Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ladda 6v bilbatteri med 12v Ctek

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

MF35 (trådstartaren)

#1 » 22:47:42, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett 6v bilbatteri till en veteranbil som jag vill underhållsladda med en Ctek 12v laddare. Vet att Ctek har 6v laddare men har 2st Ctek så jag vill använda nån av dem. Har även en Biltema "smart" 6/12v laddare men när jag laddade med den började battieriet att koka precis som när man kör med en gammal batteriladdare och den indikerade aldrig att batteriet blev fullt trots laddning över natten. Det ska gå att Koppla in en 12V glödlampa på 5-10W i serie med batteriet för att få ner laddarens 12v till 6v. Nån som har någon erfarenhet att ladda 6v med 12v laddare?
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos



gaffa

#2 » 23:09:48, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batteri mår bättre av att laddas var tredje vecka än att laddas kontinuerligt i "underhållsläge" Denna laddare har fungerat fint här till mina 6volts batterier trots det låga priset. https://bossesbilfritid.se/hem/70-noco- ... ddare.html
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

torbjorn_forsman

#3 » 23:16:01, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska överhuvudtaget inte försöka sig på sådana saker med en "intelligent" laddare. Använd hellre en gammal ointelligent transformatorladdare och begränsa laddströmmen till kanske 0,5 - 1 A med ett motstånd i serie med en av laddkablarna (alternativt i serie med nätspänningen till laddaren). Mata laddaren från elnätet via en timer så den går bara t ex en timme per dygn. Kolla noga att inte laddaren drar bakström från batteriet då den inte har nätspänning.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mats757

#4 » 13:44:49, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej , det är inte lämpligt att seriekoppla motstånd/lampor med batteriet för att hoppas på att det blir rätt laddspänning på batteriet. Motståndet i batteriet ändrar sig beroende på laddningsnivå.

Med tanke på att 6 voltsbatterier inte är så vanliga, så tycker jag att du ska gå och köpa en riktig laddare för ändamålet.

Mats

1 person gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

torbjorn_forsman

#5 » 14:56:09, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menade var alltså att använda en ointelligent gammal 6 V-laddare, och begränsa laddströmmen från den med seriemotstånd när det nu bara är underhållsladdning den ska användas till. Ser vi på hur en sådan laddare är konstruerad från början, så är ju dess inre resistans bestämd för att den inte ska kunna ge högre laddström än den tål även om man försöker ladda ett helt urladdat och tämligen stort batteri. Oftast finns den inre resistansen inte som en särskild synlig komponent, utan laddarkonstruktören har skapat den utan extra kostnad genom att göra transformatorn på lämpligt sätt - t ex genom att placera lindningarna i förhållande till varandra så att läckinduktansen blir lagom stor. Men ingenting hindrar att man kompletterar den med ett ytterligare motstånd (på växelströmssidan går naturligtvis en spole, t ex en gammal lysrörsdrossel också bra att använda), om man vill sänka laddströmmen.

Det kan finnas en fördel med att använda en laddare som egentligen ger högre spänning, och att alltså bränna upp en större del av spänningen i ett motstånd. Och det är att laddströmmen då blir mindre beroende av små ändringar i nätspänningen.

Under alla förhållanden ska man ALDRIG lämna ett bilbatteri eller motsvarande på ständig underhållsladdning, oavsett hur intelligent laddaren påstås vara. Bilbatterier är helt enkelt inte gjorda för att tåla detta. Ska man underhållsladda, ska man köra laddaren på timer så att den bara går t ex en timme per dygn eller ett par timmar per vecka. Och då är det ju uteslutet att använda en laddare där man måste knappa på en manöverpanel varje gång den ansluts.

Tänk också på att batteriladdare, och i synnerhet moderna intelligenta laddare, ofta är ganska undermåliga ur brandskyddssynpunkt. De må uppfylla kraven för CE-märkning, men den elsäkerhetsstandard som gäller för batteriladdare, EN 60335-2-29 , tar inte hänsyn till i vilken miljö de brukar användas.
Så om laddaren ska stå på utan tillsyn länge, bör man placera laddaren så att en brand i den inte kan sprida sig till något man är rädd om. Det är bättre att använda en plåtkapslad laddare än en plastkapslad dito, så blir det inte så mycket rök och sot när den väl tar eld.
En bra lösning om man har trägolv i lokalen, är att lägga ett par tegelstenar på golvet, ställ en kasserad långpanna på tegelstenarna och ställ laddaren i långpannan. Då fångar långpannan upp eventuell smält brinnande plast.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#6 » 15:40:51, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

C-teken kommer inte ens att försöka ladda så det går inte alls. Den kommer att känna av att det är fel på batteriet då det inte har rätt poltal.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

RD350

#7 » 20:38:22, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara instämma med föregående om brandfara. Har slutat att ladda över natten på jobb, ställer timer på några timmar och fortsätter morgonen efter. På ett fordon som står över vintern laddar jag fullt på hösten, ser till att det är rent och ställer det KALLT! Nåt annat behövs aldrig. Mc-batteri förvarar jag i frysen.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se