Nå.
Av kom den, som synes.
Stillbilder visar inte glapp, så bra, så ni får tro mig. Kulleder ska inte skramla..
Bälgen hade jag köpt ny, så jag gjorde processen kort. Wiha-skruvmejslar är jag
väldigt förtjust i, för övrigt. Kostar inte gratis, förstås. Men klåpare behöver all hjälp de kan få, som jag brukar säga.
Smådelsförrådet, både återanvändbart och överblivet.
En klutt blå Loctite håller saker på plats.
Pang! så satt det där.
Ja, som vanligt blir det inte riktigt att en tänker på fotografier när det ska köras full contact mechanics. Men vi kan väl konstatera att:
* Verktyget funkar. Biltemas är egentligen lite för stort för V70, men det går. Ett nummer mindre hade inte skadat. Jag skulle säga att den största fördelen med verktyget, förutom att det är en barnlek att komma åt när man har det, är att all kraft går åt att vrida. Man behöver inte riskera att lägga för stora böjkrafter på kuggstången, som är lätt hänt om man har det trångt och snett och ligger inkrupen med en 34-nyckel och en rörtång under bilen. Det här är lättare: (jag tog bilden när jag dragit åt, inte under lossandet, så klart. Därför momentnyckelen.)
* Det tar längre tid att få på bälgen än att pilla dit kulleden. Trångt och dumt.
* Köp inte stålbuntband från Biltema. Mög.
Åtdragning av den ställbara leden. 21-muttern som kom med originalkulleden har växt till sig, Proparts led har nyckeldimension 22 på sin
mutter.. Där gick det en stunds muttrande och rotande i verktygslådan.
En klutt blå Loctite, ja ni fattar..
Specialverktyg från fordonstillverkaren!
Här kan ovan specialverktyg ses i samarbete med en riktigt tuff uppfinning, insticksmomentnyckelen. En ringhylsa eller
U-nyckel med moment, oerhört praktiskt när man kommer åt tappen på skruven och kan hålla emot ordentligt. Proxxons modell kostar inte Stahlwille, men löser uppgiften. Verktygen köper man på tyska Ebay, ur Bundeswehr-surplus-försäljningar, det brukar bli en skön blandning av alla de olika tyska hylstillverkarna som varit med och tjänat pengar ur försvarsbudgeten; jag har om jag minns rätt Belzer, Gedore, Elora, Stahlwille, Matador, och kanske nån till.
Blev det bra då? Nja. Jag kan höra hur däcken äts upp. Det ska inte låta *gnugg* mot asfalten. Och i tvära svängar får den för sig att styra MER efter så där 1,5 varv på ratten. Jag ska nog efter att ha provkört och funderat på saken backa ett varv på gängan (mer toe-in) i morgon, och jämföra. Jag tror att jag skruvade den ca ett varv för långt in. Sen ska jag ändå beställa hjulinställning i veckan. Ska köra 130 mil nästa helg, då får det inte vara så.