst 40-50amp laddström över. Nej, förhållandet är som förr. Det finns runt 20 amp utöver bilens drift., inte ett jota mer. Och 20 amp laddar inte ett stort
batteri på kort tid.
Om du vill ha ut max ur systemet så är det AGM teknik som gäller ihop då med en väl anpassad generator.
I ditt fall får du leta upp en begagnad av rätt typ ( annars kommer inte laddstyrningen att fungera, det är inte samma styrsignal på alla årsmodeller mellan generator och cem. Men alla årsmodeller klarar att ladda agm dock.) som är ett hack större än den du har idag.
Batteri då, du kan med fördel köpa ett så stort som får plats helt enkelt. Biltemas fungerar alldeles utmärkt, om du inte gillar att köpa dyrt. Kom ihåg bara att ALLA batterier med dagens teknik tar rejäl skada av att sjunka under 11 volt. Det oavsett billigt eller dyrt, och oavsett agm eller inte. Endast fritidsbatterier klarar djupurladdning idag.
Det är materialen som används idag som är skillnaden mot förr.
Sen... livslängd..
Ja räkna med 5år. Om du har gott om extraljus och även i ditt fall värmare osv, räkna med 4 år.
Sen är batteriet slut för användning i en modern bil. Men kan med fördel användas till veteranaren eller husvagnen osv. Jodå dom tar skada av att användas i en husvagn men det förlorsr kapacitet sakta. Inte tvärt.
Det som händer i en modern bil, är att dom helt enkelt filtrerar störningar för dåligt och dom dippar för mycket vid start.
Det i sin tur ger nonsenskoder som triggar t.ex limpnhome läge och rippel kan ge allmänna störningar i bland annat canbus systemet.
Man tycker ju inte att det går åt så mycket
ström?
En snabb överslagsräkning säger annat.
Du vrider på nyckeln och datorerna och belysningen vaknar till liv, 60 amp går åt initialt.
Du har diesel och glödningen pulsar på? Okej... 60 amp till går åt..
Du väljer att starta, din
startmotor vill ha i trakten kring 350 ampere..
Så plussar vi ihop och får 470amp vid en start...är det kallt går åt mer.
Min gamla ascona a tog 200 amp på starten och 10 amp till bilen..
Nej det är ingen uppmätt ström jag nämnt, det är bara typexempel. Det ligger där i trakterna trots allt.