Sida 7 av 20

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 21:51:22, 08-01-2019
av d557017
Volvot24 skrev:.


Behöver ju inte ha fel alltid.
:lmao:


Mja, ska vi titta på statistiken hittills så :vissla: :lmao:

Volvot24 skrev:Styrservo

Sitter möjligen det elektriska styrservot strax innanför ratten?

Aldrig varit i kontakt med sådan tidigare...
Alltså ren okunnighet.

.


Nu kanske det finns en viss ljustendens i talgdanken :thumme:

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 21:55:52, 08-01-2019
av d557017
Trigon skrev:Jag vet inte om TS tycker det blir för mycket OT nu? Men när Renault-expertisen ändå är här och läser så tänkte jag passa på att fråga om en irriterande "Check Airbag"-lampa på min Renault Megane från 2012 som lyser lite närsomhelst och sen slocknar ett tag igen. Vad jag kunnat söka mig fram till på andra håll på internet så är det tydligen inte helt ovanligt att det kan vara glappkontakt under nån av stolarna. Jag kikade in idag och konstaterade att det satt flera kontakter och en hel massa kablar därinunder, bland annat ett relä under högerstolen. Är det några kontakter man ska passa sig för att dra isär och sätta ihop igen? Är det nåt annat som troligtvis kan vara felet?


Visst kan det vara glapp under stolen, även om det var vanligast på Megane 2, och inte Megane 3 som du har.
Felkodsutläsning är steg ett för att veta var man ska börja söka felet.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 22:40:59, 08-01-2019
av Volvot24
.

Summering Avstämning, så långt

Mycket tacksam för råd och tankar.

Och visst har jag fel. Är ju ett nytt bilfabrikat för mig, med t ex
styrservo under instrumentbrädan!

Just detta exemplat är riktigt välvårdad, försiktigt och sparsamt körd.
Typ 700 mil om året, full servicebok. Lämnat bort för tvätt och städning, så fort den blivit skitig. Likaså för byte av slitdelar och service. Skattad och besiktad i höst.
16" sommarhjul på fina Al-fälgar. Bra MS-däck.

Överlever den några år, så blir det tillräckligt bra. Octavian med 44 000 mil, ställs av och blir kvar som reservbil.

Enda tecknet på slitage är avskavd färg på framdörrarnas handtag, alltså på insidan.
Samt att vänster fot skavt hål på mattan till vänster om kopplingspedalen.

Ett litet skorrande ljud vid svängning, tror på kärvande fjäderbenslagring. Ska kolla noggrannare.

Motorn går jämnt, tyst och fint. Inget vinande från lådan.

Ingen rost eller stenskott. Lacken är hel.

Växellådsolja och kylvätska nybytt.

Drog av en bromsnippel. Har nog bara lossats en gång tidigare enligt servicebok i samband med tidigare byte av bromsätska
Ska åtgärda för att kunna byta bromsvätska i kretsen.


Visst, bilen är gammal och vad som helst kan hända, av ren materialsprödhet. Därför går jag igenom och byter slitdelar,
t ex kulbult, som börjat glappa lite, beroende på trasigt dammskydd. Mindre jobb att byta kulbult än att byta hela länkarmen, även om jag måste göra pressar. Men sånt tycker jag är kul.
Hoppas kulbulten kommer i morgon, så jag kan rulla in en
Golf V, som behöver lite omvårdnad.

Höger fönsterhiss, strålkastarinställningarna samt AC:n är det som inte fungerar (finns lite tryck).

Har rätt bra erfarenhet av elektronik och känner en som pysslar med kylanläggningar och Ac:n.
Om mer än 10 % av kylmediet läckt ut, via slangar, tätningar
e t c under åren, så startar inte AC:n, påstår han.
Han fixade förresten AC;na på mina Passater.

Bytte Varta originalbatteriet som alltså var ca 14 år gammalt. (Duger som reserv i segelbåten.)
Ska mäta upp CCA på detta vid tillfälle, av ren nyfikenhet.

Förstod detta med fukt som kan tränga in i UPC. Har tätat mina serviceöppningar med bra tape. Kan lägga en plast över också.

Idag har jag monterat extraljus på bilen. Med manlverbrytare inne i kupen. Fixade en genomföring högt upp i torpedväggen, under rutan.
Smörjde samtidigt upp torkarsystemets leder och lagringar.


Kom gärna med förslag på vad man specifikt för en gammal Megane bör ha uppsikt över, eller åtgärda, för att skjuta på pensioneringen?


