Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skarva utgående axel på vxllåda!

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Leo83 (trådstartaren)

#1 » 21:00:05, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HAlloj! Håller på att bygga om en 5vxl Låda. Skall bli med over drive då axeln blir för kort så behöver jag skarva den utgående axeln. Ska använda medbringaren från den 5vxlade och axeln från lådan som hade overdrive. Frågan är nu hur man ska knåpa ihop allt, kruxet är att medbringaren sitter ju fast med en invändig mutter på lådan så den ska va kvar. Funderar på att svara en bussning så axeln hamnar mitt i medbringaren sedan göra splines på axlen och invändigt i nya bussningen. Sedan kan man stoppa i bussning + axeln i medbringaren efter man bulta fast den. men sen ska ju allt låsas i medbringaren (Utvändigt nya bussningen och mot medbringaren. Tankar om detta.??? De tre öronen måste bort pga av utrymme.
Den ena bilden visar axeln som skall kapas av.
Bild
Bild
Leo83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:00, 02-07-2018
Ort: Halmstad/Oskarström
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major



Ivar Risslén

#2 » 23:29:35, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabrikat på den femväxlade lådan och på overdrive enheten. Det underlättar för råd om man vet så mycket som möjligt om förutsättningarna så du får gärna berätta mera.

Det vi ser på nedre bilden är det ingående axel till overdrive enheten ?
Hur ser den ut i andra änden som går in i lådan ?

Ett sätt kan vara att göra ett mellanstycke med splines som man bara styr ihop. Sedan så har man ett lämpligt mellanstycke mellan växellådan och overdrive lådan. Då är det bara att styra ihop hela rasket. Det fodrar att man har tillgång till en liten maskinpark för tillverkning av delarna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#3 » 09:16:57, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju volvodelar men jag förstår inte riktigt ändå vad som skall göras? Lådan med axeln är väl från en overdrivelåda redan? Eller menar du att du ska ha overdrive på en 5vxl låda?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#4 » 10:12:48, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att han tänker kapa axeln på bild och fiffla fast den i medbringaren för att sedan hänga od´n på den 5 vxl lådan med en adapter kåpa i mellan..
- tror det kommer att behövas ett lager på axeln efter skarven så den blir uppriktad och fixerad in i od´n.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Leo83 (trådstartaren)

#5 » 02:07:15, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vi tittar på är en m46 volvolåda. Den axeln ska kapas av och skarvas ihop med utgående axeln på en m47 låda. Overdriven passar i bakkant på m47an med små moddningar. Blir nog en lång hylsa med unvändiga splines och sedan fräsa nya splines på den avkapade axlen som sedan sätts ihop.vill inte gärna svets pga av material osv.

1 person gillar det här inlägget.
Leo83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:00, 02-07-2018
Ort: Halmstad/Oskarström
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major

Leo83 (trådstartaren)

#6 » 02:09:06, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där är lager i overdriven så nogåt stödlager skall nog inte behövas.
Leo83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:00, 02-07-2018
Ort: Halmstad/Oskarström
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major

RD350

#7 » 07:55:17, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är tänkt kommer aldrig att hålla eller fungera... Axeln i en m47a är lång nog som den är, fanns en anledning att m46an alltid satt på de motorstarkare modellerna. Od.n är konstruerad på att sitta på en hel utgående axel med en exenter som driver oljepumpen. Att "skarva" den axeln är omöjligt.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Ivar Risslén

#8 » 09:06:00, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är nog den enklaste lösningen. http://www.getriebe-overdrive.de/index. ... e_vorkrieg
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Leo83 (trådstartaren)

#9 » 00:33:27, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns dem som redan gjort detta och fått de å funka. Varför skulle det inte hålla att skarva? Utgående axel håller ju för att driva kardanen. Längden på axlen spelar väl ingen roll.?Lagret på 5vxlade lådan lämnas ju orört. Skarven hamnar efter medbringaren där kardanen skulle varit. Jag är medveten om att m47orna är lite klenare, men vad är det som brukar rasa? Mvh Leo.
Leo83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:00, 02-07-2018
Ort: Halmstad/Oskarström
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major

rospigg

#10 » 07:30:28, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hindrar dig från att använda en M46 med tillhörande kardan?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Ivar Risslén

