Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Självrisk försäkring.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Johanolof (trådstartaren)

#1 » 11:32:52, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en ny bil pågång. Då den är nästan ny så behöver jag bara teckna halvförsäkring, då vagnskada ingår i bilen de 3 första åren. Men det jag reagerade på är den höga självrisken på vagnskadan ,7500+moms. :uupps: . Har i dag en självrisk på 3000 ink moms. Hur gör ni? Har ni helförsäkring ?Har själv under 21 år aldrig utnyttjat någon fordons försäkring och har med andra ord betalat ganska stora summor i onödan. 7500+ moms är ju inte så myckert vid en total skada men vid en liten skada är det ju myckert.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor



lellemars

#2 » 11:42:11, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en såndär extraförsäkring, okq8 backup 65kr/mån som blir gratis om man gör av med mycket soppa. Den bidrar bla till typ halva självrisken vid vagnskada, det funkar, jag har just använt den! Det kommer väl en drös erbjudanden i din brevlåda närmaste tiden om liknande försäkringar, jämför vad dom gäller för och pris! Dom brukar ju bidra till borttappad nyckel som ju kostar skjortan, feltankning bensin i dieselbil och en hel del annat otyg som kan kosta skjortan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

Alrik

#3 » 11:46:09, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar skilja mellan 500-1000kr/år för mig mellan hel- och halvförsäkring. Så tycker valet är lätt ifall det händer något. Räcker ju att hitta ett rådjur som med lätthet kostar 30-40k

En bra riktlinje är att kan man förlora värdet på bilen utan att lida så behövs inte helförsäkring.

Tillägg
Vid mindre skada behöver du inte utnyttja försäkringen, går ju själv att laga via verkstad. Men om du aldrig utnyttjat försäkringen, vad oroar digdå?

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se