Hej
Har en Suzuki samurai med XUD9 TD motorn i, pumpen till denna motorn är en lucaspump med inbyggd startspärr där en solenoid stryper flödet om inte rätt kod är inmatad inne i kupén.
En kort sumering:
Köpte bilen och fick den hemtransporterad från kalmar på lastbil, när bilen lastades av startade den inte då immobilizern inte ville fungera dvs det kom ingen diesel ur spridarrören öht.
Efter att ha kapat loss stöldskyddskåpan som omgärdar startspärren och blåst med tryckluft ner i pumpen så startade bilen igen, om det berodde på att vi blåst ner med tryckluft eller om det berodde på att vi stökat med solenoiden så att det började fungera vet vi inte.
Kort därefter påbörjades ett kamremsbyte och sedan dess startar inte bilen mer än att den går i några sekunder och lägger av.
Det som skiljer från första gången den strulade är:
Diesel kommer ur pumpen/spridarrören när den körs på startmotorn
Bilen startar och går i någon sekund innan den dör
Hålen i kamdrevet & pumpen överensstämmer med hålen i blocket så motorn bör mao stå rätt, speciellt då bilen kan gå några sekunder innan den dör.
Har bytt:
Glödstift ( de fungerar)
Bränslefilter
Kopplat förbi bränslefilter för att se om det är något fel där
Luftat vid filter, inlopp till pump samt ute vid spridarna
Har vi någon XUD9 specialist här? Vad är era teorier? Börjar misstänka solenoiden, kan det vara så att den tappar spänningen och släpper ner "plungern" så bilen stannar?