Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Sjunkande bromspedal på Volkswagen T4

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Skogsjonas (trådstartaren)

#1 » 19:34:13, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Jag har ångest i värsta Ingmar Bergmanklass.

Har en VW T4 från 2002. Senast på besiktningen fick jag en tvåa för att bromspedalen sjönk ända ner till golvet. Eftersom jag inte behövt fylla bromsvätska och inte har några yttre läckage antog jag att det var huvudbromscylindern som sagt upp sig.

Jag bytte sagda cylinder idag och sedan började eländet. Har luftat genom 1 till två liter bromsvätska men pedalskrutten sjunker fortfarande. I ren desperation fyllde jag ena kretsen med pump via luftningsnippeln, men det gav inget. Är det någon som har några uppslag?

/Jonas
Hemek 650, MF 65, Rottne SMV Rapid, LM 840
LM 1240, Grålle, Yamaha Viking 1988, Lynx Boondocker 2011, Renault Kangoo, Citroen Berlingo, VW Transporter (x7), VW LT35, Volvo D6 (kom och köp!), Opel Vectra, Volvo Krabat
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.



jörgen.ottosson

#2 » 20:19:33, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inga specialtips....

Hur sjunker pedalen? (med eller utan mottryck?)

Har på andra kinkiga bromssystem pumpat olja bakvägen för att styra ut luften....normalt är väl längsta ledningen först ( typ högerbak, vänster bak, höger fram, vänster fram...)


Om det inte är luft...
Kan problemet bero på fjädrande bromsslang? spruckna trummor ( är det trummor bak?) glidkolvar som sitter fast?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Skogsjonas (trådstartaren)

#3 » 20:32:36, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pedalen sjunker med ett markant mottryck, men det skall ju vara stumt!

Jag skickade olja via luftningsnippeln, men inte fan blev det något bättre. Jag har fettat in och renoverat de glidande oken så det är inte det. Har skivor runt om. Inga fjädrande slangar. Jag är helt utan idéer.

/Jonas
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.

Privatperson

#4 » 21:23:28, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det en diesel ?

tänkte på vad den har för typ av servo...
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

jörgen.ottosson

#5 » 21:29:04, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjunker pedalen i botten? Funkar bromsarna? ( apropå tveksam servoverkan..)

har kylflänsarna i skivorna rostat bort?

värmeskadade bromsbelägg?

(bara förslag)

EDIT: luft i ABS-block? ( vet inte om det kan vara ett problem på din bilmodell)
Senast redigerad av jörgen.ottosson 21:30:09, 04-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Skogsjonas (trådstartaren)

#6 » 21:34:43, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pedalen sjunker till bottten.

Bilen är en T4 med 2,5 liters diesel.

Bilen har ABS.

Skivorna är jämna.

Bromsverkan är OK, men besiktningen (eller jag själv) accepterar inte sjunkande bromspedaler.
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.

Robban_C

#7 » 21:40:24, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att den nya huvudcylindern är ok?
Läcker det internt inne i huvudcylindern så kan man ibland se det på att vätskan i behållaren "lever om" när pedalen trampas ner. Det är ok att vätskan lever om just i början av pedalen men jag avser nu hela vägen ner till golvet.

Hursom, sjunkande pedal utan förbrukning av vätska kan inte vara nåt annat än huvudcylindern.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

tracker

#8 » 21:44:10, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Caddy -06, och på den så går bromspedalen i botten om jag sitter och trycker på den, det tar kanske 20 sekunder och det har varit så sen jag köpte den -08
Vet ej om det är fel eller om det ska vara så.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Robban_C

#9 » 21:47:53, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så ska det inte vara.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

tracker

#10 » 21:58:30, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid tryck utan motor/tändning på stum pedal, med motor igång så sjunker den sakta om man trycker HÅRT.
Vet om flera som har samma symtom.
Misstänker att det kan vara internläckage i ABS pumpen.
Du märker aldrig något fel vid normal körning.
Jag har trott att det är normalt.
Senast redigerad av tracker 22:00:33, 04-05-2012, redigerad totalt 3 gånger.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Skogsjonas (trådstartaren)

#11 » 21:59:16, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte tagit tid, men jag tror att det tar ca fem sekunder innan pedalen når golvet. Jag har svårt att tro att den nya originalcylindern inte håller tätt... Samtidigt håller jag med; det finns inte så mkt annat. Det är det eller luft...
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.

Robban_C

#12 » 22:22:39, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:... Misstänker att det kan vara internläckage i ABS pumpen. ...

Men vätskan kan väl inte komma därifrån och upp till behållaren, eller hur? Tänk på att nivån i behållaren sjunker inte.
Vore det ett läckage "nedströms" huvudcylindern så skulle ju nivån sjunka i behållaren.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#13 » 22:25:49, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsjonas skrev:Har inte tagit tid, men jag tror att det tar ca fem sekunder innan pedalen når golvet. Jag har svårt att tro att den nya originalcylindern inte håller tätt... Samtidigt håller jag med; det finns inte så mkt annat. Det är det eller luft...

Luft ger fjädring, inte sjunk!
Mycket luft kan förvisso göra att pedalen går i golvet men det känns inte likadant som ett läckage. Läcket ger en konstant sjunkhastighet vid konstant pedaltryck, man känner med andra ord hur vätskan tvingas ut (eller tillbaks till behållaren) successivt.
Luft däremot gör att pedalen fjädrar, hårdare ju djupare man trycker. Mycket luft gör att pedalen går i golvet utan motstånd (förutom returfjädern).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

östemann

#14 » 22:52:31, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svårt att släppa tanken att det
inte skulle vara fel i
huvudbromscylindern. :klia:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

bôsht

#15 » 23:00:03, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att pedalen i nyare dieselbilar sjunker om man håller lite tryck på den vid stillastående är inget ovanligt,
jag har ingen egen förklaring på hur de funkar, men tydligen så är det pga en överstark servoverkan på tomgång.
Stänger man av motorn så blir pellen stum.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se