Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hur mycket ska en någorlunda modern bil ladda?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 17:25:27, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig varit med om att ett dåligt batteri har orsakat några felkoder eller tända varningslampor, annat än möjligen att airbagstyrdon kan få felkoder för underspänning som ligger kvar sedan misslyckade startförsök med dåligt batteri (men där räcker det med att batteriet har varit urladdat, det behöver inte vara i dåligt skick. Så om det skulle vara något problem, är det förmodligen en egenhet som är specifik för bara Volvo.

Moderna bilar har som regel så kraftig generator att den laddspänning som bestäms av laddningsregulator eller styrsystem kan hållas oberoende av batteriets skick. Det är inte som på forna tiders bilar med likströmsgenerator eller på sin höjd 35 A växelström, där systemspänningen ständigt låg lågt om batteriet hade fått en kortsluten cell (det syntes mycket tydligt på franska 70-talsbilar och DAF/Volvo 66, som hade en voltmeter istället för laddningskontrollampa).
Om styrsystemet har bestämt sig för att hålla en viss spänning - förmodligen baserat på vad det tror om batteriets laddningstillstånd och temperatur - så sköter laddningsregulatorn och generatorn om att hålla den spänningen, oavsett hur mycket eller litet ström vilka delar av bilens elsystem förbrukar.

En del moderna bilar med frihjulsnav för generatorn stänger av laddningen helt och hållet i vissa lägen för att spara bränsle, och då är det klart att systemspänningen går ner. En släkting hade förut en Skoda Fabia '2011 , den var väldigt mycket för att spara på laddningen och vid ett tillfälle (sommartid med bara varselljus tänt) gjordes en körning på ca 8 mil landsväg då den aldrig körde igång generatorn överhuvudtaget, och systemspänningen låg enligt OBD på runt 12,2 - 12,5 V.

Forden jag nämnde i ett tidigare inlägg lyckades hålla liv i sitt originalbatteri i 10 år och ca 25000 mil. Det batteri som var dåligt i somras, var ett som jag fick 2013 och då hade det suttit i en Saab 900 som hade stått avställd utan tillsyn i 3 år, jag har ingen aning om när det var tillverkat men definitivt före 2010. Det var alltså rejält djupurladdat men jag fick fart på det genom långvarig desulfatering. Använde det ett halvår i en Peugeot Partner, sedan flyttades det till Forden och nu är det alltså hög tid att kassera det. Men det har i alla fall haft ett "andra liv" på 5 år sedan det var kassationsfärdigt första gången.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



dc_lindberg

#17 » 17:51:34, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joelericsson skrev:Hej.
Bilen ifråga är en Audi A6 från 2007 som jag tycker är lite slö på starten även om den startar.
Har än så länge bara kollat via OBD men där visar den att vilospänningen på batteriet är 11.7 och generatorn laddar aldrig mer än 13.5 Volt även med de stora förbrukarna avstängda.
Vad jag kan minnas ska laddspänningen ligga över 14V, stämmer det även på lite mer datoriserade bilar?
Så fort jag kommer till garaget ska jag givetvis mäta med multimeter för att kolla att värdena stämmer.


Körde en sådan förra helgen. Trevlig bil :thummar:

Får du igång den med ett batteri som håller 11.7V?! :insomnia:
:klia: ...kolla en gång till... håller batteriet under 12V är en cell skadad/död...= finns inte en chans i :djaevul: att få igång en motor då...

14.4V tycks vara en "norm" nu mera. Original laddregulator brukar dock vara 14V.
Om generatorn inte ger mer än 13.5V så är regulatorn trasig.
Har du hunnit kontrollmäta än?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

joelericsson (trådstartaren)

#18 » 01:58:28, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihopa och tack för era svar även om de är lite splittrade :smile:

Vid mätning med multimeter låg spänningen i batteriet på ca 12,5 volt med bilen avstängd. :thumme:

Den laddar efter start ca 13.8 volt mätt med multimeter.

Jag antar att jag låter bilen vara så länge den startar och går, den har ju trots allt inte svikit ännu :vissla:
Har läst på lite och vid batteribyte måste man in med datorn och meddela batteriets bem? kod. Så jag antar att det är som ni säger med datorstyrd laddningsreglering.

