Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot 508 sw 2012 med värmefel

78 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#46 » 09:06:41, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och trasiga plastkugghjul och spjällaxlar, servomotorer som ramlar av mm händer också titt som tätt på värmepaket i moderna tyska bilar :)

Jeep och Chrysler har dock andra sorters standardfel. Antingen blir det fullt med kompost i värmepaketet (på modeller som saknar kupeluftfilter), så att spjällen inte kan röra sig fritt. Eller också blir potentiometrarna för lägesåterföring i servomotorerna så "raspiga" och dåliga pga gammalt intorkat kontaktfett, att styrsystemet inte alls vet vad servomotorerna har för sig och spjällen kan hamna i vilket läge som helst trots att mekaniken fungerar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



egond

#47 » 20:07:03, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja ursäkta sent svar men tiden räcker inte till
Ok jag ska plocka ur mitt värmeelement nu hade jag tänkt hur det slutar det få man se hitta jag felet så skriver jag det här
egond
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:21, 01-12-2019
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo cat

egond

#48 » 20:08:37, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt som synes på utsidan medans det sitter kvar ser helt ut å allt rör sej som det ska
egond
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:21, 01-12-2019
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo cat

efji81 (trådstartaren)

#49 » 10:18:11, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag förstår problemet med tid..
Ta gärna bilder på hur du tar ur paketet, jag gissar att jag kommer behöva göra detsamma för att få tillbaka värmen på vänster sida...
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

egond

#50 » 18:01:24, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
egond
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:21, 01-12-2019
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo cat

egond

#51 » 10:01:13, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ha jag vart ur med paketet å kollat allt hittar dock inga fel alla armar å alla spjäll fungerar som dom ska
Har spolat paketet många gånger men inte fått ur det nå märkvärdigt några små flagor skit
Har monterat tillbaka det å felet kvarstår
Men nu ha man ju pröva denna operation med
Självaste värmeelementet går att ta ur ganska enkelt
egond
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:21, 01-12-2019
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo cat

*pettson*

#52 » 15:35:58, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver realtidsläsa den.

Om du har möjligheten till två.separata temperaturer i bilen. Då har du också två separat tempsensorer.
En av dom läser helt galet. Och det sätter inte felkod förräns tempen är orimlig.
Så om den ena läser korrekt temp och då givetvks följer värmepåslaget.
Då står den andra fast på en hög temperatur. Därmed ger en sida värme och en ger permanent kallt på sin sida.
Därav att du vill läsa ur tempen i realtid.
När du läser så får du anta att fungerande sida visar rätt temp. Då är frågan: vad visar andra sidan för temp samtidigt? Du behöver inte ha bilen igång och det spelar ingen roll om du är inne eller ute, bara tempen är densamma enligt givarna.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

efji81 (trådstartaren)

#53 » 21:24:25, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skapligt jobb med att få ut paketet och lite drygt att konstatera att allt fungerar!! Imponerande att inte bryta ihop!


Angående två temp zoner och två sensorer är du säker på det...
När jag höll på så hittade jag bara en sensor trots ivrigt letandet och vi konstaterade att det nog bara finns en och att två zoner är mera show and go...
Rätta mig gärna om jag har fel...
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

egond

#54 » 22:04:18, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej då bara å skruva lite det man ha väl inge begrepp
jag hitta då bara en tempsensor med
den reglerar tempen mekaniskt så den behöver ingen tempsensor till det troligen styr sensorn bara fläkten det är mina ider så som jag kan se hur det fungerar
funderar om det finns någon hjälp pump på vattnet om det bli för dåligt med cirkulation men inte hittat nån pump än
hittade nytt värmeelement på trodo för 700kr det byter man lätt
egond
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:21, 01-12-2019
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo cat

efji81 (trådstartaren)

#55 » 21:28:10, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du säger värmeelement menar du de där elelementet i paketet eller själva kylvattenelementet?
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

egond

#56 » 22:13:11, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är det jag menar
Har spolat å renjort det i omgångar men e ju ingen garanti att det bli bra
egond
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:21, 01-12-2019
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo cat

efji81 (trådstartaren)

#57 » 10:54:44, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

blev det bra med nytt element?
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

efji81 (trådstartaren)

#58 » 21:19:13, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev inspirerad av din insats och tänkte att jag lär ju försöka spola min värmeväxlare i värmepaketet.
Hör och häpna jag fick ut en jäkla massa rostflagor och nu har jag värme i hela bilen igen =)

Lite fundersam om det är så att jag ändå har skit sitter kvar och skulle behöva spola mera eller köpa nytt.
Dock mycket nöjd att slippa åka med toppluva och vantar bara för att det är mindre än 0 grader ute :-)

3 personer gillar det här inlägget.
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

egond

#59 » 20:59:35, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

härligt då gick det ju enkelt . du ha säkert kvar massa skrot kan ju va läge å byta glykolen å köra en kylar rens då borde du få bort det kan man tycka .ha själv inte gjort något än men nån dag bli man tvungen
egond
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:21, 01-12-2019
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo cat

torbjorn_forsman

#60 » 21:09:19, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vanligt med sörja i kylsystem på Citroën och Peugeot, eftersom de märkena ett antal år använde blåfärgad longlifeglykol. Helt kompatibel med den rosa longlifeglykol som t ex VAG och Ford använder, men det blir rostvälling av det hela om man råkar blanda den med "gammaldags" icke-longlife-glykol (t ex Volvos glykol eller VAG's gamla G11), som tyvärr ofta har precis samma blåfärg.
Enda skillnaden mellan den franska blå glykolen och den tyska rosa, var att den franska hade något lägre pH-värde för att fungera bättre ihop med mycket hårt vatten, som ju är vanligt i Frankrike pga kalksten i berggrunden.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se