Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Amatörernas afton.

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

mansaxel (trådstartaren)

#1 » 21:34:04, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller kanske eftermiddag..


Den årliga framvagnsrenoveringen innefattar i år inre styrled, höger sida. Eftersom mina tummar sitter mitt i handen och jag är blandat optimist och pessimist har den

* optimistiska sidan fått mig att köpa en ny styrled, för hur svårt kan det vara?

* pessimisten har konstaterat att "Du klyddar väl till det som vanligt, så du får inte ge dig på det förrns du skaffat nödiga specialverktyg."

Således,

Bild

* Optimisten fortsatte, som kan observeras, trots den här
postningen i biltema-skitprylar-tråden med att påbjuda köp av Biltemas styrledsverktyg. Ser i alla fall ut som förebilderna. I morgon eftermiddag eller på lördag bär det ut i den Blå Verkstaden för en stunds kvalitetstid.. Fortsättning följer.


Gå till lösningen

10 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N



mansaxel (trådstartaren)

#2 » 20:43:31, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå.

Av kom den, som synes.

Bild

Stillbilder visar inte glapp, så bra, så ni får tro mig. Kulleder ska inte skramla..

Bild

Bälgen hade jag köpt ny, så jag gjorde processen kort. Wiha-skruvmejslar är jag väldigt förtjust i, för övrigt. Kostar inte gratis, förstås. Men klåpare behöver all hjälp de kan få, som jag brukar säga.

Bild

Smådelsförrådet, både återanvändbart och överblivet.

Bild

En klutt blå Loctite håller saker på plats.

Bild

Pang! så satt det där.

Bild

Ja, som vanligt blir det inte riktigt att en tänker på fotografier när det ska köras full contact mechanics. Men vi kan väl konstatera att:

* Verktyget funkar. Biltemas är egentligen lite för stort för V70, men det går. Ett nummer mindre hade inte skadat. Jag skulle säga att den största fördelen med verktyget, förutom att det är en barnlek att komma åt när man har det, är att all kraft går åt att vrida. Man behöver inte riskera att lägga för stora böjkrafter på kuggstången, som är lätt hänt om man har det trångt och snett och ligger inkrupen med en 34-nyckel och en rörtång under bilen. Det här är lättare: (jag tog bilden när jag dragit åt, inte under lossandet, så klart. Därför momentnyckelen.)

Bild

* Det tar längre tid att få på bälgen än att pilla dit kulleden. Trångt och dumt.

* Köp inte stålbuntband från Biltema. Mög.

Åtdragning av den ställbara leden. 21-muttern som kom med originalkulleden har växt till sig, Proparts led har nyckeldimension 22 på sin mutter.. Där gick det en stunds muttrande och rotande i verktygslådan.

Bild

En klutt blå Loctite, ja ni fattar..

Bild

Specialverktyg från fordonstillverkaren!

Bild

Här kan ovan specialverktyg ses i samarbete med en riktigt tuff uppfinning, insticksmomentnyckelen. En ringhylsa eller U-nyckel med moment, oerhört praktiskt när man kommer åt tappen på skruven och kan hålla emot ordentligt. Proxxons modell kostar inte Stahlwille, men löser uppgiften. Verktygen köper man på tyska Ebay, ur Bundeswehr-surplus-försäljningar, det brukar bli en skön blandning av alla de olika tyska hylstillverkarna som varit med och tjänat pengar ur försvarsbudgeten; jag har om jag minns rätt Belzer, Gedore, Elora, Stahlwille, Matador, och kanske nån till.

Bild

Blev det bra då? Nja. Jag kan höra hur däcken äts upp. Det ska inte låta *gnugg* mot asfalten. Och i tvära svängar får den för sig att styra MER efter så där 1,5 varv på ratten. Jag ska nog efter att ha provkört och funderat på saken backa ett varv på gängan (mer toe-in) i morgon, och jämföra. Jag tror att jag skruvade den ca ett varv för långt in. Sen ska jag ändå beställa hjulinställning i veckan. Ska köra 130 mil nästa helg, då får det inte vara så.

13 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

Scania bonden

#3 » 20:49:54, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbar beskrivning. Vi kan nog starta en insamling till en omgång däck.... älskar människor med självinsikt.
Axel W

8 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

63an

#4 » 23:15:54, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns du att jag skrev i Din början, bra att du kom å rättar till svammel? :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#5 » 23:43:06, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis, men vad höll du emot kuggsången med för verktyg :uupps:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

mansaxel (trådstartaren)

#6 » 00:20:37, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Grattis, men vad höll du emot kuggsången med för verktyg :uupps:


Inget? Har jag haft sönder saker nu? Den beter sig inte illa, på något sätt, förutom att den är mer lättstyrd (villig, på gränsen till ivrig!) men det tänker jag sätta på kontot för "toe-out".

