Sida 9 av 20

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 18:04:14, 17-01-2019
av Volvot24
Samma motor...

Har pysslat med elektronik, och det passar ju bra nu.

Ser att de fixat kabelbrott tidigare. Hängde Volvoplast inne i dörren, och så var det tejpat.

På Skodan som nu gått 44 000 mil, så har jag skarvat kablar i vänster dörr 4 gånger.
:driver:

Tänkte jag skulle ha denna bil i vart fall 4 år. Den har ju gått så lite, strax 9 000 mil och är i övrigt riktigt bra. Är väl nåt att slita på, nu när jag fixar kamrem mm.

Har tänkt mig en budget på strax under 30 000 kr, innan jag får den helt genomgången.

Skulle jag köpt en nyare bil, som gått så lite, och i samma skick, så har jag fått betala mycket mer, och ändå fått samma bekymmer.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 20:25:32, 17-01-2019
av Volvot24
.
Strömställare Fönsterhiss

På höger sida tydligen endast "Electrik Window" styrning av fönsterhiss.

På vänster tre olika. Bör vara typ: "Drivers one-touch" and passenger Electric Window.

- Alltså knappen för förarsidan har två lägen för öppna och två lägen för stängning av fönster. Typ stegvis, eller fullt stängt akternativ öppet. Det senare har fungerat till och grån sista dagarna, nu endast stegvis.5


- Knappen för fönstret på passagerarsidan sittande på förarens dörr har bara ett läge för öppna och ett för stäng. Samma på passagerardörren.

Vad jag kan se och mäta med hjälp av denna tabell, så funkar inte denna kombiknapp. Fel på knappen för passagerarsidan.

Bild

Stiftens gruppering och nummer, står i kontakten.

Valeo 315034A, stå stämplat på sidan. Är väl artikelnr.

Bild
Bild

- Nåväl, byter modulen först.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 22:02:00, 17-01-2019
av torbjorn_forsman
Nästan alla fel på fönsterhisströmbrytare beror på att de är fulla med damm och ludd. Om det går att pilla isär strömbrytaren utan att bryta sönder för mycket plast, så kan det vara värt ett försök att sanera den.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 22:06:51, 17-01-2019
av texas5020
Bryter in OT när det nu finns en Franskexpert här, en kompis har en Peugeot 407 -06, hur spänner han handbromsen på den då det är för liten rörelsereserv ? :klia:

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 22:14:16, 17-01-2019
av torbjorn_forsman
Skiv- eller trumbroms bak?

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 22:32:27, 17-01-2019
av Volvot24
På Passat, som väl är Tysk... med skivbromsar bak, så är det viktigt att armen som handbromsen är kopplad till verkligen går tillbaks till anslaget, av egen kraft. Annars justeras / stegas inte bromskolven ut på rätt sätt, när beläggen slits.

M a o kommer handbromshandtaget att få ett allt för stor frigång.

Jag bytte bromsvajrar, förlängde armarna och monterade ordentliga fjädrar.


- Har inte hunnit studera bakbromsarna på Meganen än.

Och skriv på, alltid lär jag mig något. :skriva2:

.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 22:37:45, 17-01-2019
av torbjorn_forsman
Att det är viktigt att handbromsarmen går tillbaks hela vägen gäller också för Citroën BX. Tror det är Bendix bromsok (och därmed också deras handbroms- och självjusteringsmekanism) där.
På en del bilar med trumbromsar bak, är det så grova steg i självjusteringen att om det råkar slumpa sig så att båda bakbromsarna är nära att kugga efter ett steg men inte har gjort det än, så kan det bli så stor rörelse på handbromsspaken att Bilprovningen tycker att det är för liten rörelsereserv. Men om man då bara väntar ett par veckor tills någon av självjusteringarna har rört sig ett steg till, så har problemet löst sig av sig självt.

När det gäller hur handbroms- och självjusteringsmekanismer beter sig, så är det avgörande inte märke och nationalitet på bilen, utan det är vilken underleverantör som har gjort bromsarna.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 23:03:57, 17-01-2019
av texas5020
Det är skivor på den, killen tror att det är hydraulisk/mekanisk handbroms. Har aldrig hört talas om en sådan lösning själv. :klia:

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 23:17:10, 17-01-2019
av torbjorn_forsman
Hydraulisk handbroms är helt uteslutet, minsta lilla inre läckage skulle ju kunna få den att släppa efter en tid.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 23:24:46, 17-01-2019
av Volvot24
.

Pillade isär kontakten, kontakterna.

Kontaktstiften övergick till bleck, typ kopplingskenor a la ställverk i inne i mackapären. Kopplingsskenorna var sedan i inre änden formade som kortare rektangulära vassa stift. Till varje sånt stift är typ andra skenor med rektangulära hål, pressade på de senare stiften.
I hopp om dålig kontakt där, så lödde jag samtliga 10.