.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 00:32:13, 09-01-2019
av Trondos
Vi hadde en Opel Astra G 1998 i familien en stund. Makan til skitbil! :uupps:

Men den hadde også problem med glappe kontakter til sideairbag under setet, som gjorde at lyset kom på hver gang noen dyttet setet helt bak. Etter å ha nullet ut feilkoden tre ganger, ble jeg lei av det. Noen dråper snabblim i pluggen fikset det, så aldri airbaglyset etter det. :idee3:

Har hatt en Megane MK1 i fire år, men det er eneste erfaringen jeg har med Renault. Mekade litt med en Renault 16 når jeg var tenåring, det var jo en bil som hadde mange spesielle løsninger, syns den var kul. :grin:

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 00:54:10, 09-01-2019
av torbjorn_forsman
På bilar med många sidoairbags och s k satellitsensorer för airbagsystemet som t ex sitter på insidan av tröskellådorna, så brukar det vara gott om kontaktdon under golvmattorna. Och de tycker inte alltid om att det blir blött under mattorna i bilen.
En bekant tog härom året över en tidig Audi A6 som hade stått avställd några år, den hade mycket bekymmer med slumpmässiga airbagfelkoder tills han hade lyft golvmattorna och låtit alla installationer torka upp.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 08:22:18, 09-01-2019
av Volvot24
" Visst kan det vara glapp under stolen, även om det var vanligast på Megane 2, och inte Megane 3 som du har..."

Tyvärr, en Megane !

Får väl lyfta och kolla under mattorna då...

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 11:10:29, 09-01-2019
av Volvot24
Kamremsbyte p g a ålder

Lämnar in bilen till ortens mekaniker för kamremsbyte och allt som hör därtill.
Byttes 1:a gången vid 5 000 mil, 2011. Har nu snart gått ytterligare 4000 mil sedan dess. Alltså inne på 7:de året.

Har själv inte gjort något sådant tidigare, och blir det inte rätt gjort, så förstår jag att det blir skrot.


Kompisen fick bytt på sin Audi. Skruven till löphjulet gick rakt av, en tid efteråt.
Reparationen som togs på nån försäkring gick på mer än
40 000 kr. En annan topp mm.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 14:18:12, 09-01-2019
av Volvot24
Nivåreglering Ljus Lagad

Plockade ur styrenheten inne i bilen. Simpel elektronik.

Kretsen som ska ge en referensspänning till nivåmotorerna
består av 6 st resistorer ingående i enkel spänningsdelare. Med en 5-läges omkopplare väljs den styrspänning som skickas via violett kabel till framlyktorna..

Både hel- och halvljusbild påverkas.

Enkel resistansmätning på spänningslöst kort, visade på dålig kalllödning av den stora 470 ohms resistorn som ligger överst i schemat.

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite pill att få ihop. Krångligast är att "lyfta" kontaktfjädrarna över kretskortskanten, när allt ska ihop igen.

Nu funkar det :smile:

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 18:09:29, 09-01-2019
av d557017
Volvot24 skrev:.

Summering Avstämning, så långt

Mycket tacksam för råd och tankar.

Och visst har jag fel. Är ju ett nytt bilfabrikat för mig, med t ex
styrservo under instrumentbrädan!

Just detta exemplat är riktigt välvårdad, försiktigt och sparsamt körd.
Typ 700 mil om året, full servicebok. Lämnat bort för tvätt och städning, så fort den blivit skitig. Likaså för byte av slitdelar och service. Skattad och besiktad i höst.
16" sommarhjul på fina Al-fälgar. Bra MS-däck.

Överlever den några år, så blir det tillräckligt bra. Octavian med 44 000 mil, ställs av och blir kvar som reservbil.



Kom gärna med förslag på vad man specifikt för en gammal Megane bör ha uppsikt över, eller åtgärda, för att skjuta på pensioneringen?


.


Megane 2 är inte det bästa i bilväg Renault har presterat, och inte min favoritmodell, lång därifrån, men visst, får man tag på ett riktigt fint exemplar till helrätt pris och kan tänka sig att mickla lite själv så varför inte? :shake_hands:

Finns ett och annat som kan krångla såklart, och en del saker är kanske svåra att förebygga, men jag kan ju lista 5 mycket vanliga fel hos Megane 2 jag kan komma att tänka på här och nu:

1, Tändspolar
Har du den varianten med en grå hatt överst? De är av mycket dålig kvalitet och går förr eller senare sönder.
Har de en brun hatt högst upp? De är obetydligt bättre än de grå....
Är tändspolarna helsvarta? Grattis! de spolarna är bra och går nästan inte sönder över huvud taget.