#11 » 08:48:57, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapa axel som går in i overdrive enheten och fräs lämplig splines på den. Gör en hylsa med invändiga splines som passar på den kapade axeln och M47 utgående axel. Sedan så är det bara att skruva ihop lådorna. Nu har du en bil med 6 växlar eller 5 med hög/låg. På den högsta växel har du riktigt lågt motorvarv om du inte har sett över utväxlingen i bakaxeln.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#12 » 19:59:39, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller OD typ D på M40 (som då blir M41) så får man aldrig backa med OD aktiverad.
Då typ J är "samma" fast kraftigare så lär det ju gälla där också.

OD enheten Typ J till M41 är samma innehåll som ODenheten på 960 turbo. Om man bortser får lite kraftigare lameller och så....

Med "dubbla" överväxlar så lär man hamna på en 50 Km/h per 1000 RPM (40/0.8) så det kommer att gå åt en vridstark motor.
Praktiskt så klarar inte en B18 std att bekvämt dra runt 40km/h per 1000 varv. Men 37 km/h / 1000 varv fungerar OK i min Amazon men jag betvivlar att TS kommer att använda en B18...

Eftersom gammelbilar (enligt mig) skall ha en OD monterad, detta eftersom vägarna är planare och jämnare nu än för 50 år sedan så är tråden intressant. Dock så ser jag fördelar i att ha den "löst" som länken till Volker visar. Om du inte tycker att utväxlingen är tillräcklig så skall dessa finnas med ytterligare val i UK. Dock har jag inte sökt efter dessa då det Svenska valet passade bra.

Vill du ha viredrift av hastighetsmätaren så tar du ytterhöljet och lite delar från en äldre. Problemet med det är att man skall få tag på rätt drev som motsvarar bakaxeln utväxling.

Så har man skrivigt lite mera svammel i dag också
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Leo83 (trådstartaren)

#13 » 00:17:58, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltihopa ska sitta i en gammal ford transit. Bakaxeln har 5,14/1 så den varvar 3000rpm i 90 nu med m46. Därav hade jag velat ha en växel till. Det har varit en gammal bensinare numer diesel. Hade velat hamna på ca 2500rpm i 90. Vet att m47 lådan är klen men det blev den sim ett testprojekt. Overdriven passar rakt på efter m47an.
Leo83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:00, 02-07-2018
Ort: Halmstad/Oskarström
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major

Leo83 (trådstartaren)

#14 » 00:20:23, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har åkt med d24td i några år med m46an efter. Nu har jag bytt till en volvo/vw d5252t så den orkar ju. Man får köra snällt med den bara för lådans skull. Bilen är 4hjulsdriven oxå annars hade jag letat upp annan bakaxel.

1 person gillar det här inlägget.
Leo83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:00, 02-07-2018
Ort: Halmstad/Oskarström
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major

*pettson*

#15 » 00:50:02, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja..
Ser man till dom problem som brukar uppstå.vid belastning av dessa två växellådor.
Så brukar antingen 5an rasa i m47an.. eller så slirar lamellen sönder i odn. Notera att m46 för turbomodeller eller dieselmodeller hade andra lameller i odn och höjt oljetryck för att klara dom 150hästarna.
Jag körde själv sugmotor med trim och bra vrid i 240n. Det kostade 2 od enheter tills jag fann en äldre man ( avliden nu tyvärr) som knåpade ihop en specialare. Den slog mer eller mindre i odn som man slänger en sten i vatten. * klonk* så var 5an i.
Men den klarade sej galant dom 4 åren innan jag sålde bilen, trots min gaspedal på alla växlar.
Jag vet tyvärr inte vad han gjorde dock. Jag vet att lamellpaketet ( vill minnas det är en konkoppling av något slag och inte vanliga lameller? Orkar inte gå o kika på sprängsksser nu.) gjordes om och att trycket höjdes.

Hursom, en kombo av de två är väl tyvärr i mina ögon dömt att gå sönder. Inte på grund av själva modifieringen ts vill göra, utan för att dom två, var för sej i standard utförande är undermåliga att utgå ifrån.

4 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se