Hej!
Har googlat mig igenom maskinisten.se utan framgång, men vet någon av en tråd som besvarar frågan är ingen gladare än jag. Utlovar oavsett ett inlägg i slutändan som beskriver hur jag löst/inte löst problemet.
Till problemet:
Vid -5C och motorvärmare så får startmotorn kämpa som bara den, den går igång, smäller till ordentligt och sedan kurrar den som den ska. När den är varm startar den på ett kick och i övrigt för den sig prickfritt.
Ju kallare det blir desto längre lyser lampan för glödningen men fortfarande verkar det inte som om den blir varm nog, även med motorvärmare och motorfilt.
Glödstiften är bytta på verkstad - ingen skillnad. Nytt batteri - ingen skillnad. Nytt glödningsrelä - ingen skillnad. Tom 2005 är det en sockerbit, nr 103, dock är det värt att notera att glödningslampan inte reagerar på glödning när jag lyfter relä 458.
Läst litet fram och tillbaka att det finns en tempgivare som kan ställa till det ibland - var sitter den och är det krångligt att byta, är den ens värd att byta?
Jag har provat en del som synes ovan, bilmekanikern satte sina pengar på glödningsrelät och att det skulle vara en redig kloss med stora kablar som skall gå dit så lätt att hitta. Vad jag läser mig till är det fortfarande en sockerbit (103, exempel på bildelsbasen.se, fanns ingen -04 inne), det går ju ordentliga kablar in i säkrings/relä-boxen (uppe till höger under huven) och det sitter 40AMPs säkringar (som ser fräscha ut) så det vore väl inte orimligt att 103:an är glödningsrelät även om den inte ser ut som någon 'redig kloss'.
Eller har jag missat någon detalj? Jag är inget meccardjur men det känns ändå som om jag täckt in de variabler som verkar finnas, efter vad jag läst mig till på ze interwebz.
Tacksam för raskt svar - nu på fredag bär det av för julfirandet.