Jag har en L200 som jag fått som delbetalning för ett jobb. Den hade stått still i ca 2 år när jag fick den och då var ett bromsrör till bakbromsarna av. Den här stått hos mig i 2 år till och har gjort lite småförsök att få den att samarbeta men tänkte nu jag skulle gå till botten med problemet.
Bromsservon verkar fungera, vid avstängd motor blir pedalen hård och sjunker mot golvet när man startar motorn.
Bromsrör är bytt och det är luftat enligt enligt instruktioner, dock med motorn avslagen. (Skall vara igång vid luftning enligt VHB)
Oken fram verkar ok, inga läckor och kolven åker ut och går hyfsat lätt att pressa tillbaka med en polygrip. Beläggen löper lätt.
Fördelningsventilen under flaket är även den luftad, piggen som skall åka in i fördelningsvetilen verkar fastrostad men torde spela mindre roll då vi prövar utan last.
När man kör och bromsar får man vid första inbromsning dålig bromsverkan, pumpar man med pedalen får man bättre verkan för varje pump, efter 2-4 pump har man god bromsverkan. När man trycker ned pedalen lyser bromsvarningslampan för servot till när pedalen är på väg nedåt Den är släckt både när pedalen är uppe och när den är i botten
Här går en slang till varje ok fram (som vanligt) sen går det två rör bak till lastfördeningsventilen under flaket, ett rör måste vara tryck från huvudbromscylinder och ett "returrör" för omfördelning av tryck från lasthållningsvetilen, inte riktigt insatt i hur det funkar.
Sen går ett rör/slang från lastfördeningsventilen först till V Bakhjuls trumbromsar, sedan istället för luftnippel sitter där ett rör till till H bakhjul. Bakhjulen ligger alltså i serie.
Klämmer man ihop slangen melkan fördelningsvetilen och bägge bakhjulen, alltså "kopplar bort" bakhjulen blir det ingen skillnad. Dessa torde då vara ok, går att få bakhjulen att låsa till på asfalt om man pumpar några gånger.
Klämmer man ihop en släng till V elker H framhjul så känns bromspedalen betydligt stummare och bromsarna blir mycket bättre. Den drar åt det hjulet som ej är bortkopplad, vilket tyder på att det andra hjulet bromsar dom det skall.
Det känns som det är luft någonstans i framkretsen men får inte ut någon luft vid luftning av framoken.
Luftar 10-15 pumpslag och då går behållaren från max till min vilket borde räcka?
Är lite villrådig hur jag skall få bukt med detta då jag inte får ihop det riktigt.
Tänker det kan vara luft i linan mellan fördelningsvetilen och frammåt, men inte säker på hur man luftar denna.
Svampiga bromsslangar? Dessa är ju inte nya direkt.
Felaktig servopump?
Fel förfarande att lufta med motorn avstängd? Att det blir bättre fart på oljan när den är igång och då åker mera ev luft med? Skall prova lufta med motor igång så fort jag kan.
Felaktig huvudbromscylinder?
Här väl inte mera idéer än så. Är inte van vid bilar men har haft med en fd bilmek som hjälpt till och inte heller han blir riktigt klok på vad felet sitter. Vore väldigt intressant att höra om någon kan ha några idéer vad som kan vara fel elker vad man kan
Bild från VHB på luftnigsförfarande: