Jag vet av två irriterande saker, den ena gäller åtminstone Santa Fé men förmodligen även Tucson, den andra gäller alla Hyundai.
Den SUV-specifika saken är att man ska dra öronen åt sig om det verkar börja vara dags att byta
hjullager, i synnerhet bak. Det krävs specialverktyg för det jobbet, så man får vackert krypa till korset och pallra sig iväg till märkesverkstad när det är dags.
Och den generella saken för alla Hyundai är att chassidelar har en förmåga att rosta fast mycket värre än på alla andra bilmärken av samma årgång (undantaget Renault, som verkar vara i samma klass som Hyundai). Så det kan bli mycket svordomar, värmande med gassvets och sönderkapning av felfria delar som bara råkar vara fastrostade, när man ska göra ett jobb som egentligen borde ha varit enkelt.
Ska man se riktigt krasst på det hela, så borde man nog köpa en Hyundai ny eller bara något enstaka år gammal, riva isär allt som har med hjulupphängning och bromsar att göra, och fetta in alla skruvar ordentligt vid hopsättningen.