Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ford eller Cheva

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Simnil

#16 » 09:14:35, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:tja... angående soppan... med normala hjul... 265or... så drar min cheva inte så mycket mer soppa än vad Navaran gör!!
så vill du hålla ner soppakontot så satsa på diesel!! nästan lika fint v8muller på dom... :mrgreen:
hur forden är vet jag inte!! men det jag gillar med chevaramen är ju att den till största delen är en öppen typ ubalk!!
så där blir ingen fukt instängd!! :grin:
Håkan.


Men så är dieselmotorerna tyngre så man får renovera framvagnar då och då enligt vad man läser "over there". Dessutom är väl spridare och pumpar allt annat än billigt och verkar dessutom behöva åtgärdas med jämna mellanrum.

Någon sa, "köp nyare som går billigare". Den investeringen tvivlar jag på att den går ihop, och särskilt om man kör lite. Visst, min 2010 Dodge Ram gick att köra på ner mot litern på långkörning MEN man kom inte ner till i närheten av det om man trixade och mixtrade typ som TS verkar tänkt sig. Och ska man dessutom använda den som "skogsmaskin" så lägger man väl helst inte "flerahundratusenfemhundra" på en ny bil.

Och jag håller definitivt med TS, har man haft en riktig pickis en gång så vill man helst aldrig köra någon liten, slö, trång, okomfortabel och snudd på flaklös jappsarlåda igen.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



ac tc

#17 » 10:38:03, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du blir besviken då du ska fiffla dit en hydraulpump på en normal jänkelåda...
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

håkan 13

#18 » 11:59:26, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast om du ska ut i skogen så borde du nog satsa på en enkelhytt med kort flak!!
fast redan där är den egentligen för stor för skogen...
jag gillar min cheva!! men till skogen tar jag nån av mina landrovers..- :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Kungsis (trådstartaren)

#19 » 00:32:05, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, skogen ska jag nog inte ut i. Har ju 3traktorer varav en skogsutrustad Fiat. Kran/winsch vill jag ha för att kunna lyft på saker på flak/kärra med. 4WD för att överhuvudtaget kunna förflytta mig där jag håller till och även kunna hämta vagn eller liknande på hal lerig åker. Vad gäller diesel/bensin så var Chevan jag hade tidigare en diesel (jodå, den gick och lät fint). Det jag själv fick erfara och det är väl allmänt känt, är att de dieselmotorerna inte är de bästa. Och de kostar mera både hela bilarna och i reparation. Adderar man sedan att dieselbränslet numera är dyrare :aaargh: :aaargh: än bensin så lutar det nog mot en bensinare. Då skulle man ju även ha råd att leka lite med skiftnyckeln i motorrummet :cool:
Sedan är det väl så att jag egentligen kunde formulerat frågan annorlunda från början ='
Vad rekommenderar nu till en riktigt snål skogsbonde som behöver ha något att flytta grejer med? Flak och 4WD är krav.
Det är väl Cheva eller Ford som gäller? För inte tusan finns det väl någon som skulle rekommendera mig att köpa en Renault Master?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

RD350

#20 » 07:11:33, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej då, så elak kan ingen vara....

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

e_pettersson

#21 » 18:16:00, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Volvo valp skulle ju funka men behövs potens hjälp skulle jag nog rekommendera f 250/ 350. :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RD350

#22 » 21:22:01, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En valp tar sig i alla fall längre ut i terängen än de flesta andra fordon :thumme:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#23 » 01:08:02, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:En valp tar sig i alla fall längre ut i terängen än de flesta andra fordon :thumme:


Om valpen blir stående så beror det inte på att den har kört fast utan på att något har gått sönder.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#24 » 08:08:08, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan erfarenhet av pickuperna undrar jag varför inte frågan är,

...eller dodge?


(Moparfantst)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

SwedEh

#25 » 08:36:20, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
RD350 skrev:En valp tar sig i alla fall längre ut i terängen än de flesta andra fordon :thumme:


Om valpen blir stående så beror det inte på att den har kört fast utan på att något har gått sönder.



Nä. mest troligt är att den blivit trött och lagt sig att sova en stund.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

SwedEh

#26 » 08:36:20, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
RD350 skrev:En valp tar sig i alla fall längre ut i terängen än de flesta andra fordon :thumme:


Om valpen blir stående så beror det inte på att den har kört fast utan på att något har gått sönder.



Nä. mest troligt är att den blivit trött och lagt sig att sova en stund.
Bild
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

ac tc

#27 » 15:08:50, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Nja, skogen ska jag nog inte ut i. Har ju 3traktorer varav en skogsutrustad Fiat. Kran/winsch vill jag ha för att kunna lyft på saker på flak/kärra med. 4WD för att överhuvudtaget kunna förflytta mig där jag håller till och även kunna hämta vagn eller liknande på hal lerig åker. Vad gäller diesel/bensin så var Chevan jag hade tidigare en diesel (jodå, den gick och lät fint). Det jag själv fick erfara och det är väl allmänt känt, är att de dieselmotorerna inte är de bästa. Och de kostar mera både hela bilarna och i reparation. Adderar man sedan att dieselbränslet numera är dyrare :aaargh: :aaargh: än bensin så lutar det nog mot en bensinare. Då skulle man ju även ha råd att leka lite med skiftnyckeln i motorrummet :cool:
Sedan är det väl så att jag egentligen kunde formulerat frågan annorlunda från början ='
Vad rekommenderar nu till en riktigt snål skogsbonde som behöver ha något att flytta grejer med? Flak och 4WD är krav.
Det är väl Cheva eller Ford som gäller? För inte tusan finns det väl någon som skulle rekommendera mig att köpa en Renault Master?

Mvh
Kungsis

Nja det är nu En Dodge med Cummins kommer in...samma motor som i Huddig..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Kungsis (trådstartaren)

#28 » 00:28:50, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dodge, ok. De kanske är att föredra. Bra att veta, tack :grin: .
Volvo valp är ju rätt liten egentligen, så därför har jag inte haft den som alternativ. Men visst, med en bra diesel ilyft så kanske det blir en bra dragbil eller är de för lätta/veka?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

håkan 13

#29 » 20:25:54, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

var nära att jag åkte på att sätta diesel i en TGB13 åt min förra chef!! men blev tyvärr aldrig nåt köp...
men en sån borde ju va bra dragbil... med 6hjulsdrift... och spärr på alla axlarna!! :lmao:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#30 » 00:24:49, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valpaxlarna är i vekaste laget. Bakaxeln är vad jag vet exakt samma grundkonstruktion som på Volvo Duett (och därmed kanske också PV?). Framaxeln torde väl ha en likadan slutväxel och diff, och den lär ha varit ökänd för att det var lätt att köra sönder drivknutar på den tiden valparna kördes av vpl.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se