Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dieselvärmare Saab

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

bert (trådstartaren)

#1 » 22:09:39, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med dieselvärmaren i min 9-3 07a.Började med att den inte startade automatiskt när jag startade motorn men värmaren gick igång när jag startade den manuellt efter några dagar så tändes inte värmarlampan på instrumentbrädan. Rykte då säkringen och då gick det och starta värmaren igen manuellt fick felkoderna utlästa och raderade och det säger förbränningsluftfläkt blockerad och efter det så tänds inte värmarlampan men rycker du säkringen och sätter i den så startar värmaren när motorn är varm flertal gånger tills motorn blir riktigt kall då är det samma visa igen.Har läst felkoderna igen och det är samma.När värmaren startar så går den igång utan problem ryker inget onormalt.Är det styrenheten eller är det något annat?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



torbjorn_forsman

#2 » 00:19:28, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att det tar sig in vatten i förbränningsluftfläkten så den fryser fast? På äldre Webastovärmare leder det till att fläktmotorn brinner, och är MYCKET vanligt om luftintagsslangen råkar vara olämpligt dragen (eller har lossnat från värmarens luftintag).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert (trådstartaren)

#3 » 06:01:52, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ingen skillnad om det är +el - ute och om motorn har brunnet så skulle den väl inte gå när väl allt har blivit varmt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

torbjorn_forsman

#4 » 09:28:33, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En modern värmare som kan tala om att fläkten är blockerad, klarar nog av att skydda motorn från att brinna sönder också.
Men det kan ju ändå vara idé att kolla att fläkthjulet går lätt och allting verkar friskt däromkring.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#5 » 09:53:21, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrenheten är ju standardfel på dem. Är lödningar som spricker till en kontakt på kortet och "renoveringarna" en del firmor gör är alltså att ta sig in dit och löda om dem. Kortet är ingjutet i nån siliconmassa så det finns lite olika sätt att angripa det på.
I övrigt så är det ju det vanliga på långmilare, fläkt går tungt. Glödstrumpa och sånt såklart men styrenhetsfel är det på 8 av 10 typ.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 13:08:10, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Silikongjutmassor för elektronik är oftast så mjuka att det går att karva och peta bort dem utan vidare, för att komma åt att reparera. Om det ska tätas om efter reparationen så använd en typ av silikon som verkligen är avsedd för elektronikingjutning - alltså ABSOLUT INTE t ex motor- eller byggsilikon. Tecken på att silikonmassan är lämplig för elektronik är att den inte luktar ättika medan den härdar, och att man inte blir "silikonklibbig" om fingrarna efter att ha hanterat den.

Om det är en hård tvåkomponentmassa (epoxy eller liknande) så kan man få den medgörlig genom att koka styrenheten i vatten en halvtimme, då brukar massan mjukas upp så man kan pilla bort de yttersta delarna av den ganska lätt, om man gör det omedelbart efter att ha lyft upp den ur vattnet. Sen får man koka en halvtimme till så kan man komma lite längre in, osv osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#7 » 14:02:51, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo allting går ju men det är visst tidsödande. De som repar dessa borrar visst hål i aluminiumgaveln som allt är ingjutet i och lagar därifrån. Sen förseglar de hålet.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MaChrill

#8 » 17:09:08, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Silikongjutmassor för elektronik är oftast så mjuka att det går att karva och peta bort dem utan vidare, för att komma åt att reparera. Om det ska tätas om efter reparationen så använd en typ av silikon som verkligen är avsedd för elektronikingjutning - alltså ABSOLUT INTE t ex motor- eller byggsilikon. Tecken på att silikonmassan är lämplig för elektronik är att den inte luktar ättika medan den härdar, och att man inte blir "silikonklibbig" om fingrarna efter att ha hanterat den.

Om det är en hård tvåkomponentmassa (epoxy eller liknande) så kan man få den medgörlig genom att koka styrenheten i vatten en halvtimme, då brukar massan mjukas upp så man kan pilla bort de yttersta delarna av den ganska lätt, om man gör det omedelbart efter att ha lyft upp den ur vattnet. Sen får man koka en halvtimme till så kan man komma lite längre in, osv osv.

Mycket bra tips, ska prova nästa gång jag råkar ut för epoxiingjutning.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se