Jag har aldrig varit med om att ett dåligt batteri har orsakat några felkoder eller tända varningslampor, annat än möjligen att airbagstyrdon kan få felkoder för underspänning som ligger kvar sedan misslyckade startförsök med dåligt batteri (men där räcker det med att batteriet har varit urladdat, det behöver inte vara i dåligt skick. Så om det skulle vara något problem, är det förmodligen en egenhet som är specifik för bara Volvo.
Moderna bilar har som regel så kraftig generator att den laddspänning som bestäms av laddningsregulator eller styrsystem kan hållas oberoende av batteriets skick. Det är inte som på forna tiders bilar med likströmsgenerator eller på sin höjd 35 A växelström, där systemspänningen ständigt låg lågt om batteriet hade fått en kortsluten cell (det syntes mycket tydligt på franska 70-talsbilar och DAF/Volvo 66, som hade en voltmeter istället för laddningskontrollampa).
Om styrsystemet har bestämt sig för att hålla en viss spänning - förmodligen baserat på vad det tror om batteriets laddningstillstånd och temperatur - så sköter laddningsregulatorn och generatorn om att hålla den spänningen, oavsett hur mycket eller litet ström vilka delar av bilens elsystem förbrukar.
En del moderna bilar med frihjulsnav för generatorn stänger av laddningen helt och hållet i vissa lägen för att spara bränsle, och då är det klart att systemspänningen går ner. En släkting hade förut en Skoda Fabia '2011 , den var väldigt mycket för att spara på laddningen och vid ett tillfälle (sommartid med bara varselljus tänt) gjordes en körning på ca 8 mil landsväg då den aldrig körde igång generatorn överhuvudtaget, och systemspänningen låg enligt OBD på runt 12,2 - 12,5 V.
Forden jag nämnde i ett tidigare inlägg lyckades hålla liv i sitt originalbatteri i 10 år och ca 25000 mil. Det batteri som var dåligt i somras, var ett som jag fick 2013 och då hade det suttit i en Saab 900 som hade stått avställd utan tillsyn i 3 år, jag har ingen aning om när det var tillverkat men definitivt före 2010. Det var alltså rejält djupurladdat men jag fick fart på det genom långvarig desulfatering. Använde det ett halvår i en Peugeot Partner, sedan flyttades det till Forden och nu är det alltså hög tid att kassera det. Men det har i alla fall haft ett "andra liv" på 5 år sedan det var kassationsfärdigt första gången.