Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

V70 motorproblem

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Lars_karlsson (trådstartaren)

#1 » 08:54:40, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en V70 2001 bensin 2,4lit
Den går riktigt när man startar men när motorn blir varm, efter ca en mil ,Så blir den orkeslös, och beter sej konstigt, varvar själv lite,
Om man stannar en stund och låter bilen svalna så går det köra igen.
Lät en verkstad kolla och en felkod visade Luftmassemätare , den byttes, men felet finns där ändå,,
Konstiga är att det här felet är inte alltid,kanske va 3-5 gång man kör
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900



Mixon1

#2 » 09:09:26, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker att det kan vara spjällhuset (sitter under insugsröret), finns två potentiometrar på varsin gavel till spjällaxeln där, som är inbakade i plast tyvärr, händer att lödningar till dem släpper.

Har haft liknande problem, men på den aktuella bilen lyckades jag karva bort inbakningen och komma åt att löda om potentiometrarna. Den fungerade perfekt efter ingreppet.
Det kom inga felkoder som gick att härröra till gasspjället.

1 person gillar det här inlägget.
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

torbjorn_forsman

#3 » 10:09:35, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en serie spjällhus till 5-cylindriga Volvomotorer (vet ej exakt vilken årsmodell det gäller), så blev det stora problem för att potentiometrarnas kolbanor var insmetade med ett kontaktfett som visade sig becka ihop och bli lite väl isolerande efter några år.

Om det ska bytas luftmängdmätare på en sådan bil, så bör man tänka på att det förekommer att de luftmängdmätare som säljs som reservdel är i ett modernare utförande med annan karaktäristik än den gamla, så man måste byta programvara i motorstyrsystemet för att få bilen att gå bra och felkodsfritt med den nya luftmängdmätaren. Ofta följer det med en lapp med en del finstilt och svårtolkad text om den saken.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lars_karlsson (trådstartaren)

#4 » 10:37:46, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mixon1 skrev:Misstänker att det kan vara spjällhuset (sitter under insugsröret), finns två potentiometrar på varsin gavel till spjällaxeln där, som är inbakade i plast tyvärr, händer att lödningar till dem släpper.

Har haft liknande problem, men på den aktuella bilen lyckades jag karva bort inbakningen och komma åt att löda om potentiometrarna. Den fungerade perfekt efter ingreppet.
Det kom inga felkoder som gick att härröra till gasspjället.


Blir det en läcka då ? Går det isåfall felsöka med tex startgas ?
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Lars_karlsson (trådstartaren)

#5 » 10:43:05, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På en serie spjällhus till 5-cylindriga Volvomotorer (vet ej exakt vilken årsmodell det gäller), så blev det stora problem för att potentiometrarnas kolbanor var insmetade med ett kontaktfett som visade sig becka ihop och bli lite väl isolerande efter några år.

Om det ska bytas luftmängdmätare på en sådan bil, så bör man tänka på att det förekommer att de luftmängdmätare som säljs som reservdel är i ett modernare utförande med annan karaktäristik än den gamla, så man måste byta programvara i motorstyrsystemet för att få bilen att gå bra och felkodsfritt med den nya luftmängdmätaren. Ofta följer det med en lapp med en del finstilt och svårtolkad text om den saken.


Kan man säga att gaspjället kärvar isåfall,
Spontat känns det som ganska svårt fel att laga själv,
Om luftmängmätaren in riktigt passar borde ju reparatören ha koll på, men jag ska ut och lägga av batteriet en stund ,känns ofarligt och nästan klokt,,
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

igelkottar

#6 » 10:57:01, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även vara någon av sensorerna för kylvatten och lufttemperatur.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

frippis

#7 » 11:27:53, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att rengöra spjällhuset, om du inte har turbo så är det jättelätt. Skruva bort den tjocka luftslangen till det, och torka med en trasa indränkt i diesel eller något. Öppna spjället med en mejsel eller liknande (det är fjäderbelastat). Jättevanligt med skitiga spjäll så de kärvar. Dock är det vanligaste symptomet tjuvstopp på motorn efter motorbroms då spjället inte hinner öppna igen.

1 person gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

RD350

#8 » 11:37:13, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

V70 00- till nånstans -03 ev. tidiga -04 har dåliga gasspjäll fabrikat marelli. Senare Bosch är bra, dessa går ej att ersätta med varandra.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

frippis

#9 » 12:09:54, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:V70 00- till nånstans -03 ev. tidiga -04 har dåliga gasspjäll fabrikat marelli. Senare Bosch är bra, dessa går ej att ersätta med varandra.


Man kan skicka dem till atech2.se för renovering.

2 personer gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

magloman

#10 » 12:27:02, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni kollat felkoder efter en stunds körning efter ni bytte lmm?

(Sånt marelli spjällhus till v70n har jag ett fungerande till salu om nån behöver)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

d557017

#11 » 12:30:02, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du om bilen har den uppdaterade ECM/ETM mjukvaran?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Lars_karlsson (trådstartaren)

#12 » 13:05:14, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:Börja med att rengöra spjällhuset, om du inte har turbo så är det jättelätt. Skruva bort den tjocka luftslangen till det, och torka med en trasa indränkt i diesel eller något. Öppna spjället med en mejsel eller liknande (det är fjäderbelastat). Jättevanligt med skitiga spjäll så de kärvar. Dock är det vanligaste symptomet tjuvstopp på motorn efter motorbroms då spjället inte hinner öppna igen.


Lossade luftslangen och konstaterade att det är väldigt rent och fint,kanske har verkstaden städat där,
Spjället känns väldigt fräscht med löper lätt
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Lars_karlsson (trådstartaren)

#13 » 13:13:58, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:Vet du om bilen har den uppdaterade ECM/ETM mjukvaran?


Bilen är mest troligt inte uppgraderad på nåt vis,
Har haft batteriet bortkopplat nu ,(tänker om verkstaden borde gjort det och missade)
Provkört ett par mil nu,, bilen går givetvis perfekt,,,,
Tänker nästa drag är att köra ett tag se om jag påverkat något och berätta för verkstaden vad som händer,,
När eller om så får verkstaden göra en felkodskontroll
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

torbjorn_forsman

#14 » 15:06:52, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars_karlsson skrev:
d557017 skrev:Vet du om bilen har den uppdaterade ECM/ETM mjukvaran?


Bilen är mest troligt inte uppgraderad på nåt vis,
Har haft batteriet bortkopplat nu ,(tänker om verkstaden borde gjort det och missade)
Provkört ett par mil nu,, bilen går givetvis perfekt,,,,
Tänker nästa drag är att köra ett tag se om jag påverkat något och berätta för verkstaden vad som händer,,
När eller om så får verkstaden göra en felkodskontroll


På en så pass modern bil ligger felkoder, adapteringsdata mm troligen i en minneskrets som inte glömmer bara för att den blir strömlös (EEPROM eller liknande), så det är meningslöst att lyfta av en batterikabelsko för att tro att den ska komma på bättre tankar. Det kunde fungera på adaptiva motorstyrsystem från 80-talet och början av 90-talet.

En bättre och billigare lösning än att åka in till verkstad varje gång det ska kollas felkoder, är att själv skaffa en lämplig OBD-kabel och köra någon mer eller mindre fri OBD-programvara i datorn. Då kan du också kolla håll på mätvärden från givare mm under körning och lätt se med egna ögon om några orimligheter dyker upp.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#15 » 16:49:44, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skuggminnet på volvo kan endast läsas med VIDA och en DICE. Det finns ingen annan eftermarknadsenhet som går så djupt.

Det fungerar likadant med opel/gm där tech2 och ev candybox krävs.
Varje fabrikant har sin specifika upsättning för att komma in på nivå 2.

Alla fabrikanter har tre nivåer på läsmöjligheterna.
Nivå 1 är odb och eobd standarden. Det är den bilrpovningen och även vi använder multiläsare till.
Ibland går det att göra mindre märkesspecifika ändringar, även vissa mindre aktiveringar. Dock aldrig skuggläsningar.

Nivå2 är märkesspecifikt och kräver en märkesläsare. Där kan man läsa in freeze frame och andra t.ex nätverksspecifika saker. Man kan även göra vissa ändringar och göra vissa aktiveringar. Man kan enkelt läsa skuggminnet och ofta kan man också läsa specifikt datum när kod sattes.

Nivå3 är märkesspecifik och används av certifierade felsökningstekniker, ibland även online från högsta ort när något tjurigt ska felsökas. Där kan programkod kollas och allt kan styras och köras.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se