Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ford eller Cheva

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:02:29, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar efter en bra 4WD pickup och det lutar väl mot en 80tals Ford eller Cheva. Den ska iaf vara skattebefriad och ha som mest besiktning vartannat år och då blir det väl en 80talare, om man inte ska tömma plånboken. Troligtvis bensinare. Tänkte att jag kanske kunde få några åsikter och tips om dessa bilar. Gillar väl egentligen Ford mera, då den utstrålar mera arbetsbil, men samtidigt är ju en Cheva vanligare, så det kanske är lättare att hitta delar. Ska ha den som ren arbetsbil i mitt lilla skogsbruk. Men den ska givetvis vara besiktad och användbar till att köra t.ex ved och diverse grejer som behöver flyttas. En sak som jag bl.a funderar på är att många som man ser till salu är ju höjda. Är det något att föredra om man ska ha den som vanlig arbetsbil? Tänker väl mest på att de kanske slits hårdare och på ett annat sett än vad konstruktörerna tänkte. En annan sak som jag funderar på är vilken som har bäst elsystem.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



ac tc

#2 » 11:36:56, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog hugget som stucket vilken som är bäst men dom blir inte hållbarare av ett höjningskit.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#3 » 12:07:14, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och beträffande elsystem så är nog även det hugget som stucket. Det mesta har egentligen passerat bästföredatum för länge sen på vilken amerikansk 80-talsbil som helst, så man får räkna med att antingen göra en grundlig uppryckning av allt elrelaterat på bilen eller gå och dras med ständiga småfel.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13

#4 » 15:38:10, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med höjning beror ju lite på hur!! Visst kan det va praktisk i skogen... Men det kan kosta... Min förra jobbarbil (kingcab 02a) var både kaross höjd och höjd i hjulupphängningen när vi köpte den!! Men tog bort höjningen på hjulen!! Och bytte från 315däck till 285or... Men det glck ändå åt ganska mycket framvagnsprylar...
315däcken hamnade på min Chevapickis... Men den går inte så mycket... Så det har funkat hittills...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 23:30:01, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för svaren :grin: . Och, jo jag fick väl svar som jag borde fattat. Det blir väl som vanligt att gå efter skicket. Skönt att iaf ingen skrek rätt ut att man ska passa sig för någon viss modell eller motor.
Just denna https://www.blocket.se/varmland/Ford_f1 ... ?ca=14&w=3 är jag lite sugen på. Det som stoppar mig är att den är lite långt bort. Har egentligen svurit på att aldrig åka över 10mil för att glo på en "bildjävel" som garanterat alltid är sämre än man hoppas/förväntar sig.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

torbjorn_forsman

#6 » 23:42:29, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rör det sig om så här gamla bilar, så kan man nog räkna med att de totalt misslyckade exemplaren är bortskrotade för länge sen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#7 » 10:39:42, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ramen nogaför ROST! De flesta som inte blivit behandlade som nya är tyvärr oftast mer eller mindre slut.... En ny ram till en cheva är rostig när man får den som reservdel, underredsmassa på helt obehandlad, ej rengjord plåt... Bara en varning i all välmening :thumme:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Kungsis (trådstartaren)

#8 » 23:53:39, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Kolla ramen nogaför ROST! De flesta som inte blivit behandlade som nya är tyvärr oftast mer eller mindre slut.... En ny ram till en cheva är rostig när man får den som reservdel, underredsmassa på helt obehandlad, ej rengjord plåt... Bara en varning i all välmening :thumme:


Jag tackar för varningen :grin: Iof har jag väl anat att ramar är något man ska kollat på. Har dragit lite slutledningar genom att läsa säljes annonser. Antar att det inte är utan anledning att säljare gärna framhåller att just ramen är åtgärdad/rostfri. Sedan blev jag lite förvånad att du nämner att ramen är rostig redan när man får den som reservdel. Inte just att den är rostig utan reservdelsgrejen. Är det vanligt att folk köper hela ramen och byter ut? Men då snackar vi snyggrenoveringar (eller vad man kallar dem) om det ska löna sig eller?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

RD350

#9 » 06:45:33, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte vanligt men det händer på krockskador. Jobbar på skadeverkstad och bytar väl ca en ram om året och då är det på ganska nya bilar för att det ska löna sig. Chevan har också en "ekonomibit" där man kan byta delen med framaxel och framåt. Fordram har jag ej bytt någon.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

ac tc

#10 » 16:56:18, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eg så skulle du leta en dodge..
- nu finns det ju inga på blocket så den åsikten faller.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