Ingen förändring. Felet finns förmodligen inuti en av de fyra microswitcharna.
Samma funktion som tidigare.

Bild

Fortsätter på inlägget.

Bytte modul, ingen skillnad. Pillrade isär mikroswitcharna.
Brända kontakter, som putsades upp.



Bild
Bild

Glapp i bakänden på kontakttungan.
Bild

Dock ingen förbättring. Observerade att lysdioderna inte lyser, vare sig på höger eller vänster sida.

Nu lutar det åt kabelbrott mellan stolpe o dörr på vönster sida. Dioderna ska ju lysa, när instrumentbelysningen är tänd!

River isär och mäter upp i kväll.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 23:40:02, 17-01-2019
av texas5020
torbjorn_forsman skrev:Hydraulisk handbroms är helt uteslutet, minsta lilla inre läckage skulle ju kunna få den att släppa efter en tid.

Just det, han får väl köra hit den får jag se på eländet.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 00:17:51, 18-01-2019
av Øyvind 1975
Din Megane ser ut til å ha lignende, evt. identiske brytere som på min Scenic. Også på min bil var det trolig feil i mikrobryterne, demonterte begge bryterne men ingen åpenbare feil. Nye brytere var ikke så veldig kostbare hos Renault. Minnes de måtte bestilles fra Frankrike.
Mvh Øyvind

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 00:42:44, 18-01-2019
av Trondos
Min Peugeot 307 har skiver bak, med handbromsmekanisme inni bromsåket. Vet ikke om caliperne på 407 er likedan.
Fun fact: Min fru har en Audi A3. Den har samme bromsåk som min 307, laget av Lucas/TRW. Jeg kjøpte nemlig et renoveringskit til 307, men der var caliperen ikke til å berge, kjøpte ny. Så måtte jeg ha et renoveringskit til A3, kjøpte et, og syns delene så så kjente ut......samme delenummer. :mrgreen:
Mulig festeørene mot bilen ser annerledes ut. Men bromsklossar og repkit er likt.

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 10:56:31, 18-01-2019
av Volvot24
.

Plats för hunden, typ hundbur / hundgaller

Hunden ska med! på mina äventyr, även om jag bytt bil.
Kommer att bli hår i de bakre regionerna.

Delar av stuvutrymmet längst bak med ett inpassat galler från spalten mellan ryggstöden bak och bakåt mot bakluckan. Fixar ordentlig fastsättning.
Men ska vara lätt demonterbar. Ingen risk för skador på ryggstöd eller inredning. Frammåt blir det en 100 mm plåt, att smyga mellan sätena, 50 mm från framkant av ryggstödet.
Runt hela gallret i övrigt fyrkantrör, med snabbfästen.

Gillade lösningen i mina LL-reggade bilar med galler bak framstolarna. Fixade en bur rakt över vänster baksäte (nedfällt). In och utsläpp genom vänster bakdörr. Smidigt.

Men nu kan jag inte göra så då jag vill kunna få plats med ytterligare en passagerare ( i baksätet ). Och då kan ett galler, vänster bak bli mycket farligt, vid en ev olycka.

Vill heller inte ha en traditionell bur, med lägre takhöjd och ytterligare dörr, med begränsad volym, som skramlar dessutom! :buga:

- Börjar med mallar i papper, utöver lite galler som jag har liggande.
Bild
Bild

Plats för Springer till vänster och Schäfer till höger.

Fastsättning med t ex vingmuttrar. Lätt demonterbart.
Kommer att göra ordentliga mallar på brunpapper, ifall nån behöver nåt liknande.

Ser heller inga hinder att fixa en dörr längst bak, om jag skulle vilja ha en sån i framtiden

Mallen klar.
Bild

Re: Renault Megane MK2 06, Lär känna min bil

InläggPostat: 13:54:52, 18-01-2019
av Volvot24
.
Ja ja, kära pedanter. Jag inser att gallret är för litet åt några håll.

Men ids inte slänga på tippen. Har bitar liggande som jag skarvar i. Och allt ska ju målas, även där miggen hostar.

Gratis är gott :mrgreen:

Bild

Plåten smyger jag in mellan ryggstöden.

Fästen och en ram av 15 x 15 mm rör, runt om för att få stabilitet.

Bild

Två skruvrattar, gör att gallret blir lätt att plocka ur, för att kunna frakta skrymmande saker, eller för att komma åt reservhjul och annat. Lite färg på så är det klart.

Bild
Bild
Bild

Framåt begränsar ryggstödet, för valt utrymme. Säkert och bra.

Liten plåtguide som gör att stödet i sidled, när endera sätet är nedfällt, blir lätt att hitta för skruven, nör man monterar gallret bakifrån.

Bild
Bild


Till Golf V. Mall finnes vid behov.
Bild

.