Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

297 inlägg • Sida 11 av 20
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#151 » 22:02:34, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad sägs om att försöka få en "second opinion" från annat håll än Haynes? T ex se om man kan hitta arbetsbeskrivning för kamremsbytet i Autodata eller i monteringsanvisningsar som någon kamremstillverkare (SKF, Contitech etc) tillhandahåller.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



tronde

#152 » 23:10:41, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er dette til din bil?
MR364MEGANE1.pdf

Hvis ja, er det mer her
MEGANE%20II.zip

Edit:
Måtte slette disse filene på grunn av plassmangel.
Senast redigerad av tronde 00:35:23, 30-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#153 » 23:39:15, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kommande helg räddad...

Nåt att botanisers i.

Tack o tack :thummar:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tronde

#154 » 00:14:51, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har splittet zip og samlet filene i grupper.

Manualen

Servicemeldinger

Jeg måtte slette på grunn av plassmangel. Jeg har filene, og kan legge opp på nytt senere hvis noen vil ha.
Senast redigerad av tronde 21:24:15, 13-02-2019, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

d557017

#155 » 07:17:13, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxeltolken håller för att dra centrumbulten, däremot håller inte tolken för kamaxlarna för att dra åt kamdreven, så om du ska byta VVT drev behöver du ett extra tredje verktyg som håller kamdreven, för ett rent kamremsbyte räcker det med de två tolkarna.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Trondos

#156 » 12:22:27, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg vet at det ikke er anbefalt, men når jeg skulle løse sentrumsbulten på veivakselen på min 307 med 1.6 HDi motor, så leste jeg først Haynes:
Fjerne startmotor.....nææ, for mye jobb.
Sette bilen i gir mens man løsner bulten, det er jo ikke så smidigt å få til når bilen allerede står pallad......nææ, for mye jobb.

Jeg fant fram mutterknackaren, skruen løsnet med en gang, motoren tørnet kanskje 90 grader, men så kom skruen løs. En diesel har mer kompresjon og er tyngre å dra rundt enn en bensin, så det går kanskje ikke så bra på din Renault?
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Volvot24 (trådstartaren)

#157 » 12:34:25, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få loss, går nog bra.

Viktigare är dra fast enligt angivet moment och därefter
antal grader (vinkel).
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#158 » 12:35:04, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Blir nog svårt att med en mutterknack kunna dra fast med rätt moment....

.
Senast redigerad av Volvot24 08:02:30, 24-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Trondos

#159 » 15:14:08, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg brukte mutterknackaren til å dra fast bulten også. Den sitter der enda....men det er nok ikke å anbefale. :svettas:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Volvot24 (trådstartaren)

#160 » 00:43:30, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kamremsbyte mm

Jag kommer nog aldrig att byta kamremsats och VVT-drev själv någon gång. Lämnar bort om några dagar.

Men jag försöker förstå hur det går till. Tror jag känner till det mesta, utom en sak.

Hur får man VVT-drevet att hamna rätt på den låsta insugskammen?

Drevets delar är ju rörliga ett antal grader i förhållande till varandra

Tror det kan vara märkning på remmen, på VVT-drevet och drevet för utsugskammen, som gör att det blir rätt.

Även om det ställs efter märkningarna, vad är det då som gör att "innerdelen" i VVT-drevet hamnar rätt mot kammen? Det finns ju inga krysskilar som styr.

Är inner- och ytterdel på VVT-drevet tvingade i en position av fjädrar? Annars kan det ju bli stora fel.

Men detta är bara en teori?

Nån som vet?

.
Senast redigerad av Volvot24 08:03:57, 24-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

d557017

#161 » 07:19:44, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drevet i fråga har ett låst läge som man kan ställa det i, man sätter fast det på kammen, vrider till det låsta läget, lossar det igen och sedan använder man de tre tidigare nämnda verktygen.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Volvot24 (trådstartaren)

#162 » 07:42:45, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aaaah...

Funderade på detta i går kväll, i stället för att räkna får :buga:

Så det låsta läget är något som man kan vrida i och ur, flera gånger?
Ungefär som om det skulle vara en fjäderbelastad kula som går ned i ett grunt dike? Blir kvar där tills en viss kraft, drar den förbi?
Kan man testa detta på det nya drevet, som jag ska skicka med till min mekaniker, eller blir det låst en gång för alla?

Är det så i normala funktionen? Är det kanske då den kraft som behövs för att hålla kvar i det låsta läget, blir för dåligt, som det skramlar?

Intresserad av tekniken. Måste bara plocka isär och undersöka funktionen för det drev som blir utbytt.
Detta var klurigt.

Trögt verkar det gå, men det är väl där inne det kan röra sig.
Bild

Och oljekanal i skruven!
Bild
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

d557017

#163 » 20:14:37, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut på första bilden som du försöker vrida på något som inte är vridbart, olåst eller ej.
Troligt att ditt nya drev är i låst läge, med det säkerställer man självfallet alltid innan montering.
Oljetrycket släpper så att säga det låsta läget, att få ett löst drev ur låst läge ser jag ingen egentlig praktisk poäng med.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Volvot24 (trådstartaren)

#164 » 20:31:29, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Mest intresserad hur det funkar.

Förstår nu att det är drevets centrum, alltså det inre, som bultas i kamaxeln, som kan vrida sig i förhållande till det yttre tandade drevet.
Senast redigerad av Volvot24 18:57:09, 28-01-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#165 » 10:49:19, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Lilla glappet i en kulbult på kackelstaget, som var torr, blev mycket större, nu när den blev ordentlig infettad.

Märktes när man gungade i sidled.
Byter.

.
Senast redigerad av Volvot24 18:56:25, 28-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se