Volvot24 skrev:Byte KulbultOrkar bara inte skruva ned hela subframen, för att byta
länkarm, vilket jag tror man måste göra.
En
skruv i främre länkarmsinfästningen är givetvis iträdd åt fel håll.
Folk ska väl inte kunna skruva själv, utan måste in på märkesverkstad. (Mycket fult gjort, tycker jag.)
Så var det också på nån svensk bil! Då kapade jag bulten i bitar och trödde i från rätt håll.
Bort med befintlig
kulbult!
Kapade ur botten på kulbulten. Plockade ur kulan med arm, nedåt.
Trädde i en grov fingängad skruv, genom resterna av kulbulten. Ett rör med 47 mm innerdiameter och en fastsvetsad
bricka, fick bli delarna i min HomeMade avdragare.
Nu behöver jag sno ihop en press... Har två dagar på mig innan kulbulten eller billig länkarm med kulbult dimper ned i lådan.
På Gång
Finns säkert
avdragare o press att köpa, men jag ville fixa Nuuuuuu... och absolut inte lämna in.
Pressa i ny kulbult, utan att lossa länkarmTill detta behövdes en press. Billig liten
hydraulisk domkraft, lite plåt, och annat ur bra att ha lagret.
Notera den lilla plåtbiten och den lilla rörstumpen som pressar på kulbultens kanter. Pressar man på kupolen, så går den sönder inuti.
I stora hålet iänden på länkarmen, röda pilen, pressas den nya kulleden, (med räfflor) in nerifrån.
Och sen ska låsringen på plats på ovansidan.
Om bytet sker på vänster sida, så är det viktigt att binda fast fjäderben med
drivaxel mot växellådan. Annars halkar den ut och oljan rinner ut. Drivaxeln är inte fäst i lådan, så som på högersidan.