Det kan vara frågan om att styrdonet inte har fått tillfälle att adaptera om ordentligt sedan bilen var strömlös och styrdonet glömde allt.
För många bilar har tillverkaren angett en speciell körcykel för att adaptera om så snabbt som möjligt vid behov.
Ett exempel, som gäller för många Bosch motorstyrsystem från sent 80-tal och en bra bit in på 90-talet:
1) Radera all gammal adaptering (t ex genom att radera felkoder via diagnosuttag eller göra bilen strömlös).
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten ska ha öppnat). Hjälp till med gasen om den vill tjuvstanna. Lämpligt att ha all kupé
värme och fläkt avstängd, så blir den varm fortare.
3) Stäng av, starta om omedelbart, låt motorn gå på tomgång i 2 minuter. Gaspedalen får INTE ALLS röras under denna körning.
4) Stäng av, starta om omedelbart, och ta ut bilen på en provtur. Under provturen ska bilen köras med jämn fart minst 70 km/h och jämnt gaspådrag under minst en minut.
5) Kolla att inga felkoder har dykt upp, annars är det klart!
Ett exempel som gäller Mitsubishi från 90-talet:
1) Radera all gammal adaptering (t ex genom att radera felkoder via diagnosuttag eller göra bilen strömlös).
2) Kallstarta motorn och kör bilen på landsväg tills motorn är varm (termostaten har öppnat).
3) Låt motorn gå på tomgång 15 minuter (tändningen får inte stängas av från början av provturen tills tomgångskörningen är avslutad).
4) Kolla att inga felkoder har dykt upp, annars är det klart!
Det är vanligt att VAG-bilar får ojämn tomgång om bränsleblandningen är lite på den magra sidan av någon anledning (t ex tjuvluft, igensatta
spridare, för mycket E85 i bensinen). På bilar med centralinsprutning (Mono-jetronic eller Mono-motronic) kan det också bli ojämn tomgång om luftförvärmningen inte fungerar eller "hot spot" -värmeelementet i insugningsröret inte blir varmt.
En klassisk orsak till tjuvluft på VAG är slangen till bromsservot, ofta är det en mjuk oarmerad gummislang ca 10 cm närmast insugningsröret, som sedan skarvas till ett hårt plaströr resten av vägen. Gummislangen spricker ofta och ställer till med tjuvluft, givetvis finns sprickan alltid på den sida av slangen som man inte ser vid en första titt. Man måste nästan ta loss slangen och avsyna den noga för att var säker på att den är hel.
En annan sak som kan orsaka ojämn tomgång är om lambdasonden (på en V6:a med dubbla lambdasonder räcker det med ena sidans lambdasond) börjar vara gammal och trött så att lambdaregleringen sker för långsamt. Om man har tillgång till oscilloskop är det lätt att se om man tar en titt på signalen från lambdasonden. Den ska se ut som en oregelbunden fyrkantvåg med branta flanker när lambdasonden är i ordning, men påminner den snarare om en sinusspänning alternativt flyter omkring obestämt kring 0,5 V, så har lambdasonden gjort sitt.