Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW caddy 2009, turboproblem

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Jonte 53 (trådstartaren)

#1 » 21:59:03, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt plötsligt började min caddy ryka och det välde en riktig oljerök ut ur avgasröret. Kan inte höra något missljud varken från motor eller turbo. Men helt klart så förmodar jag att det är turbon som är orsak till att oljan kommer in i motorn och ut i avgaserna. Vad kan det kosta? förmodar ny turbo. För det är väl inget man renoverar? Måste motorn ur för att byta? Är detta vanligt?
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



magloman

#2 » 22:07:26, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorkod?
Antal mil?
Oljebytesintervall?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jonte 53 (trådstartaren)

#3 » 22:30:13, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intervall ? har själv bara haft den 1 år. Bytt olja vid köpet. ska kolla koden, ca 23 000 mil
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

td70

#4 » 12:02:46, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du misstänker turbon så är det enklast att börja med att ta loss en luftslang(mellan turbo och insug) och kolla om där finns olja


Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

Jonte 53 (trådstartaren)

#5 » 19:23:04, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart,,,ska kolla detta. Tack för tipset.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

magloman

#6 » 20:48:59, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle den läcka mot luftsidan borde den inte ryka så förbaskat.

Läcker den mot avgas blir det ofta ett jäkla moln efter
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

kimmen

#7 » 21:17:44, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett vanligt problem när man kör på för dålig olja eller för långa bytesintervaller
Jag misstänker att turbinhuset eller returröret för turbon är helt eller delvis igensatt av koksad eller skitig olja som förhindrar returoljan från turbinhuset att nå oljetråget via returledningen

En turbo har inga egentliga tätningar, det bygger på att oljan ska stänka ut från axeln i turbinhuset, är det tätt i returröret eller i turbinhuset tränger det ut via axeln, och det är inga små mängder som kan komma ut

Efter som du inte har något missljud, kan du ta ur turboaggregatet och göra rent i turbinhuset och i returröret, sen är det bara att köra vidare
Problemet kan då bli att tryckoljeröret är fullt av koks och sedan släpper det och sätter igen munstycket i turbon som skär utan olja, så kolla att ren olja kommer fram ordentligt
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Jonte 53 (trådstartaren)

#8 » 22:22:37, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mtorkoden tror jag är BLS, tack för era tips.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

Jonte 53 (trådstartaren)

#9 » 18:48:12, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog idag bort påfyllnadslocket i ventilkåpan, när motorn va i gång, märkte då att det finns ett visst övertryck där. Så ska det väl inte vara? Tog även bort stickan, men där va intet tryck. Hur funkar ventilationen på en sådan motor? :sad: :sad:
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

torbjorn_forsman

#10 » 22:22:03, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog säkrast att försöka hitta en verkstadshandbok (eller VAG:s blå självstudiehäfte i A4-format) för motorn och läsa på där, för att få klart för sig hur vevhusventilationen är tänkt att fungera. På en turbomotor är ingenting självklart när det gäller vevhusventilation, och varje konstruktör har sina egna idéer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se