Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

297 inlägg • Sida 13 av 20
Diskutera bil-teman här

Volvot24 (trådstartaren)

#181 » 12:23:45, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ja, se där... Nu var det inget tryck i AC-systemet, men det var det för två månader sen..

Kan ju hoppas på att felet är allt utom "värmeväxlaren" inne i bilen.

Han som ska hjälpa mig, har urustning för att leta läckor.


- Säljaren sa nåt om att AC:n, behövde en fyllning :huh:


Bilen är nu såpass välservad, så det blir väl att kosta på detta också, bara vårvärmen kommer.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Øyvind 1975

#182 » 01:45:37, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg fikk utført en AC-service på min Scenic i fjor. Der var det for lite trykk i systemet, og dermed ingen fungerende AC. Etter servicen blåste det riktig så kaldt i bilen. En veldig god funksjon å ha når sommervarmen kommer. Så du blir ikke å angre deg om du får gjort en sånn service på din Renault.

Det kan godt ha vært første servicen på AC-anlegget siden bilen var ny i 2004, så det var nok ikke så merkelig at trykket hadde sunket på de årene.
Mvh Øyvind

1 person gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Volvot24 (trådstartaren)

#183 » 07:41:52, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:huh: .

Kupefläkt som la av

Först på alla lägen, kom igång normalt, dog på högsta läget, gick perfekt och nu stendöd på samtliga.

Utube-filmer visar hur enkelt det är att plocka ur fläkten, på högerstyrda bilar.

Men på min vänsterstyrda ska bl a pedalstället ut.
Å man måste ligga som en sinka, för att komma åt.

Misstänkt är kontaktstycken och en de två relän, som sitter strax intill fläkten.
Gissar att det ena är för högsta fart och det andra för de tre lägre.

Relän för att inte behöva mata stor ström genom omkopplaren för olika hastigheter.

- Planen är att sticka två nålar genom de två kablar som går till fläktmotorn och mäta om det finns spänning överhuvudtaget i något av fläktlägena.

Därefter lägga upp en handlingsplan.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#184 » 10:06:19, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Två timmar senare med lossad minuspol och pedalställ.
Vig likt en lekatt, på rygg, in under ratten, så gick det att få ut kupefläkten, trots allt.

Jaha... Glapp och bränt stift/kontakt i resiustorplattans anslutning. Gör väl en skarv, just för den ledaren, typ bypass-operation.

Smörjer lagrena och putsar upp kollektorn, som de halvslitna kolen går mot.

Kopplar in alla kontakter, även de till broms o gas, innan jag kopplar in batteriet och provkör före hopmontering.

Detta för att slippa felkoder mm.


Bild


Bild


Bild

Bild

Det förmodade felet.
Bild

Bild
Senast redigerad av Volvot24 21:50:28, 26-08-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

d557017

#185 » 16:33:34, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns annars en repsats i form av nytt kontaktstycke som sagt, se inlägg #99 punkt 5

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Volvot24 (trådstartaren)

#186 » 21:12:52, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Jo då... Men jag är duktig på att löda. Och den lösningen blir både billig o permanent.

Förmodar att det även kan bli liknande fel på plussidan. Alltså där ström matas in till resistorklustret, och där strömmen matas vidare (röd kabel) till fläktmotorn.

Mätte strömmen till dryga 20 A, på högsta fläkthastighet. Kan säkert öka betydligt vid vissa kanalinställningar o s v. Säkrat original 40 A. Detta är vad de små kontaktblecken ska tåla över tid. Det gör de inte enligt vad jag kan läsa på olika forum.
Känt problem, annars fanns det inte reservdelar att köpa.

Repsatsens kontakt är väl konstruerad som original?
Bygger alltså in ett kommande fel. Och då måste jag kanske inom snar framtid, köpa ytterligare en repsats... O en till...

Bra affärside :vissla:

.
Senast redigerad av Volvot24 21:49:16, 26-08-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#187 » 21:44:20, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Måste ändå säga att det var ett otroligt bökande, för att få ut och in fläkten tillbaks.

Tipset på Tuben, att föra in gaffeln till bromsen, som går genom torpedväggen, in mellan fläkthjulet och fläktens chassie, sedan snurra det hela runt gaffelaxeln, var en bra lösning.

Detta har väl ändå inte Renaultkonstruktörerna tänkt sig?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#188 » 23:25:21, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara fullt normalt att diverse kontaktdon till fläktmotorer som drar stora strömmar, får varmgång och havererar när en bil är 10-15 år gammal. Förra sommaren hade jag tre sådana fall. Kylfläktarna i två Ford Focus samt kupéfläkten i en Citroën C5.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

d557017

#189 » 06:16:54, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej repsatsen skiljer sig från originalet, flera stift hjälps åt så att säga

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Volvot24 (trådstartaren)

#190 » 06:33:18, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ok, förstår. De största strömmarna fördelas på fler parallellkopplade stift.

Får bli en sån lösning nästa gång, om jag inte ids löda.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#191 » 22:26:42, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Tur att man är smärt o vig.


Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#192 » 06:32:25, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Knorrande ljud vid rattning

Låter som ett kärvande fjäderbenslager, brrrrr, när man vrider ratten. Ibland låter det mer, oftast mindre.

Smörjt upp styr- och kulleder.

Bytt fjäderbenslagringarna. Ingen skillnad.

Verkar komma nedifrån, alltså inte från styrservot vid ratten.
Inget glapp någonstans. Inre styrled bytt.

Styrväxeln eller knutkors i styrstången?


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#193 » 06:46:06, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knorr mellan rattstången och gummigenomföringen i torpedväggen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#194 » 07:08:27, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ska kollas :thumme:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#195 » 06:42:42, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

ESP ASR

Varning tänds och felmeddelande. Ibland lyser även ABS, samtliga gula.

Bilen gick plötsligt på tre cylindrar, hittade "Missfire cyl 1" , med enkel OBD och Tourque.
Bytte till ny tändspole (grön) och lyckades radera felkod.

(Felet uppkom innan jag åtgärdade fel med fläkt o annat. Plockade då även ur pedalställ.)

Lyssnar man på avgassljudet nu så verkar motorn ändå inte gå helt rent. Puffar lite, dock inte så som när tändspole la av helt. Missar även märkbart på tomgång, någon gång per minut.

Stannar jag bilen och startar motorn på nytt, så funkar allt normalt, några km, med släkt varnin och gul lampa. Kan inte se att det är kopplat till körsätt, väg, varma eller kalla däck o motor.

.
Senast redigerad av Volvot24 07:40:30, 01-09-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Ähee och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se