1 person gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#7 » 02:01:14, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ser jag, baserat på Volvos egen instruktion (låt vara för en V40 från -13, inte en V70 från -01), att man ska ha ett mothåll!

(Länken i klartext är:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /D4/Manual
)

Blir spännande det här.

Å andra sidan finner man att mer frisvängande mekaniker, som t ex. FCP Euro, lägger upp videos där de gladeligen struntar i mothållet. Och ja, mothållet är klyddigt att hålla på med.

Å tredje sidan släppte skruven lätt. Det var inga grävmaskinsmoment som behövdes. Bara ett stadigt tjänstemannagrepp i ledhandtaget. (undertecknad är tjänsteman under arbetstid och tar därför, per definition, inte i lika hårt som en arbetare.)

Huga. Hjulinställning blir det, det är ett som är säkert.

7 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#8 » 20:44:36, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ställd är den.

Så underbart den går nu. Rakt, tyst och lagom yster i kurvorna. Ratten pekar inte snett när man kör rakt fram heller längre.

Av rapporten framgår som synes att det fanns viss förbättringspotential:
Bild

Passade på att köpa 4 nya sommardäck också, eller "uppgradera från slicks" som jag sa.


Detta inlägg har valts som lösning


5 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

AN

#9 » 23:09:46, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar det där verktyget? Själva nyckelgreppet, är ju mindre än diametern runt själva sätet för själva kulan. Verktyget måste ju över en större diameter för att sedan greppa längre bak. Lite luddig förklaring kanske :smile:
Finns det universalverktyg för att hålla emot kuggstången också? Vilka moment talar vi om som ska dras.
Tänkte göra denna operation på min Peugeot 407 så därför nyfiken.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#10 » 09:03:14, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Excenterlåsning, greppar 35 till 45mm, den kostar femhundra pengar så något ska den innehålla förutom en förlängd hylsa.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#11 » 10:44:01, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

problemet med det där verktyget är att det oftast är för klumpigt för många bilar. Fungerar jättebra men som sagt. Det går inte dit på en del bilar för att kuggstången ligger för nära massa annat.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 10:58:09, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande om man ska använda mothåll eller inte, så bör man nog läsa på i VHB för aktuell bil innan man börjar skruva. Styrväxlar kan vara olika konstruerade, en del håller för att man drar åt utan mothåll, andra gör inte det. I riktigt besvärliga fall kan man behöva se upp med att en och samma bilmodell förekommer med styrväxlar från olika underleverantörer, det kan skilja beroende på om bilen har servostyrning eller inte mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#13 » 12:11:50, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sannolikheten att man ska skada nåt i praktiken är nog ganska små även om det teoretiska säger att det såklart kan hända. Jag har bytt massor med inre styrleder under de trettio år jag skruvat och ibland är det hopplöst att komma åt hur gärna an än vill..........Då blir det till att endast lossa och dra utan mothåll och drar man lagom och med lite låsvätska så är nog som sagt sannolikheten ganska låg att det sker nåt. Jag har då aldrig råkat ut för nåt eller fått nån reklamation. Det enda som brukar snurra i mitt huvud är om det helt enkelt lossnar i gängan när man vart där........liten kort gänga som man tycker knappt borde sitta men det gör det uppenbarligen...

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

mansaxel (trådstartaren)

#14 » 19:18:42, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, som sagt, Volvo har ett specialverktyg för att hålla emot med, så det ska egentligen vara ett. Får väl låna grannens fräs och bygga ett. (men den står bakom hans ännu inte monterade kök, så det är lite ledtid på att komma igång med spåntillverkningen där... )

Borde väl gå att fräsa ett 1/2" fyrkantsgrepp med en liten nog pinnfräs?

1000 mil senare går, för övrigt, allting utmärkt. Med bilen då. Måste ju hålla sig till ämnet.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

AN

#15 » 13:10:24, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Excenterlåsning, greppar 35 till 45mm, den kostar femhundra pengar så något ska den innehålla förutom en förlängd hylsa.

Detta verktyg fungerar bara till styrleder som har sexkantsgrepp då? Eller har det någon typ av taggar så att det låser mot den rundade ytan, som detta verktyget?
https://www.kamasatools.com/sv/produkte ... e-styrled/
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron