Heavyduty är inte längre så heavy. Någon som pulat med gamla bilar och tycker min grej är intressant.
Hej. När problemen blir för stora brukar hjälpen vara nära.
Har, mest som hobby, en gammal Kadett som jag använder som vinterbil (Köptes 1989). (Vinterhjul på den). Den har gått 27000 mil, mest utan problem. Bytte toppackning för ett år sedan, har rullat 1200 mil sedan dess.
-Började gå "konstigt", missade delvis i tändningen verkade det. Bytte tändstift. 1 cyl stift perfect. 2 cyl stift perfect. 3 syl stift lite sot 4 cyl stift lite sotigt. Bytte till syntetolja. Kört 15 mil sedan dess. Nu går den konstigt igen. Ettans cylle borta.
. Kollade de nya tändstiften. Då är 1 cyl svart av sot. 2 - 3 - 4 cyl verkar ok. Ombytta roller alltså. Kan det vara de hydrauliska ventiltryckarna. Skall finnas en reducer-ventil som minskar oljetrycket till tryckarna. VAR SITTER DEN? Kompressionsprovet visar 13 kg/cm på 2 - 3 - 4. Noll på ettans cylle som visade toppvärde när jag bytte stiften. (Bra gnista på alla) Kan ventiltryckarna hålla ventilerna öppna mest på sattyg på ettans cyl? Om de får för mycket olje-tryck, kan de pumpa upp sig då?
Visst - det går köpa beg topp som är ok och montera dit. Men hur kul är det. Felet skall gå att lösa tycker en envis smålänning.