Ens säkra svaret på hur det står till med laddningen är faktiskt din
laddningslampa och ihop med motorlampan. Lyser ingen av dom så är du inom tillverkarens spec.
Tidigare är det avhandlat att ett
batteri klarar drygt 5år i en modern bil för att uppfylla alla spec.
Det fungerar sen ypperligt till en äldre bil eller husvagn där inte allt måste vara på sin spets vid start.
Kikar man hur laddreglering fungerar i volvo 2000-> så är det så att CEM styr detta.
Generatorns laddningsregulator är styrbar via signal och den styrs kontinuerligt av just CEM.
CEM central elektronik modulen, övervakar alla andra styrenheter och håller ordning på torpet.
Lite att betrakta som en centralserver för er med datavana.
Samtidigt som cem slår igång styrenheter så mäter den även deras belastning på systemet. Det gör att cem hela tiden rullar på laddspänningen upp eller ner beroende på hur mycket effekt den vill ha tillbaka från generatorn. Det gör att laddspänningen kan ligga någonstans 13.6-15.2 volt.
Men.. det kan endast avläsas mot ett nytt friskt batteri då regleringen även tar hänsyn till hur trögt batteriet är att ladda.
Ett slitet batteri kan alltså inte uppvisa korrekta laddvärden i toppskiktet. Men dom lär vara inom tolerans, annars hade du fått flera lampor lysandes.
Så första att göra, är att dra dej till minnes hur fordonet körts. Har det helt enkelt haft tid at ladda ordentligt under körning?
Om så är fallet så mät gärna på inkommande mot batteriet, vad har du för
spänning där?
Nästa steg, eftersom det är en VAG produkt, kika NOGA och känn gärna på säkringshållaren på batteriet.
Det är notoriskt med värmeutveckling på grund av oxidering där. Värmeutveckling som brukar sluta med brunnen
säkringsdosa i slutändan..
Om allt ser bra ut och det inte blir mer än ljummet vid körning, så låna belastningsprovare, eller köp tjänsten av en verkstad. Om batteriet döms ut så köp ett annat.
Jag vet att jag relaterade till volvo i inlägget, men audi har ett mycket liknande system, dom har bara liksom andra tillverkare sina egna namn på sina styrenheter.