Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot XUD9 TD

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Robert Gladh (trådstartaren)

#1 » 12:15:59, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en Suzuki samurai med XUD9 TD motorn i, pumpen till denna motorn är en lucaspump med inbyggd startspärr där en solenoid stryper flödet om inte rätt kod är inmatad inne i kupén.

En kort sumering:
Köpte bilen och fick den hemtransporterad från kalmar på lastbil, när bilen lastades av startade den inte då immobilizern inte ville fungera dvs det kom ingen diesel ur spridarrören öht.
Efter att ha kapat loss stöldskyddskåpan som omgärdar startspärren och blåst med tryckluft ner i pumpen så startade bilen igen, om det berodde på att vi blåst ner med tryckluft eller om det berodde på att vi stökat med solenoiden så att det började fungera vet vi inte.

Kort därefter påbörjades ett kamremsbyte och sedan dess startar inte bilen mer än att den går i några sekunder och lägger av.

Det som skiljer från första gången den strulade är:
Diesel kommer ur pumpen/spridarrören när den körs på startmotorn
Bilen startar och går i någon sekund innan den dör

Hålen i kamdrevet & pumpen överensstämmer med hålen i blocket så motorn bör mao stå rätt, speciellt då bilen kan gå några sekunder innan den dör.

Har bytt:
Glödstift ( de fungerar)
Bränslefilter
Kopplat förbi bränslefilter för att se om det är något fel där
Luftat vid filter, inlopp till pump samt ute vid spridarna

Har vi någon XUD9 specialist här? Vad är era teorier? Börjar misstänka solenoiden, kan det vara så att den tappar spänningen och släpper ner "plungern" så bilen stannar?
Robert Gladh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:31:30, 28-11-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil



mathiast

#2 » 18:58:47, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar gå att byta till en vanlig stoppsoleniod som bara vill ha 12v.
Har man stöldskyddet med kodlåset och det går att låsa upp såkan man deaktivera detta genom att lossa kontakten på tangenbordet när bilen har startat
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#3 » 20:59:17, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone på den motor som efterträdde XUD9A, som har flera solenoider för elektronisk styrning av dieselpumpen, så är det inte alls ovanligt med avbrott i lindningen på en eller annan av spolarna. Vilket ju kan ge diverse olika symptom beroende på vilken solenoid som går sönder. Så ett tips är att börja med att ohmmäta stoppmagneten. Ett säkert tecken på att något inte är friskt, är om det blir olika resistansvärde beroende på hur man polvänder multimetern eller om man knackar på solenoiden mellan mätningarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Robert Gladh (trådstartaren)

#4 » 09:41:05, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Brukar gå att byta till en vanlig stoppsoleniod som bara vill ha 12v.
Har man stöldskyddet med kodlåset och det går att låsa upp såkan man deaktivera detta genom att lossa kontakten på tangenbordet när bilen har startat


Exakt har faktiskt beställt en ny med endast två kablar för att kunna koppla den via tändningen istället
Robert Gladh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:31:30, 28-11-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Robert Gladh (trådstartaren)

#5 » 12:25:47, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Åtminstone på den motor som efterträdde XUD9A, som har flera solenoider för elektronisk styrning av dieselpumpen, så är det inte alls ovanligt med avbrott i lindningen på en eller annan av spolarna. Vilket ju kan ge diverse olika symptom beroende på vilken solenoid som går sönder. Så ett tips är att börja med att ohmmäta stoppmagneten. Ett säkert tecken på att något inte är friskt, är om det blir olika resistansvärde beroende på hur man polvänder multimetern eller om man knackar på solenoiden mellan mätningarna.


Hej tack för dina tips och ideér, jag tror jag har den enklare lucas pumpen men endast en magnetventil, den under stöldskyddet (som nu är bortkapat)

Bild
Robert Gladh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:31:30, 28-11-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil

håkan 13

#6 » 10:05:35, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
när jag bytte lager i förra jobbarbilen (Nissan D22) så råkade kamkedjan hamna en kugge fel!!
den gick... men inte så bra... så även om det verkar rätt så kan det va ide att kolla en gång extra...
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Robert Gladh (trådstartaren)

#7 » 15:40:19, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Åtminstone på den motor som efterträdde XUD9A, som har flera solenoider för elektronisk styrning av dieselpumpen, så är det inte alls ovanligt med avbrott i lindningen på en eller annan av spolarna. Vilket ju kan ge diverse olika symptom beroende på vilken solenoid som går sönder. Så ett tips är att börja med att ohmmäta stoppmagneten. Ett säkert tecken på att något inte är friskt, är om det blir olika resistansvärde beroende på hur man polvänder multimetern eller om man knackar på solenoiden mellan mätningarna.



Så där, nu går bilen men den pissar soppa tyvärr.
Jag tog bort kontakten från den andra solenoiden (dvs inte stöldskyddet) utan den som ser ut så här, den nedre..
Då startade bilen men det tog inte många sekunder innan det började spruta diesel, ser ut att komma från skarven mellan pumphalvorna. Berodde detta på att jag körde utan kontakten i tro eller är det bara ett sammanträffande?
Bild

Är ju lite hopplöst att problemet bara flyttas. Har en ny pump på g, från en likadan motor. Då borde den ju bara vara att montera? Det ska ju gå att justera dessa pumparna på något vänster och då ska man ha en klocka att montera i något hål på pumpen, inget verktyg som jag har vad jag vet..
Robert Gladh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:31:30, 28-11-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Robert Gladh (trådstartaren)

#8 » 17:54:21, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Falskt alarm. Hade missat att bulten som höll jordkabeln var genomgående så var där det sprutade ifrån..

Lätt att missa då hålet satt precis under gasspjället så strålen vinklades vilket gjorde det svårt att se vart det "läckte" ifrån. Men innan dess hade jag satt tillbaka plungern i solenoiden för att snabbt kunna slå av bilen när läckan var lokaliserad vilket gjorde att den inte startade igen...

Måste vara den där j*vla startspärren..

1 person gillar det här inlägget.
Robert Gladh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:31:30, 28-11-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se