Det känns i vilket fall som den kanske laddar lite för lågt? Men vad gör man åt det?

Mvh.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#19 » 03:04:35, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joelericsson skrev:Den laddar efter start ca 13.8 volt mätt med multimeter.

Det känns i vilket fall som den kanske laddar lite för lågt? Men vad gör man åt det?

Är detta mätt på generatorn eller batteriet? Om det är på batteriet, kontrollmät vad du har på generatorn - den halva volt du kanske saknar kan försvinna i någon oxiderad anslutning på vägen mellan generator och batteri.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#20 » 07:37:51, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät också under körning med varmkörd motor (antingen i cigguttaget eller också drar du in kablar från batteriet/generatorn). Kolla att spänningsvärdet du mäter upp med egen multimeter stämmer överens med vad bilens olika styrenheter rapporterar via OBD - och i all synnerhet att alla styrenheter som kan rapportera spänningsvärden är överens med varandra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#21 » 13:02:39, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fel jag stött på med den laddspänning du får ut ur din generator är, på de gamla Bosch med extern fläkt (NB!) :
- kolen utslitna / för korta
- trasig laddregulator
- utsliten kollektor (rotor)
- trasig lindning i rotor (BMW sjuka, årsmodeller 1979-1981 ff.a.)
- dålig batteri (internt motstånd)

De fel som presenterats av Maskinister med mycket bredare erfarenhet än den lilla jag har är:
- diod fel i generatorn

Enklaste åtgärden är att byta laddregultorn - helst en som du vet är ok.
Får du då samma V, byt generator o testa med en annan generator.

Att volten skulle bero på kablage/anslutningar... hm... näe, så fungerar inte el...

Börja dock med att kontrollmäta med en annan multimeter.
Det -kan- vara fel på den du använder (...å -det- har jag självklart "aldrig" råkat ut för själv...)

13.8V är den korrekta laddningen på Opel Kadett 20A Bosch generator från 1960-talet, dvs det som sitter som original i Avatar moppen/BMWn.
Det -räcker- sommartid, men inte på vår och höst... är lagom "på kontinenten" men på tok för lite här uppe.

Finns tyvärr inga genvägar, men gå systematiskt tillväga nu. Hoppa inte hit o dit o chansa på "det kan vara si eller det kan vara så, osv".
Felet -är- enkelt, men vilket av ovan eller vilken kombination av ovan; det är frågan.

Gällande anslutningar.
Det säger sig självt att du fixar till dem allteftersom du lossar på dem. Jag använder helst Omega 77, trots att det inte är ett elektrisk ledande fett; eftersom det motverkar oxidering och ärg - "stänger ute syre". Vaselin fungerar det också, liksom SKF kullagerfett, polfett, kopparpasta, osv - något som smörjer och tätar mor syre.
Kontrollera att exponerad kabel (se batterikabelskorna) inte är angripa/upplösta av ärg.

Fotta, fotta och fotta!
Lägg upp bilderna här i din tråd => då ser vi andra vad som hänt, händer och vad det är du tampas med.
"En bild säger mer än 1000 ord" - som ordspråket lyder :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#22 » 13:32:34, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det känns ändå som vi måste dela upp det här lite nu. Hur mycket den laddar när man kör har ju inget med hur den startar vid start att göra om man nu inte startar den ganska nära inpå man stängt av den ?
Vid start är det ju ändå konditionen på batteriet och startmotor som avgör hur den startar. Vid körning och när den laddar så spelar nå tiondels skillnad i volt möjligen roll på de elförbrukare man använder under körning. För mycket förbrukare och för klen generator ger ju mindre spänning till batteriet och sjunker det för mycket så drar man ur batteriet och det tappar laddning. Ganska logiskt. Så länge man ligger på normal spänning under körning typ 13,5 volt så kommer ju batteriet att laddas korrekt om det är friskt. Det blir inte bättre för att man laddar med 13,8 eller sämre för att den laddar 13,3volt.

Summa summarum är alltså att har man en bil som är seg på starten så beror det antingen på batteriet, startmotorn eller kablaget. Skulle däremot generatorn inte ladda så är ju det en annan sak men det kan man inte säga så länge spänningen ligger där den ligger i ts exempel.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias_E, qqq, QV_, Robert T och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se