Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Opel Kadett 1.6 1986

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

goslin

#46 » 18:53:43, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir säkert många bekymmersfria mil!
Med vänlig hälsning,
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400



heavyduty (trådstartaren)

#47 » 23:26:33, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Gösta "Goslin". Här behövs alla glada tillrop som finns. Själv tror jag knappt det är sant, men DET HAR HÄNT EN SAK TILL!!!!!! Vid lite längre provtur går motorn alldeles ypperligt. Temperaturnålen svajade en del. blev ingen värme ur elementet, bara då och då.
TOPPLOCKSPACKNINGEN!!!!! Tur man har gott om tid + född enveten smålänning. Beställt ny toppackning. Hoppade över köpa bultarna. Tänker använda de som har suttit i bara 1200 mil från gamla motorn. Tror det går bra, dom är ju i nyskick! -Någon som har synpunkter? (snål smålänning??).
OBS. Inget jag vill skylla på bilskroten där jag köpte motorn. Kan ha blivit p g a länge på hyllan. Eller sa förre ägaren inget när han lämnade bilen..
Vi pratade tidigare om E85 i Volvo Amazonen. Hällade i nästan 50 %. Motorn spottade och fräste. -Aldrig mer E85!!!! Skulle nock gå me 25 % inblandning, men den drar mer soppa, så int lönt.
Kommer en blänkare när Kadetten är på rullen igen. Fick skjuta upp besiktningen! Tur det finns en Amazon.

3 personer gillar det här inlägget.
heavyduty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:41, 19-05-2016
Ort: Oskarström Hallands län. Ibland några km in i Kronobergs Län
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1974
MC Cormick International B 414 1964 ?
Opel Kadett 1986
Opel Vectra 1999
Amazon 1968

RD350

#48 » 23:43:45, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående skruvarna, följ rek. står det att deska bytas så gör det. Annars kan man "snåla" ochbara kolla så de inte sträckt sig. Är de lika långa alla så är det nog lugnt. :thumme:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

goslin

#49 » 23:47:36, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag körde min gamla SAAB 99 på cA 17 - 18% E85 och hade egentligen bara positiva erfarenheter förutom att alla gamla slangar fick bytas och förgasarmebran inte höll på samma sätt som tidigare. Testade aldrig så mkt som 50% men hörde talas om de som körde en V4:a på enbart E85 - den gick bra förutom att tomgång saknades. Annars är det nog bäst att ha en FFV som t.ex. Ford Focus som var på väg att bli en riktigt sofistikerad spritbil innan E85 mer eller mindre straffades ut från marknaden. Men etanolen kan nog komma tillbaka som ett övergångsbränsle innan elen tar över :grin:
Hur som helst - Lycka till med byte av topplockspackningen - jag skulle nog kolla en extra gång om bultarna är återvinningsbara eller engångs :buga:
Med vänlig hälsning
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

heavyduty (trådstartaren)

#50 » 11:12:05, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke är att dom vill sälja så mycket som möjligt. Skall kolla längden. Tack för tips - det täänkte jag inte på. Har f ö aldrig varit med om att en toppbult gått av. Förr byttes dom aldrig. Men då var det ju gjutjärn i topparna...
Kommer ihåg när huld hustru och dotter var på väg hem från Ullared efter handlat "nödvändiga" kläder. Pratade kläder, och glömde allt annat. Allt vatten borta ur motorn på gamla PV´n. De hörde ett fasligt knackande när motorn kärvade. När jag kom dit fylldes på vatten och olja, sedan lossnade kolvarna och vi åkte hem. Bort med toppen och planade den med en stor fil. Tillbaks med toppen, samma packning, samma bultar. Det blev tätt och motorn gick som förr. -Kallar jag för bra bil... Allt återvinningsbart...

3 personer gillar det här inlägget.
heavyduty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:41, 19-05-2016
Ort: Oskarström Hallands län. Ibland några km in i Kronobergs Län
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1974
MC Cormick International B 414 1964 ?
Opel Kadett 1986
Opel Vectra 1999
Amazon 1968

torbjorn_forsman

#51 » 20:40:20, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att det kan vara aktuellt att byta topplocksskruvar när toppen lyfts av på modernare motorer är inte att toppen är av aluminium, utan det är att skruvarna ska dras åt så de sträcks förbi sträckgränsen. Detta för att man inte ska behöva efterdra dem vid första servicen på en ny bil.
En del biltillverkare föreskriver att topplocksskruvarna alltid ska bytas, andra att de ska bytas efter t ex andra eller tredje losstagningen, ytterligare andra att man ska mäta längden på skruvarna och byta de som har blivit för långa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

heavyduty (trådstartaren)

#52 » 12:43:49, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SPRÄNGROST!!!
Oerhörda mängder rost i kylkanalerna mellan topp - block. Troligen orsakat av en del vatten kvar i motorn. Efter 10 - 15 år har det oxiderat med de olika metallerna. Flera kylkanaler helt igensatta. Även dem med dim 2 x 3 cm. Kan omöjligt ha kört med motorn i det skicket så det måste ha blivit efter alla år på hyllan. Använder gamla toppen, den var ju felfri. Väntar på packningen...

1 person gillar det här inlägget.
heavyduty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:41, 19-05-2016
Ort: Oskarström Hallands län. Ibland några km in i Kronobergs Län
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1974
MC Cormick International B 414 1964 ?
Opel Kadett 1986
Opel Vectra 1999
Amazon 1968


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Vimes och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se