Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi V6 2,4 med vandrande tomgång -97

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Eriksson87 (trådstartaren)

#1 » 20:34:03, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gången pendlar mellan 1500 till 1700 varv men går jämnt vid gas.. Problemet uppkom efter batteriet varit tomt, provat och varmkört riktigt, stängt av tändning, väntat 10-12 sek och sedan slagit på tändning i ca 1 min och startat. Likadant som innan.
Kollat alla vaccumslangar (dock går bilen ner i varv samt blir jämn när jag drar ur en vaccumslang som går till bilens styrdon under nederkant vindruta förarsidan)
Kollat luftmasse samt filter..
Kan de va tomgångsmotorn? Den går jämnt det första vid KALLstart..
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000



magloman

#2 » 20:38:50, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter det tomgångsventil så prova dra ur den vid gång o se vad som händer.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 20:58:39, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara frågan om att styrdonet inte har fått tillfälle att adaptera om ordentligt sedan bilen var strömlös och styrdonet glömde allt.
För många bilar har tillverkaren angett en speciell körcykel för att adaptera om så snabbt som möjligt vid behov.

Ett exempel, som gäller för många Bosch motorstyrsystem från sent 80-tal och en bra bit in på 90-talet:
1) Radera all gammal adaptering (t ex genom att radera felkoder via diagnosuttag eller göra bilen strömlös).
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten ska ha öppnat). Hjälp till med gasen om den vill tjuvstanna. Lämpligt att ha all kupévärme och fläkt avstängd, så blir den varm fortare.
3) Stäng av, starta om omedelbart, låt motorn gå på tomgång i 2 minuter. Gaspedalen får INTE ALLS röras under denna körning.
4) Stäng av, starta om omedelbart, och ta ut bilen på en provtur. Under provturen ska bilen köras med jämn fart minst 70 km/h och jämnt gaspådrag under minst en minut.
5) Kolla att inga felkoder har dykt upp, annars är det klart!

Ett exempel som gäller Mitsubishi från 90-talet:
1) Radera all gammal adaptering (t ex genom att radera felkoder via diagnosuttag eller göra bilen strömlös).
2) Kallstarta motorn och kör bilen på landsväg tills motorn är varm (termostaten har öppnat).
3) Låt motorn gå på tomgång 15 minuter (tändningen får inte stängas av från början av provturen tills tomgångskörningen är avslutad).
4) Kolla att inga felkoder har dykt upp, annars är det klart!

Det är vanligt att VAG-bilar får ojämn tomgång om bränsleblandningen är lite på den magra sidan av någon anledning (t ex tjuvluft, igensatta spridare, för mycket E85 i bensinen). På bilar med centralinsprutning (Mono-jetronic eller Mono-motronic) kan det också bli ojämn tomgång om luftförvärmningen inte fungerar eller "hot spot" -värmeelementet i insugningsröret inte blir varmt.
En klassisk orsak till tjuvluft på VAG är slangen till bromsservot, ofta är det en mjuk oarmerad gummislang ca 10 cm närmast insugningsröret, som sedan skarvas till ett hårt plaströr resten av vägen. Gummislangen spricker ofta och ställer till med tjuvluft, givetvis finns sprickan alltid på den sida av slangen som man inte ser vid en första titt. Man måste nästan ta loss slangen och avsyna den noga för att var säker på att den är hel.
En annan sak som kan orsaka ojämn tomgång är om lambdasonden (på en V6:a med dubbla lambdasonder räcker det med ena sidans lambdasond) börjar vara gammal och trött så att lambdaregleringen sker för långsamt. Om man har tillgång till oscilloskop är det lätt att se om man tar en titt på signalen från lambdasonden. Den ska se ut som en oregelbunden fyrkantvåg med branta flanker när lambdasonden är i ordning, men påminner den snarare om en sinusspänning alternativt flyter omkring obestämt kring 0,5 V, så har lambdasonden gjort sitt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Eriksson87 (trådstartaren)

#4 » 21:19:17, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen har gått normalt tills batteriet gav upp och nytt sattes i, inget borde ju gå sönder "bara sådär" tycker ja men man vet ju aldrig,
Får kolla tomgångsmotorn imorgon och se.. knackade på den förut utan skillnad. svårt och komma in med händerna under huven märkte ja när ja börja rota lite..

Annars får de nog bli en liten tur som Forsman skriver innan man går vidare, är ju enklaste steget efter tomgångsmotorn
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

Eriksson87 (trådstartaren)

#5 » 22:17:43, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en tur å hämta ved med kärran efter förut och när jag kom hem slog jag av bilen ca 1 minut och därefter på med tändningen 1 minut och starta, gick som den skulle igen :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se