Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

297 inlägg • Sida 16 av 20
Diskutera bil-teman här

tronde

#226 » 22:06:18, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Men bromsljuskontakten kan vara förberedd ändå.

På tal om bromsljuskontakter och franska bilar, i verkstadshandböckerna för Citroën GS och CX står det att om man monterar dragkrok på bilen, så måste släpvagnens bromsljus matas via ett mellanrelät. Jag tror aldrig någon som har monterat en dragkrok på en sådan bil i Sverige har brytt sig om detta, och jag vet inte heller av någon bromsljuskontakt som verkligen har gått sönder.


Jeg tror også at den skiftende kontakten på Renaulten er lik uansett utstyrsnivå.

Kontakten på CX var vel nokså kraftig, men på XM er kontakten plassert under gummien på pedalen, og den tåler ikke mye før en liten plastikktapp mister formen og bremselyset svikter.

Citroën syntes det var smart med to typer kontakt på XM, men kostnaden med det må være mye større enn å ha en som er lik for alle. Dette er nok en ting som får meg til å undres på bilbransjens prioriteringer. De er knallharde i forhandlinger med leverandørene, men mange ganger komplette idioter når det gjelder konstruksjonen av det produktet de forhandler om pris for.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



Volvot24 (trådstartaren)

#227 » 04:16:12, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passat 06, tror jag det var. Allt ljus gick via ljusomkopplaren, vänster spak.

Gick upp i rök, när det blev fel i elen på släpet.

Byggde om lite...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#228 » 06:33:40, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Att varningslampor tänds för ESP/ASR och ABS kan tydligen bero på, enligt egna erfarenheter och andras enligt div forum:

Felande tändspole
Kamvinkelgivare
Hjulinställning
Hjullager med magneter
Sensorer
Bromsljuskontakt
Glapp o kabelbrott
Styrenhet

Mm mm


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

InläggDetta inlägg har raderats av Volvot24 den 08:43:55, 15-09-2019.
Anledning: .

Volvot24 (trådstartaren)

#230 » 19:48:15, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Konstig avgaslukt och vitrök i bland.

Motorn går bra, tyst jämnt och fint.
Förbrukar ingen kylvätska. Samma nivå som det fylldes för 1000 mil sedan, i samband med byte av kylvätska.

Oljan är fin, som ny, 100 mil efter oljebytet.
Någon mm lägre än när jag fyllde.

Detta har hänt kanske 10 ggr under de 1000 mil jag kört bilen.

Kan det vara nån renkörning av kolfilter eller liknande?

Påminner om kondensrök, som det kan bli när man startar efter en kall natt, och bilen stått ute.
Men detta händer även vid start då motor o avgassystem är varma.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#231 » 21:22:51, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Skrammel vänster fram

Allt sedan jag köpte bilen, så har det skramlat från vänster fram...

Bromsoket rörde sig väl mycket på glidpinnarna. Blev tystare med tjockare fett.

Tänkte ta mig tid att borra upp och pressa i bussningar av mässing.

Men ooops, fick nu se på höger sida att det fattades en bygel/fjäder.

Kollade med reservdelshållaren för Renault, d v s Volvo. NOPE, någon sådan bygel, finns inte att köpa löst. Behövde köpa ett helt bromsok!

Vågade inte ens fråga på priset för ett sådant, det blir ju bara pinsamt.

Aktar mig noga för att vända mig till Volvo/Renault i fortsättningen.


Men jag gissar på 3 000 kr för ett bromsok, med anledning av det jag skrivit tidigare om "original" bakfjädrar och ABS-sensor. Priserna verkar ligga ca 10 ggr högre än vad de kostar hos andra leverantörer.

De verkar inte vara direkt serviceminded, eller med målsättning att kunder ska komma tillbaks. Vill väl bara sälja nya bilar, kan man tro.

Nåväl, letade rätt på en ca 3 mm TIG-elektrod för rostfritt (en styv 316-pinne), och gjorde mig en kopia av den som sitter på höger bromsok.

Fungerar perfekt.

Skaplig besparing med endast 15 minuters jobb.

Inlämnat på Volvo, så hade räkningen startat på mer än 1100 kr + bromsok mm.

Sånt har man inte råd med som pensionär.


- Vad ska man köpa för bil egentligen, typ 3 år gammal?


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

SK Racing

#232 » 21:43:43, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.



- Vad ska man köpa för bil egentligen, typ 3 år gammal?

.


Ja du, en bekant till mig sade, bilen ska vara nyare än fem år eller äldre än 30, det där i mellan är bara skit.

Pappa har sen 2000 köpt nya skodor, har inte varit mycket som jag behövt byta på dom, någon ljuddämpare o bromsar, ja sen har jag fått rikta golvet efter att något j*vla spån på Jeppsons i Karlskrona lyft sönder golvet på en av dom, det lata aset till reservdelsutbytare hade bara sparkat under armarna på tvåpelarlyften o sen lyft...

