Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Nissan Qashqai

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Jonte 53 (trådstartaren)

#1 » 20:45:19, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderingar på att köpa en beg. nissan qashqai diesel. Tänker att det ska vara en automat, Men nu undrar jag vilken typ av automat dessa bilar har? Någon som vet om det är en flerstegs automat, med torrlamell, eller den har våta lameller ( i olja ). Många menar att en låda med torra lameller är känsligare för att ta skada vid belastning. Tänkt mig en årsmodell 2012-2014 typ. Gärna åsikter från någon som har automat, samt vilken dieselmotor, KW typ.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



Janson1

#2 » 10:55:26, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla automater jag har kommit i kontakt med har lamellerna i olja, även den lamellen i turbinen som tar bort slirningen vid jämn fart på slät väg (lockup). Sen är alla lameller känsliga för att ligga och slira vid drift, det får dom inte, dom skall bara slira ett kortögonblick vid inkoppling för att få en mjuk växling/överföring. Det ända som får och skall kunna slira en längre tid är själva turbinen, motorns koppling. Flerstegsautomat är alla automater sedan ja länge tillbaka. Den borde ha minst 4 steg plus lockup? Nu vet jag inte specifikt för just denna men det står väl i databladet, förmodligen i reklamen med?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Anders.B

#3 » 11:12:03, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att värmen i bilen är bedrövlig och under all kritik.
Även bagageluckan rasar sönder utvändigt pga dålig klen plast
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Jonte 53 (trådstartaren)

#4 » 13:23:23, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Tänk på att värmen i bilen är bedrövlig och under all kritik.
Även bagageluckan rasar sönder utvändigt pga dålig klen plast


De va inte kul att höra. Då bör dieselmotorn ha en Webasto kanske, om det finns. Många dieselbilar har tyvärr problem med värmen vad jag kan förstå. Vilken årsmodell har du erfarenhet av?
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

Jonte 53 (trådstartaren)

#5 » 13:28:06, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Alla automater jag har kommit i kontakt med har lamellerna i olja, även den lamellen i turbinen som tar bort slirningen vid jämn fart på slät väg (lockup). Sen är alla lameller känsliga för att ligga och slira vid drift, det får dom inte, dom skall bara slira ett kortögonblick vid inkoppling för att få en mjuk växling/överföring. Det ända som får och skall kunna slira en längre tid är själva turbinen, motorns koppling. Flerstegsautomat är alla automater sedan ja länge tillbaka. Den borde ha minst 4 steg plus lockup? Nu vet jag inte specifikt för just denna men det står väl i databladet, förmodligen i reklamen med?


Trodde detta också att alla jobbade i olja, men förstått att det finns ett flertal som har torrlamell, typ vissa vw och citroän bla. Och känns inte något vidare. Finns oftast inget i papperna om detta, endast möjligen en beteckning, och förklaring till den vet jag inte vad jag finner.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

63an

#6 » 17:10:35, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det med "dubbelmassesvänghjul"? På med löpardojorna å spring för livet!! :shake_hands:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Anders.B

#7 » 19:16:02, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonte 53 skrev:
Anders.B skrev:Tänk på att värmen i bilen är bedrövlig och under all kritik.
Även bagageluckan rasar sönder utvändigt pga dålig klen plast


De va inte kul att höra. Då bör dieselmotorn ha en Webasto kanske, om det finns. Många dieselbilar har tyvärr problem med värmen vad jag kan förstå. Vilken årsmodell har du erfarenhet av?


Päronen har en och två på jobbet alla olika årsmodell och motorer men utan värme och med trasig baklucka = skylthållare och handtaget släpper

Googla så får du se.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

torbjorn_forsman

#8 » 19:37:40, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Är det med "dubbelmassesvänghjul"? På med löpardojorna å spring för livet!! :shake_hands:


Dubbelmassesvänghjul förekommer vad jag vet bara tillsammans med manuell låda.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#9 » 19:39:53, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:
Jonte 53 skrev:
Anders.B skrev:Tänk på att värmen i bilen är bedrövlig och under all kritik.
Även bagageluckan rasar sönder utvändigt pga dålig klen plast


De va inte kul att höra. Då bör dieselmotorn ha en Webasto kanske, om det finns. Många dieselbilar har tyvärr problem med värmen vad jag kan förstå. Vilken årsmodell har du erfarenhet av?


Päronen har en och två på jobbet alla olika årsmodell och motorer men utan värme och med trasig baklucka = skylthållare och handtaget släpper

Googla så får du se.


Var värmen dräglig då bilarna var nya?
Är problemet att luftflödet inte räcker till, eller att den luft som kommer in i bilen är för kall fastän motorn har kommit upp i full temperatur?
På moderna dieslar brukar man få övervaka motortempen och inte utnyttja ev klimatanläggnings automatik, man får köra värmefläkten manuellt och dra ner farten på den om motortempen börjar sjunka.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#10 » 19:43:32, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varnar bara OM de är en sådan dyrgrip... :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

toker

#11 » 20:25:47, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte det en bil med rätt många gemensamma delar med Dacia duster och gissar att den har lägre pris. Riktiga automatlådor har lammeler i olja men många bilar i dag har en typ av automatiskt växlade manuella lådor och det skiljer en del hur de typerna bör användas.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Johnny Thorgren

#12 » 23:11:52, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att både Nissan Juke och Qasqai har problem med snörök och riktigt kallt väder. Drar in snö och is i luftintaget och detta kondenseras. Luftfiltret blir som en blöt svamp och den tänds motorlampan. Kamkedjeproblem på 1,2 liters bensinmotorn. Våran började skramla vid dryga 6000 mil / nästan 3 år och då var det dags att lämna tillbaka den för att då gick leasingavtalet ut. Var visst 3 års garanti så vi klarade oss men Hedin Bil fick ta hand om detta innan dom kunde ställa ut den i bilhallen.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

Jonte 53 (trådstartaren)

#13 » 23:50:20, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnny Thorgren skrev:Vet att både Nissan Juke och Qasqai har problem med snörök och riktigt kallt väder. Drar in snö och is i luftintaget och detta kondenseras. Luftfiltret blir som en blöt svamp och den tänds motorlampan. Kamkedjeproblem på 1,2 liters bensinmotorn. Våran började skramla vid dryga 6000 mil / nästan 3 år och då var det dags att lämna tillbaka den för att då gick leasingavtalet ut. Var visst 3 års garanti så vi klarade oss men Hedin Bil fick ta hand om detta innan dom kunde ställa ut den i bilhallen.


Har dieselmotorerna kamkedja med? Sett i någon reklam,,"underhållsfri kamkedja" känns inte som det stämmer då.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

torbjorn_forsman

#14 » 10:26:37, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underhållsfri i betydelsen att det inte står något om förebyggande byte av kamkedjan i serviceprogrammet. Precis som när Husqvarna tog bort oljehålen på sina symaskiner i slutet av 60-talet och började skryta om dem som "smörjfria".

Jag har för min del en känsla av att bil- och motortillverkare som har använt kuggrem för kamaxeldrivningen i många år och sedan går över till kedja, ofta får barnsjukdomar och problem på de första årsmodellerna med kedja.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johnny Thorgren

#15 » 10:36:15, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har hittat så är det 1,5 DCI med motorkod K9K den enda diesel med kamrem annars är det kedja.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se