PeterR

#11 » 21:38:58, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En försynt fråga:
Varför vill Du bestämt ha en skattebefriad pickup?
Om man jämför kostnader så har bränsleförbrukning allra störst påverkan.
Exempel:
1. 15 kr per liter bränsle, förbrukning 1,1 liter per mil, skatt ca 6000 per år, 1000 mil per år = 22.500 kr /år
2. 15 kr per liter bränsle, förbrukning 1,5 liter per mil, skattebefriad, 1000 mil per år = 22.500 kr /år
Då kan det kanske vara läge att titta efter lite bränslesnålare bilar (läs nyare)? Då kan de japanska bilarna vara bra alternativ? Eller måste den vara amerikansk? Jag dömer inte, bara frågar. Var och en får ha sina preferenser.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Kungsis (trådstartaren)

#12 » 23:57:20, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:En försynt fråga:
Varför vill Du bestämt ha en skattebefriad pickup?
Om man jämför kostnader så har bränsleförbrukning allra störst påverkan.
Exempel:
1. 15 kr per liter bränsle, förbrukning 1,1 liter per mil, skatt ca 6000 per år, 1000 mil per år = 22.500 kr /år
2. 15 kr per liter bränsle, förbrukning 1,5 liter per mil, skattebefriad, 1000 mil per år = 22.500 kr /år
Då kan det kanske vara läge att titta efter lite bränslesnålare bilar (läs nyare)? Då kan de japanska bilarna vara bra alternativ? Eller måste den vara amerikansk? Jag dömer inte, bara frågar. Var och en får ha sina preferenser.


Det är väl så att jag vill ha en äldre enklare pickup som är billig i inköp och reparation och då kan jag lika gärna köpa en 80talare, i stället för en t.ex 95.a. Jag har haft en japansk, Mazda 2500 och något liknande köper jag aldrig mera. Sabla skräp som inte tål att användas och svindyra reservdelar (kan ju iof blivit bättre), enligt min erfarenhet. Sedan är det så att det nog blir absolut max 200mil/år. Ytterligare anledning är att, om jag förstått det rätt, så ska det kunna gå att sätta dit kraftuttag på Amerikanska växellådor (=hydraulpump = kran och winsch kanske :grin: ).
Och ska sanningen fram så har jag haft en Cheva tidigare och jag saknar V8ljudet och vridet :rock_on: . Men det var ett tag sedan, så den var rätt ny då och hade inte hunnit dra på sig de värsta felen. Förutom att tidigare ägare (skogskörare) hade kopplat in ca.100 extraljus och dragit dem över vanliga ljusknappen utan några relä. Ett under att det hade gått så pass länge som det hade.

Mvh
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

PeterR

#13 » 07:17:54, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Priserna på de begagnade japanska är ju rätt höga på grund av hög efterfrågan (uppköpare som skeppar dem till Afrika och Mellanöstern). Sen att kvalitén på japanska pickuper generellt sätt är högre än på 90-talet gör dem inte billigare. Japanska reservdelar är ju också dyra, även om man sällan behöver köpa några...
Angående kraftuttag passar jag på det då jag inte vet något mer än Land Rover hade (har?) den möjligheten. Vissa Toyota Landcruiser har det också. En BJ75 skulle nog passa Dig, om det går att hitta!
Men, det faller ju på V-8 mullret, nog så viktigt!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Stefan1972

#14 » 09:33:31, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma skit allting............Båda märkena har sina nackdelar. Har skruvat bägge två. Det är iallafall mycket lättare att byta värmepaket i en ford än motsvarande cheva iallafall. Chefen var van vid jobbet på cheva. En dag typ. Bort med innerskärm och hela värmepaketet. Bokade så en dag på detta. På forden lossade man slangarna i motorrummet, fällde ner handskfacket typ och drog ut det den vägen. Klart på en pisskvart.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

håkan 13

#15 » 23:09:34, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja... angående soppan... med normala hjul... 265or... så drar min cheva inte så mycket mer soppa än vad Navaran gör!!
så vill du hålla ner soppakontot så satsa på diesel!! nästan lika fint v8muller på dom... :mrgreen:
hur forden är vet jag inte!! men det jag gillar med chevaramen är ju att den till största delen är en öppen typ ubalk!!
så där blir ingen fukt instängd!! :grin:
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: GC59 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se