Fast det hade dom ju enligt egen utsago då inte gjort...

Sen finns ju Kia, dock häller dom i på sina service olja i motorn för en ca 190kr litern, är väl bladguld i den gissar jag :hurra:

Sen finns ju Volvo 940/945 vilket jag rekommendera som bruksbil, finns bra med delar till dom på tex KL Racing, V-Parts samt alla lokala ockrare o sen på nätfirmorna på andra sidan sjön, samt att alla normalbegåvade som kan skruva, just kan skruva med dom :grin:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

osla

#233 » 08:56:10, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En drygt 20 år gammal bil med en stjärna på huven, då kör man driftsäker och billigt, och man har komfort jämfört mot Volvos samtida skapelser som saknar allt sånt
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Ludde eriksson

#234 » 15:07:13, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast jag öht tittade på såna med stjärna, iofs några år sedan nu, blev jag avskräckt.
Vete f-n om ens den sämsta opeln rostade värre, släppte fullständigt alla tankar på det fabrikatet då.
Kan köra med betydligt billigare grejer, behöver ingen statusstjärna i fronten med om jag har rostblemmor utmed trösklarna.
Kör så lite privat, så där duger vilken asiat som helst.

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

SK Racing

#235 » 15:42:50, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är norröver men här nere så är bilarna med stjärna på huven röda som räven efter några år, efter ytterligare några så börjar hjulhusen bli större, en sak som jag faktiskt blir förvånad över är hur bra våra V70 från 98 klarat rosten, dom flesta bilar oavsett märke i från den tiden är hårt märkta av rostens angrepp.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

osla

#236 » 20:02:02, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Vet inte hur det är norröver men här nere så är bilarna med stjärna på huven röda som räven efter några år, efter ytterligare några så börjar hjulhusen bli större, en sak som jag faktiskt blir förvånad över är hur bra våra V70 från 98 klarat rosten, dom flesta bilar oavsett märke i från den tiden är hårt märkta av rostens angrepp.

Ok, inte nyare än 96, men äldre än det så rostar dom inte mer än nån annan, skulle säga att dom rostar mindre sett till hur många mil dom rullat. Om vi tar en 240/740 så hade dom ju hål i baljor/golv redan vid 20 tusen, mb, n hade i regel gått 50 tusen innan det fanns lika mycket rost. Så att skylla på att dom rostar köper jag inte, det gör dom inte, däremot så är dom så betydligt mycket bättre på precis allt annat, volvo lyckades ju inte ens Köpa in en färdig diesel motor som fungerade, då hade dom ju ändå haft 20 år på sig att välja mellan vad för motorer dom skulle ta, men dom valde det absolut sämsta som någonsin tillverkats (tänker givetvis på D24, an). Röd blockarna var ju slut vid 25-30 tusen mil med vevhusvent och oljeförbrukning som följd om än dom fortsatte att gå, grisade olja precis överallt vid samma mil. Där räcker det inte med 50 tusen innan en mb diesel börjar ta olja
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

SK Racing

#237 » 05:58:22, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen volvokille, ett förtydligande, jag menar karosserna har klarat sig bra från rost, allt annat har ju rostat ihop givetvis efter 20 år undertill, Att det blev V70 MK1 som brukis är utav den enkla anledningen att dom var så billiga och i många fall fått dom levererade gratis.

Fast motorer som sölar ner olja har jag inget emot, skyddar bra mot rosten.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Volvot24 (trådstartaren)

#238 » 20:24:40, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Nu är hösten kommen, med regn, fukt och låg temperatur.
Märker att bilen vitröker mer, en stund, men oftast inget alls.
Har aldrig tidigare haft någon bil, som uppfört sig så markant.

Ingen ändring av kylvätskenivån på sex månader.
Olja o filter byttes för 200 mil sedan. Nivån har minskat max 5 mm, vilket väl kan anses normalt. Fortfarande ljusbrun.

Tror fortfarande på kondens. Så nu har jag borrat ett 3 mm hål i dämparna, längst bak på undersidan.
Ska bli intressant och se om det hjälper. Typ dränerar.

Kan det ha med ljuddämparnas inre uppbyggnad att göra, kanske ingen glasull alls, som förutom att dämpa ljud, även värmeisolerar?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#239 » 20:33:05, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog helt normalt på en bensinbil i fuktigt väder, där avgaserna innehåller mycket vattenånga från förbränningen av det väte som ingår i bränslet, och så länge avgassystemet är kallt efter kallstart. På E85 brukar det ryka ännu mer pga större vätehalt och lägre avgastemperatur.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#240 » 20:40:02, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Tack för de orden... Börjat bli lite orolig...
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: F_Arrhen, Mikkel och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se