Men kan ju inte vara fel att byta oljor, om man vill behålla bilen länge.
Haldex version 2? konstruerades med större hus, och större mängd olja, för bl a bättre kylning, vill jag tro.
Dessutom mer olja som kan binda föroreningar.
Har inget filter, så som version 1.
- Ursäkta TS, men det råkar vara jag själv
Detta med oljor.
Nu skriver jag om Skoda Octavia med Haldex ver.1.
Hopplöst irriterande konstruktion, då det gäller byte av filterkopp. Sitter bakom en av balkarna som håller bakdiffen mot chassiet.
Finns ett verktyg, för filterbyte, som VAG inte tillhandahåller. Men oavsett detta så är det näst intill hopplöst att inte få in skit i Haldexen, vid byte. x/
Enda raka är att släppa kardanen, lossa diffen och dra hela klumpen bakåt. Drivaxkarna kan sitta kvar.
Då går det smidigt att göra rent och byta.
x/ Kan detta vara anledningen till Haldexras efter filter- och oljebyten, som det skrivs varningar om?