Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo D24 Dör efter 2 minuters körning

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Marcus6D (trådstartaren)

#1 » 22:03:45, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare, prövar lägga ut då jag har slut på ideér. Jag har en Volvo 240 D24 turbo. Pumpen var uppställd så det skulle ryka, men skulle ställa ner den inför bess. efter jag ställt ner skruven och tomgången så for jag ut en sväng å körde i 30 minuter och allt var ok. sedan lämnade jag den på knack medans jag gick in och hämtade nägra sake (tog 10min ungefär) så stod den och gick fint på gården. sedan så for jag iväg och efter ca 2 minuter så började den tappa orken, så tröck fullt men det hände nästan ingenting och när jag släppte på gasen så dog den. fick igång den igen och kunde köra 100m sen hände samma sak igen, orkeslös (som om att den inte fick nog med soppa) så jag ställde tillbaka pumpen och tomgå¨ngen som den var förut, men det är ändå samma fel. prövade att koppla in en separat pump före bränslefiltret, men av ingen effekt. prövade även att lufta systemet, men ingen skillnad. den blir lite svårstartad efter att den gett upp, man får gnaga i 5-10 sekunder efter att den stannat. men om man låter den stå över natten och startar den så hoppar denm igång på 3 sekunder, sen händer samma sak igen och den dör. länkar en youtube video på vad som händer, notera att jag måste ha hög tomgång annars vill den självdö efter ca 30 sekunder. försökte hela tiden skruva upp tomgången men det gav bara efter. mkt tacksam för svar och spekulationer :) ni kan spola fram till 2 minuter, det är där problemet börjar.
https://www.youtube.com/watch?v=XjPEtMZ6gYY
Marcus6D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:50, 24-07-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 6D



Michael Meier

#2 » 23:48:38, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en gissning, det som påverkas när du justerar bränslemängden har hamnat fel.. det är inte meningen att man ska skruva okontrollerat på den skruven, ömtåliga grejjer innanför.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#3 » 01:35:34, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ju ha den åt helvete för påställd med tanke på tomgångsvarvtalet.
Har du bytt bränslefilter?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

håkan 13

#4 » 20:03:07, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej...
om du inte får till det så tror jag det ligger lite d24a grejjer i pallstället som inte blivit kastade än...
tyvärr så vet jag ju inte skicket på dom... och var ju lite långt för dej att komma förbi och kolla!!
men om det blir kris så...

:off_topic: gillar mina Landrover med 200tdi... dom går igenom med god marginal utan att skruva tillbaka!! :mrgreen: :back_to:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

fretchi

#5 » 20:40:40, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tro det eller ej, men det gör D24 också, förutsatt att den är korrekt injusterad och ingen fjortis fått pilla på den.
Det som alla har koll på är max bränslemängd. Den skruvar folk in tills den knappt är körbar, för att få den genom bes.
Det de flesta verkar ha missat är att justera varvtalsbegränsningen. Övervarvar du en gammal diesel så hinner den inte förbränna alls soppa, vilket resulterar i högt K-värde. Skruvar du då på bränslemängden får du skruva ända tills den inte orkar varva. Bättre då ställa varvtalet lite lägre så går det så fint så.

Vad är det för prylar du har? Jag letar lite smått efter en reservpump jag kan skicka på renovering.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hartagga och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se