Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Koppla bort förvärmning bränsle mb w124 250 diesel

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

osla (trådstartaren)

#1 » 18:39:28, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft problem med att min mb tappat bränslet då man startat och hunnit iväg en bit, ibland efter några hundra meter och ibland några km, än så länge så har man lyckat nöta igång den och fortsätta rycka de hem. Då den fått stå länge på tomgång (typ 1timme) så har den gått bra kanske några mil, sen blivit sämre och sämre. Så teorin jag hade först har ju varit att den frusit då det bara varit vid minus grader, men efter att ha tömt tanken igår och rengjort kring ledningen och innan det slagit i k-sprit och det inte gjort skillnad så började jag fundera, så gick genom slangarna i motorrummet nu och hittade tillslut att slang anslutningen in i värmeväxlare satt lös (växlare är rund, 7cm lång kanske, bränsle in på ena gaveln, och hela gaveln med nippeln) går att snurra på. Så kopplade förbi den och startade, genast försvann all luft i slangarna från filter hus ner till insprutnings pump och av det lilla jag kört den i garaget går den bra och fyllde förfiltret riktigt fullt vilket den inte gjorde tidigare.
Så min teori är att den tjuvat luft där, när den fått stå på tomgång och det blivit varmt så har den tätat pga tärningen expanderat av värmen, vid körning har den sakta blivit kallare och börjat läka igen. Så då kommer ju nästa fråga, tror ni jag vågar köra utan den, eller kommer det börja frysa i filterna då?
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



Michael Meier

#2 » 19:07:33, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 19:32:23, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror inte värmeväxlaren är till för att värma dieseln för insprutningspumpens del, (finns väl en termostat som stänger av värmeväxlarens kylvattenflöde) utan för att förhindra paraffinutfällning i filtren..

CR behöver snarare kylning, men det gäller inte din motor, du har Bosch PES .. den kommer senare med 270 CDI..

Kanske Biodieseln har fördel ? det torde inte vara något särskilt med konfigurationen på din OM 602 som kräver varm diesel men jag har ingen detaljkoll.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4 » 19:46:08, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa använde elstrumpor runt dieselfiltren för att förhindra paraffinutfällning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

osla (trådstartaren)

#5 » 21:33:59, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo tror inte heller det är för pumpen skull, utan för filtret skull. Sen kör jag på blank diesel för att den tål kylan bättre mot för raps skiten och allt vad de nu är. Testar köra med den bortkopplad och ser vad som händer. Var ut ikväll och testade den, och gick som den skulle då iaf
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#6 » 21:45:29, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror inte på RME-tillsatsen om olika dieselkvaliteter tål kyla olika bra. Det finns även rent "fossil" diesel som paraffinerar vid lite väl höga temperaturer. Kolla produktdatabladen som din bränsleleverantör bör ha utlagda på nätet.

Den lösa slanganslutningen, ska den sitta med presspassning i gjutgods (aluminium, zinklegering eller liknande? Kanske går att dra ut den helt och hållet, avfetta/rengöra och limma med Loctite.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla (trådstartaren)

#7 » 23:00:21, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror och inbillar mig att anslutningen är ipressad lite lätt, typ oring på insidan och så en låsring ytterst, lite svårt att se på plats men tycker mig se en låsring ytterst iaf
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se