Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW Caddy SDI -04, svår att kallstarta

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Anti-Midas (trådstartaren)

#1 » 17:57:07, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har googlat mig igenom maskinisten.se utan framgång, men vet någon av en tråd som besvarar frågan är ingen gladare än jag. Utlovar oavsett ett inlägg i slutändan som beskriver hur jag löst/inte löst problemet.

Till problemet:
Vid -5C och motorvärmare så får startmotorn kämpa som bara den, den går igång, smäller till ordentligt och sedan kurrar den som den ska. När den är varm startar den på ett kick och i övrigt för den sig prickfritt.

Ju kallare det blir desto längre lyser lampan för glödningen men fortfarande verkar det inte som om den blir varm nog, även med motorvärmare och motorfilt.

Glödstiften är bytta på verkstad - ingen skillnad. Nytt batteri - ingen skillnad. Nytt glödningsrelä - ingen skillnad. Tom 2005 är det en sockerbit, nr 103, dock är det värt att notera att glödningslampan inte reagerar på glödning när jag lyfter relä 458.

Läst litet fram och tillbaka att det finns en tempgivare som kan ställa till det ibland - var sitter den och är det krångligt att byta, är den ens värd att byta?

Jag har provat en del som synes ovan, bilmekanikern satte sina pengar på glödningsrelät och att det skulle vara en redig kloss med stora kablar som skall gå dit så lätt att hitta. Vad jag läser mig till är det fortfarande en sockerbit (103, exempel på bildelsbasen.se, fanns ingen -04 inne), det går ju ordentliga kablar in i säkrings/relä-boxen (uppe till höger under huven) och det sitter 40AMPs säkringar (som ser fräscha ut) så det vore väl inte orimligt att 103:an är glödningsrelät även om den inte ser ut som någon 'redig kloss'.

Eller har jag missat någon detalj? Jag är inget meccardjur men det känns ändå som om jag täckt in de variabler som verkar finnas, efter vad jag läst mig till på ze interwebz.

Tacksam för raskt svar - nu på fredag bär det av för julfirandet.
Senast redigerad av Anti-Midas 19:26:10, 19-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Anti-Midas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:19, 19-12-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: VW Caddy, motorn full av sugdieselponnyhästar.



Myhran

#2 » 19:06:44, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för motornr? Just 04 fanns det 2 caddy, både den nya och gamla karossen, är det den gamla karossen kan man testa att lägga separat ström till glödstiften och se om det fungerar,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Anti-Midas (trådstartaren)

#3 » 19:24:54, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis, borde jag ju skrivit. Har inte motornumret just nu men kompletterar. Oavsett är det en SDI med nya karossen.

Men du tänker att de inte testade på verkstan om det gick ström över stiften? Jag fick de gamla och de såg helt ok ut, tänker att det borde bli sotiga om de inte blev varma? Nå, nu gissar jag =9 Men du tänker att jag borde kolla om/vilken ström som går över dem - hur många ampere borde det gå över dem?
Anti-Midas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:19, 19-12-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: VW Caddy, motorn full av sugdieselponnyhästar.

magloman

#4 » 21:12:54, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vad tempgivaren säger mha vcds eller annat diagnosverktyg som klarar vag.
Kolla så det stämmer när det är kallt samt efter motorn har kommit upp i temp

Finns det några felkoder efter uppstart?

Läs ut felkoder för hela bilen. Kan ju va tex startspärren som jävlas. Vet inte om den syns på motorstyrdonet. Kanske.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Myhran

#5 » 22:08:04, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På nya karossen borde man få händelser när stiften är trasiga, det får man på Tdi snurrorna i vilket fall,
Men absolut kan du kontrollera strömförbrukningen på glödstiften, om jag inte mins fel nu så ska de dra runt 25-30a/st men man ser ju om bilen glöder alls.
Det jag tänkte va att hade det varit gamla caddy hade man kunnat koppla förbi och glödit själv relativt enkelt, den nya är lite bökigare då det är en annan typ av anslutning.
Men kolla händelser i händelseminnet och som maglo skriver så kolla tempgivaren så den inte säger att bilen är jättevarm,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

QV_

#6 » 23:11:39, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att det stämmer med din felbeskrivning men det finns ett relä som djävlas på vissa årsmodeller.
Märkt 601 sitter ovanför fötterna.

Ta isär och löd om kallödningarna.
När det djävlas så börjar bilen med att typ tända lampan i skuffen av sig självt.
Detta relä matar "allt" så det syns inte i felkoderna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Janson1

#7 » 07:35:57, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det enklaste är att mäta spänningen på sista glödstiftet i parallellkopplingen och se hur många volt det är vid glödning. Det bör vara lite mindre än batterispänningen (nån halv-volt eller så) Finns det någon multimeter?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

runewilliam_merc

#8 » 14:13:12, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husk at moderne fordeler fra VW starter gløding når førerdøren åpnes....

Dette gjør at at glødetiden virker mye kortere.

Jeg ville koblet fra en glødeplugg og koblet til en H4 pære som synes utenfor bilen.

Lukk panseret, lås bilen.

Lås opp, åpne døra, start gløding og start motor.

Gjenta dette for alle glødeplugger.

Du kan også bruke H4 pæra rett fra batteri+ mot glødeplugg for å sjekke om varmetråden er brent av.

Hilsen Rune Waltoft
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: björken och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se