Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

297 inlägg • Sida 6 av 20
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#76 » 23:54:00, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var glad att det fanns en avtappningsplugg på växellådan.
På min Ford Focus (och, enligt hörsägen, även på Sierra från 80-talet) finns det ingen avtappningsmöjlighet alls.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Trondos

#77 » 10:38:01, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Är det bättre på Audi, BMW?

Hur ser oljan ut i era bilar? Nån som vet?


På min Peugeot 307SW så oljen ungefær ut som oljen din. Jeg har fått byte den et par ganger, fordi drivakslene kommer ut så lavt på girkassen at man må tappe av oljen hvis girkassen skal ut. Om man ikke tapper ut oljen først, skjer det automatisk når man drar ut en drivaxel. :mrgreen:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Volvot24 (trådstartaren)

#78 » 22:54:10, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Märkte just det på Meaganen.

Drivaxeln på vänster sida är inte låst vid växellådan.

Trycks på plats av en fjäder längre ut i drivaxeln.

Så när jag lossade kulbulten...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#79 » 09:37:17, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Montering av Extraljus

Hittat den gula kabeln som går till vänster helljus. Tjuvar spänning där, till extraljusreläets manöver.

Kommer att dra minuskabel från reläspolen genom torpeden
och via en strömbrytare till chassie inne i kupen. Sätter strömbrytaren strax till höger om dimmern till instrumentbelysningen. (Ovanför denna monterar jag även en inne/ute-termometer, då min modell inte har sådan.)

Fördelen att koppla så, är att det inte händer nåt om kabeln skavs, förutom att reläet ständigt får "minus", vilket innebär att det inte går att stänga av extraljusen, nör helljusen är tänt.

2.5 mm2 förtennade kablar via relä med inbyggd 30 A säkring.
Kopplar direkt till batteriets polskor.


Inga problem att komma åt uppe vid säkringarna, nu när jag fixat serviceöppningar.

- Tror inte jag i nån av mina tidigare bilar sett ett så klent kablage fram till bl a strålkastarna. Blir absolut inga 100- wattare i originallyktorna!

- Kommer ihåg när jag fixade reläkoppling till helljuset på en 99:a, som hade grövre ledningar original, än på denna Renault.
Ljuseflödet ökade med vad som motsvarar ett halvt extraljus.

Ska undersöka om det skulle göra skillnad på denna bil
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#80 » 10:00:34, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det har varit spänningsfall i originalinstallationerna till strålkastare på bilar, så har det enligt min erfarenhet inte berott på för klena kablar, utan på dåligt pressade kabelskor, spänningsfall i ljusomkopplare mm. Det kan vara intressant att ha bilens elschema framme, koppla ena polen på multimetern till batteriets pluspol eller generatorns B+ och sedan mäta spänning i punkt efter punkt längs vägen till strålkastarlamporna. Och sen gör man om samma sak på minussidan. Det är inget ovanligt att man kan konstatera 0,1-0,2 V spänningsfall mellan plåten i en flatstiftskabelsko och trådarna i den kabel som är pressade i den! Och är det sen många skarvpunkter längs vägen, så... Är det inte alltför oxiderat och varmgånget kan man löda fast kabeln i befintlig kabelsko.

River man isär kabelstammar från skrotbilar kan man ibland hitta "onödigt" långa kablar till strålkastarna. Detta för att få ett avsiktligt spänningsfall så att biltillverkaren slipper få klagomål på att lamporna håller dåligt när bilen är ny. Nominell spänning för en H4-lampa är ju 13,2 V , och för en del lamptyper med amerikanskt ursprung är det 12,8 V.
I kabelstammen från en Chrysler Voyager '96 visade det sig bl a att jordkabeln från höger strålkastarlampa följde kabelstammen på höger sida in i kupén, gick tvärs under instrumentbrädan ungefär till rattstången, sedan tillbaka och chassijordad i en jordpunkt på höger A-stolpe.

Kraftigare lampor än standard 60/55 W H4 ska man ändå aldrig använda i moderna strålkastare med glas eller reflektor av plast. Det slutar bara med att reflektorn eller glaset blir matt eller att reflektorn mjuknar och tappar formen, och efter några månader har man sämre ljus än med en standardlampa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#81 » 10:07:05, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passat 90 - 96 ungefär.

Där går större delen av strömmen till ljuset via ljusomkopplaren vid ratten.

