torbjorn_forsman skrev:Men bromsljuskontakten kan vara förberedd ändå.
På tal om bromsljuskontakter och franska bilar, i verkstadshandböckerna för Citroën GS och CX står det att om man monterar dragkrok på bilen, så måste släpvagnens bromsljus matas via ett mellanrelät. Jag tror aldrig någon som har monterat en dragkrok på en sådan bil i Sverige har brytt sig om detta, och jag vet inte heller av någon bromsljuskontakt som verkligen har gått sönder.
Jeg tror også at den skiftende kontakten på Renaulten er lik uansett utstyrsnivå.
Kontakten på CX var vel nokså kraftig, men på XM er kontakten plassert under gummien på pedalen, og den tåler ikke mye før en liten plastikktapp mister formen og bremselyset svikter.
Citroën syntes det var smart med to typer kontakt på XM, men kostnaden med det må være mye større enn å ha en som er lik for alle. Dette er nok en ting som får meg til å undres på bilbransjens prioriteringer. De er knallharde i forhandlinger med leverandørene, men mange ganger komplette idioter når det gjelder konstruksjonen av det produktet de forhandler om pris for.