Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hur mycket ska en någorlunda modern bil ladda?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

joelericsson (trådstartaren)

#1 » 19:34:18, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Bilen ifråga är en Audi A6 från 2007 som jag tycker är lite slö på starten även om den startar.
Har än så länge bara kollat via OBD men där visar den att vilospänningen på batteriet är 11.7 och generatorn laddar aldrig mer än 13.5 Volt även med de stora förbrukarna avstängda.

Vad jag kan minnas ska laddspänningen ligga över 14V, stämmer det även på lite mer datoriserade bilar?

Så fort jag kommer till garaget ska jag givetvis mäta med multimeter för att kolla att värdena stämmer.

Mvh.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#2 » 20:13:49, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över 14V låter mer rätt, ja. Din vilospänning är inte på ett friskt och fullt batteri.

Mät även spänning direkt på generatorn. En bekant hade nyligen laddproblem som visade sig vara dålig kontakt på batterikabeln - tappade mycket spänning där (minns inte exakt) med resultat nästan tomt batteri trots att generatorn laddade perfekt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 20:32:12, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en så modern bil sköter förmodligen motorstyrsystemet om att styra laddspänningen efter behov. Det var Chrysler/Dodge/Jeep som införde och patenterade den tekniken på tidigt 80-tal, när patentet hade gått ut strax efter millennieskiftet togs idén snart över av alla andra biltillverkare, en del (bla BMW) skröt dessutom omåttligt över den, vilket jag aldrig tror Chrysler gjorde.

Man bör komma ihåg att laddspänningen brukar vara beroende av både utetemperaturen och hur länge man har kört efter kallstart.
I det väder vi har nu med temperaturer mellan 0 och +10 grader, borde man kunna vänta sig ca 14,5 V direkt efter kallstart och att spänningen sjunker till runt 14 V eller knappt det efter någon timmes sammanhängande körning. När det är som varmast på sommaren är det fullt normalt att värdena ligger en halv volt lägre, om det är -30 grader kan man vänta sig en halv eller en volt högre spänningar.

Ett tips beträffande OBD är att på VAG-bilar brukar de flesta styrenheter mäta batterispänningen var för sig och presentera värdet via OBD. Kolla att alla enheter du kommer åt via diagnoskontakten (motorstyrsystem, instrumentering, ABS, airbag, klimatanläggning osv) är överens och visar i stort sett samma värde.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#4 » 21:36:46, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

11,7 V känns va lite trött batteri :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Towil

#5 » 22:17:56, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under 12v räknas väl som urladdat eller en kass cell.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magirus

#6 » 22:19:23, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uansett hadd jag nog handlat ett nytt batteri först o sen kollat generatorremmen.

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

kimmen

#7 » 22:36:42, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 13.8 v är normalt, vilospänningen på batteriet är ca. 12 volt, absolut inte under

Byt ditt batteri, innan det blir riktigt kallt, du kommer då få lite högre laddspänning än du har nu med ett nytt batteri
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

G-son

#8 » 22:38:31, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle börja med att mäta spänningarna. Verkligheten behöver inte matcha vad datorn säger.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Wizzman

#9 » 23:22:42, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilospänningen är ingen exakt indikator på batteriets skick och laddningsgrad, och om den ska säga någonting måste man mäta vid rätt tillfälle, när man varken laddat eller belastat batteriet på en bra stund (gärna en timme).

En modern bil väcker en drös med styrboxar när man t ex öppnar dörren, därför får man öppna huven (om batteriet sitter där) så att man kommer åt att mäta och sedan komma tillbaka en stund senare och mäta för att få nåt vettigt resultat.

Grovt räknat kan man säga att 12.0V är urladdat och 12.6-12.7V fulladdat för ett vanligt bilbatteri (AGM har lite andra värden).

Jag håller helt med Torbjörn, men vill lägga till att generatorn måste kunna ge tillräckligt med ström för att batteriet ska nå full laddspänning. Om du verkligen har 11.7v i vilospänning och batteriet är så pass friskt att det tar emot laddning går det åt mycket ström för att ladda batteriet, och om generatorn inte riktigt räcker till (liten generator, lågt varvtal, övriga förbrukare igång etc) behöver det inte vara något fel för att spänningen över polerna bara är 13.5V, även om de flesta moderna bilar har stora generatorer som klarar att få upp spänningen till rätt nivå ändå.

JAG hade börjat med att ladda upp batteriet, därefter se vad vilospänning och laddspänningen ligger på, mätt direkt över polerna med multimeter. När du mäter med OBD måste väl tändningen vara på, och då är det ingen vilospänning du mäter. Om det är ett batteri som inte är slutet hade jag mätt syravikten som bör ligga på minst 1.28 i alla celler.

Om batteriet verkar ok då, och generatorn laddar som den ska med fulladdat batteri hade jag kört ett tag och sett hur det funkar. Kanske tar du ut för mycket ström och behöver stödladda ibland? Körning med diesel/bensinvärmare är ett exempel som brukar göra att generatorn inte kan hålla batteriet laddat.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#10 » 23:30:21, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Vilospänningen är ingen exakt indikator på batteriets skick och laddningsgrad, och om den ska säga någonting måste man mäta vid rätt tillfälle, när man varken laddat eller belastat batteriet på en bra stund (gärna en timme).

En modern bil väcker en drös med styrboxar när man t ex öppnar dörren, därför får man öppna huven (om batteriet sitter där) så att man kommer åt att mäta och sedan komma tillbaka en stund senare och mäta för att få nåt vettigt resultat.