Haft fel på släpkärran.... utan reläkoppling till draget, bara tjuvat rakt av... vilket inte var så lyckat.

Klena ledningar var det i 99 och 900 också.
Testade en gång med startkabel ftån batteriplus till helljuslampan. Ett halvt extraljus bättre ljus typ.
Kopplade alltid om därefter med ett relä och matning via säkring. Styrspänning från ordinarie helljuskablage.
.
Senast redigerad av Volvot24 20:57:17, 08-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Trondos

#82 » 13:18:52, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Märkte just det på Meaganen.

Drivaxeln på vänster sida är inte låst vid växellådan.

Trycks på plats av en fjäder längre ut i drivaxeln.

Så när jag lossade kulbulten...

.


Det var sånn jeg merket det også. :mrgreen:
Jeg fikk brudd i ene spiralfjæren, og når jeg skulle demontere fjærbenet så hadde jeg tydeligvis dratt drivakselen litt ut av girkassen, ingen låsing på Peugeot heller.
Etter å ha byttet fjær inne i kjelleren, ble jeg forvånad når jeg kom ut til bilen og fikk se den store pølen med olje under bilen.
Dette var på kvelden, så jeg fylte på den eneste GL5 oljen jeg hadde, som var 80W-90. Det gillade ikke lådan, den ble tung og gire når det var under +5. Derfor byttet jeg olje til 75W-90 etter noen måneder. Så gikk det et par år, og jeg måtte bytte kobling, så da ble det ny olje igjen. Så viste det seg at det var noe knas med koblingen, så jeg måtte ut med girkassen en gang til. Da ble det til at jeg lot oljen stå i et tildekt kar, og så tømte jeg på 1 liter med ny olje og 1 liter av den gamle. Regner med at eventuelt skrap i oljen hadde lagt seg på bunnen.

Trondos @ Peugeot 307 1.6 HDI, kamremsbyte och lite annat smått & gott

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Volvot24 (trådstartaren)

#83 » 18:36:17, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget Styrservo

Bilen är lättstyrd, men ändå inget styrservo...

Trodde att alla bilar efter 90 hade styrservon.

Ja, ja... mindre som kan krångla.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

agvg

#84 » 18:38:01, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sikker på at du ikke har servo?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

d557017

#85 » 18:45:43, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:Sikker på at du ikke har servo?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk


Såklart han har servo, men han vet inte var den sitter.... :laes_detta:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Volvot24 (trådstartaren)

#86 » 20:31:31, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Har väl sett några hydrauliska servon.
Alla har haft en pump, behållare, rör och slangar kopplade till styrväxeln, det har inte denna.

Och nån grövre växel med elservo, finns det heller inte. Vare sig i kupen eller motorrummet.

Denna styrväxel liknar mest den som satt i Saab V4!

Lönar sig knsppt att leta i skuffen.


Är väl en snikvariant jag köpt. Var väl därför priset var sån.


Bild

Det stors vita, är bara en plastkåpa.

Ny kostar från 600 kr

Just denna dryga 900 kr
Bild

Behöver ju inte ha fel alltid.
:lmao:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Trigon

#87 » 21:28:01, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om TS tycker det blir för mycket OT nu? Men när Renault-expertisen ändå är här och läser så tänkte jag passa på att fråga om en irriterande "Check Airbag"-lampa på min Renault Megane från 2012 som lyser lite närsomhelst och sen slocknar ett tag igen. Vad jag kunnat söka mig fram till på andra håll på internet så är det tydligen inte helt ovanligt att det kan vara glappkontakt under nån av stolarna. Jag kikade in idag och konstaterade att det satt flera kontakter och en hel massa kablar därinunder, bland annat ett relä under högerstolen. Är det några kontakter man ska passa sig för att dra isär och sätta ihop igen? Är det nåt annat som troligtvis kan vara felet?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

agvg

#88 » 21:36:30, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det er en helt ribbet utgave du har eller har du det normale utstyret som AC, elvinduer etc?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Volvot24 (trådstartaren)

#89 » 21:39:21, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skriv på bara..

Säkert bäst att lossa minus på batteriet först.
Annars sätts väl felkod?

På Passat, var man tvungen att radera felkoder, om man missade detta.
Senast redigerad av Volvot24 22:21:50, 08-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#90 » 21:41:30, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrservo

Sitter möjligen det elektriska styrservot strax innanför ratten?

Aldrig varit i kontakt med sådan tidigare...
Alltså ren okunnighet.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se