2, Elfönsterhissar
Sitter en liten elektronikenhet på fönsterhissmotorn där kontaktstycket ansluts, oftast är det den som går sönder, har man tur manifesterar det sig genom att fönstret inte går att öppna bara, har man otur får fönsterhissen för sig att öppna rutan spontant, detta utan att det går att stänga igen, inträffar oftast vid 20 minusgrader eller spöregn såklart :vissla:

3, Drivaxeldamasker
Den yttre stora klämman på de yttre drivaxeldamaskerna vill gärna brista, damasken lossar från knuten, fettet slängs ut, föraren märker detta först när det börjar braka och smattra i knuten.

4, Kontaktstycke framstolar
Sitter ett lite större kontaktstycke dolt under mattan till respektive framstol, lätt att komma åt utan någon demontering, vill gärna bli lite glappt i dessa, ingen direkt synlig oxid eller fukt dock, SRS lampa som lyser är vanligaste följden.

5, Varmgång fläktmotstånd
Kontaktstycket smälter fast i fläktmotståndet, kupéfläkten slutar att fungera, man får montera en repsats med nytt kontaktstycke som fördelar strömmen över fler stift samt byta fläktmotståndet för att åtgärda detta.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 18:36:46, 09-01-2019
av Volvot24
.

Inte värre än så?

Ja, det ska jag väl fixa.

Fönsterhissen på höger sida är nästa projekt i garaget.
Måste bara pressa i en ny kulbult i länkarm fram, för att få bilen rullbar.

Köper rostfria slangklämmor till damaskerna. Köper en damasksats å lägger på hyllan.

En tändspole redan bytt. Köper en i reserv o lägger i bilen.


Kört 4wd, senaste 5 åren. Innan dess var det snökedjor som gällde. De kommer nu att ligga i bilen.

.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 21:06:05, 10-01-2019
av Volvot24
Motorhuv Serviceläge

Ett 87 cm VP-rör. 20 mm ytterdiameter, klenare blir för mjukt.

Bild

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 17:15:37, 12-01-2019
av d557017
Volvot24 skrev:.

Inte värre än så?

Ja, det ska jag väl fixa.

Fönsterhissen på höger sida är nästa projekt i garaget.
Måste bara pressa i en ny kulbult i länkarm fram, för att få bilen rullbar.

Köper rostfria slangklämmor till damaskerna. Köper en damasksats å lägger på hyllan.

En tändspole redan bytt. Köper en i reserv o lägger i bilen.


Kört 4wd, senaste 5 åren. Innan dess var det snökedjor som gällde. De kommer nu att ligga i bilen.

.


Själva drivaxeldamasken behöver du nog inte köpa i förebyggande syfte egentligen, de damaskerna brukar sällan gå sönder utan hjälp från slintande verktyg, gassvetslågor eller liknande yttre åverkan.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 22:07:40, 14-01-2019
av Volvot24
.

Ett litet knackande ljud, knappt hörbart, men inte alltid.

Går ibland att på tomgång provocera fram genom att tända hel- och extraljus. Släcker jag dessa så tystnar det.

Om det typ låter på tomgång och jag sen lägger i växel, släpper lite på kopplingen, så att vartalet sjunker kanske 100 rpm, så blir det tyst. Ökar jag lite, kan det komma tillbaks.

Ibland låter det inget alls.

Kamremsats ska strax bytas, liksom aggregatrem och spännare.

Kan det vara typ frihjul, som det är i vissa nav till generatorer?

Byter motorolja och filter.



.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 22:51:04, 14-01-2019
av Volvot24
.

Ny provtur..

När motorn är varm, och varvtalet ligger på tomgång, 800 rpm, hörs inget. Kan då öka till 1000, inget hörs.

När jag ökar till strax över 1000 hörs ljudet. Det spelar då ingen roll om motorn går obelastad eller om jag kör.
Verkar som om ljudet upphör vid högre varv.

Smyger jag igång och håller varvet under 1000 hörs heller inget, även om jag segdrar, belastar.

Mycket mystiskt.

Oljetryckslampan slocknar direkt, när motorn går igång. Varvar villigt och känns stark.

Kan det ha något med den där konstruktionen på insugskammen, som ändrar vinkeln för nockarna?
En elektromagnet tror jag styr denna. Fanns på nån tidigare modell i vart fall.

Kanske nåt som sitter löst utvändigt på motorn?

Kan tändspolar ge sådana fel?


.

Re: Renault Megane MK2 06

InläggPostat: 00:13:45, 15-01-2019
av torbjorn_forsman
Det är inte så att knackandet snarare är ett tickande från en pulsad magnetventil med något syfte (t ex tankventilation) ?
Den Audi A3 '03 som jag kör för tillfället, har en magnetventil som tickar rätt högljutt under vissa driftförhållanden.