Grovt räknat kan man säga att 12.0V är urladdat och 12.6-12.7V fulladdat för ett vanligt bilbatteri (AGM har lite andra värden).


Om möjligt, bör man vänta bra mycket längre än en timme innan man mäter vilospänningen i batteriet för att kunna säga något säkert. Helst bör det ha fått stå bortkopplat från bilen och allt annat över natten innan man mäter. Ännu bättre om det kan få stå orört en vecka innan mätning, men det har man ju sällan tid med om det rör sig om bruksbilens startbatteri.

Syraprovare bör man undvika att använda i det längsta. Om man har använt den för att mäta på ett gammalt dåligt batteri med förorenad syra och inte diskat den ordentligt efteråt, är det risk att föroreningarna "smittar" och förstör andra batterier som man mäter på med samma syraprovare.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#11 » 07:28:18, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syraprovare mod. "fågelkikare" funkar bra. Ingen pipett, bara en plaststicka som man tar en droppe syra med. Är det då en cell som är märkbart lägre i syravikt än de andra, då är batteriet skrot.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Stefan1972

#12 » 10:22:20, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syraprovare i all ära men hur många batterier kommer man åt syran på idag då? Det enklaste är ju en elektronisk batteritestare så man kan se hur många cca det är kvar.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MaChrill

#13 » 01:05:26, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

14,4V, bör laddspänningen minst vara, var på kurs där läraren bytt generator på en ganska ny ford som gav över 16v, bara för att upptäcka att den nya gav samma spänning. När motorstyrdonet styr generatorn är det inte alltid så logiskt som det var för med 14,4.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

torbjorn_forsman

#14 » 11:18:53, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:14,4V, bör laddspänningen minst vara, var på kurs där läraren bytt generator på en ganska ny ford som gav över 16v, bara för att upptäcka att den nya gav samma spänning. När motorstyrdonet styr generatorn är det inte alltid så logiskt som det var för med 14,4.


Den här årstiden kan 14,4 V vara bra, men mitt i sommaren när allting dessutom är genomvarmt i motorrummet, så förstör man batteriet snabbt genom överladdning om spänningen fortfarande ligger på 14,4 V då.

Jag höll koll på spänningen på några bilar med "intelligent" generatorstyrning i somras och fick följande värden:
Ford Focus '04 (mycket dåligt batteri, spänningen sjönk kraftigt vid start så motorstyrsystemet trodde nog att batteriet var urladdat och drog på extra laddspänning en stund efter start) låg på 14,0 - 14,9 V. Dagar då jag inte använde startmotorn utan endast rullstartade bilen, gick spänningen aldrig över 14,3 V.
Audi A3 '03 låg på 13,7 - 14,4 V. Denna bil har förbrukat fler batterier under sin livslängd än vad Forden har gjort, jag tror inget batteri har klarat sig mer än 5 år i den. Har inte provat hur den reagerar på att endast rullstartas.
Jeep Grand Cherokee '96 låg på 13,1 - 14,2 V. Denna går inte att rullstarta pga automatlåda, man kan också notera att den har en särskild batteritempgivare, kopplad till en ingång på motorstyrdonet, vilket förmodligen är förklaringen till att den sänkte laddspänningen så kraftigt då det var hett i motorrummet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#15 » 16:44:53, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ens säkra svaret på hur det står till med laddningen är faktiskt din laddningslampa och ihop med motorlampan. Lyser ingen av dom så är du inom tillverkarens spec.

Tidigare är det avhandlat att ett batteri klarar drygt 5år i en modern bil för att uppfylla alla spec.
Det fungerar sen ypperligt till en äldre bil eller husvagn där inte allt måste vara på sin spets vid start.

Kikar man hur laddreglering fungerar i volvo 2000-> så är det så att CEM styr detta.
Generatorns laddningsregulator är styrbar via signal och den styrs kontinuerligt av just CEM.
CEM central elektronik modulen, övervakar alla andra styrenheter och håller ordning på torpet.
Lite att betrakta som en centralserver för er med datavana.

Samtidigt som cem slår igång styrenheter så mäter den även deras belastning på systemet. Det gör att cem hela tiden rullar på laddspänningen upp eller ner beroende på hur mycket effekt den vill ha tillbaka från generatorn. Det gör att laddspänningen kan ligga någonstans 13.6-15.2 volt.
Men.. det kan endast avläsas mot ett nytt friskt batteri då regleringen även tar hänsyn till hur trögt batteriet är att ladda.
Ett slitet batteri kan alltså inte uppvisa korrekta laddvärden i toppskiktet. Men dom lär vara inom tolerans, annars hade du fått flera lampor lysandes.

Så första att göra, är att dra dej till minnes hur fordonet körts. Har det helt enkelt haft tid at ladda ordentligt under körning?
Om så är fallet så mät gärna på inkommande mot batteriet, vad har du för spänning där?
Nästa steg, eftersom det är en VAG produkt, kika NOGA och känn gärna på säkringshållaren på batteriet.
Det är notoriskt med värmeutveckling på grund av oxidering där. Värmeutveckling som brukar sluta med brunnen säkringsdosa i slutändan..

Om allt ser bra ut och det inte blir mer än ljummet vid körning, så låna belastningsprovare, eller köp tjänsten av en verkstad. Om batteriet döms ut så köp ett annat.

Jag vet att jag relaterade till volvo i inlägget, men audi har ett mycket liknande system, dom har bara liksom andra tillverkare sina egna namn på sina styrenheter.

3 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Maskinhall och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se