Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Opel Kadett 1.6 1986

52 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

heavyduty (trådstartaren)

#1 » 22:58:46, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heavyduty är inte längre så heavy. Någon som pulat med gamla bilar och tycker min grej är intressant.
Hej. När problemen blir för stora brukar hjälpen vara nära.
Har, mest som hobby, en gammal Kadett som jag använder som vinterbil (Köptes 1989). (Vinterhjul på den). Den har gått 27000 mil, mest utan problem. Bytte toppackning för ett år sedan, har rullat 1200 mil sedan dess.
-Började gå "konstigt", missade delvis i tändningen verkade det. Bytte tändstift. 1 cyl stift perfect. 2 cyl stift perfect. 3 syl stift lite sot 4 cyl stift lite sotigt. Bytte till syntetolja. Kört 15 mil sedan dess. Nu går den konstigt igen. Ettans cylle borta. :sad:
. Kollade de nya tändstiften. Då är 1 cyl svart av sot. 2 - 3 - 4 cyl verkar ok. Ombytta roller alltså. Kan det vara de hydrauliska ventiltryckarna. Skall finnas en reducer-ventil som minskar oljetrycket till tryckarna. VAR SITTER DEN? Kompressionsprovet visar 13 kg/cm på 2 - 3 - 4. Noll på ettans cylle som visade toppvärde när jag bytte stiften. (Bra gnista på alla) Kan ventiltryckarna hålla ventilerna öppna mest på sattyg på ettans cyl? Om de får för mycket olje-tryck, kan de pumpa upp sig då?
Visst - det går köpa beg topp som är ok och montera dit. Men hur kul är det. Felet skall gå att lösa tycker en envis smålänning.

2 personer gillar det här inlägget.
heavyduty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:41, 19-05-2016
Ort: Oskarström Hallands län. Ibland några km in i Kronobergs Län
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1974
MC Cormick International B 414 1964 ?
Opel Kadett 1986
Opel Vectra 1999
Amazon 1968



RD350

#2 » 06:57:03, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyft ventilkåpan o kolla kamaxeln... de brukar gå ner fullständigt.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

heavyduty (trådstartaren)

#3 » 11:28:32, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thanks för snabba klipp. Är kollat. Kammen ok. Verkar som den får för mycket olja dit. ventilationen därifrån ger mycket oljedimma in i förgasaren. Har börjat dra lite olja. Har aldrig konsumerat olja förr. Mysteriet fortsätter.
Ett litet problem i sammanhanget. Sitter i litet samhälle i Halland med Kadetten delvis demont i garaget. "Finbilen" (med sommardäck Opel Vectra - 99:a) är insnöad i en lada i Småland fyra mil bort. Som pensionär inga större problem!!!
heavyduty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:41, 19-05-2016
Ort: Oskarström Hallands län. Ibland några km in i Kronobergs Län
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1974
MC Cormick International B 414 1964 ?
Opel Kadett 1986
Opel Vectra 1999
Amazon 1968

goslin

#4 » 16:56:59, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Kanske helt fel ute men på en Opel Vectra 2000 års modell fastnade ventilerna öppna efter en kort kallstart för att flytta bilen. På verkstaden dömdes först motorn ut som kompressionslös men när insuget sprayades med startgas kom ventilerna en efter en tillbaka och bilen hoppade snart igång på alla fyra. Efter det har vi varit noga med tätare oljebyten (mindre än 1000 mil emellan). Kan det vara så med dina hydrauliska lyftare också att det behöver "tvättas"? Ett problem med Vectran är annars att den gärna behöver lite´tjockare olja 10-40 p.g.a läckagebenägenhet.
Med vänlig hälsning
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

heavyduty (trådstartaren)

#5 » 17:17:37, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips. Det du beskriver är inte helt ovanligt vad jag förstår. Fann det när jag Googlade på hydrauliska lyftare. Nu gräver jag mig vidare i motorn. På den här modellen skall finnas en oljereducerventil för oljetrycket till lyftarna. -Tror jag hittat den, bara problemet få ut den. Återkommer! MVH Stig
PS Alltid spännande med ovanliga fel.
heavyduty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:41, 19-05-2016
Ort: Oskarström Hallands län. Ibland några km in i Kronobergs Län
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1974
MC Cormick International B 414 1964 ?
Opel Kadett 1986
Opel Vectra 1999
Amazon 1968

heavyduty (trådstartaren)

#6 » 17:48:10, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat reducerventilen till tryckarnas oljetryck. Blåst - kollat alla oljekanaler till lyftarna oxo. Inga större fel hittade. Monterar ihop och provkör. Misstänker ingen skillnad. 27000mil maxgränsen på sådan motor? Någon med annan uppfattning???
heavyduty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:41, 19-05-2016
Ort: Oskarström Hallands län. Ibland några km in i Kronobergs Län
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1974
MC Cormick International B 414 1964 ?
Opel Kadett 1986
Opel Vectra 1999
Amazon 1968

goslin

#7 » 20:31:34, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem med att syntetoljan kanske tvättar ur avlagringar som mineralditon lämnat efter sig?

1 person gillar det här inlägget.
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

torbjorn_forsman

#8 » 21:18:03, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

goslin skrev:Problem med att syntetoljan kanske tvättar ur avlagringar som mineralditon lämnat efter sig?


En så modern bil som den här Opeln har rimligtvis aldrig utsatts för någon mineralolja med SÅ dåliga sotlösande egenskaper att det skulle kunna bli något problem.
Det var motoroljor tillverkade före ungefär 1960, som eventuellt kunde sakna sotlösande tillsatser helt och hållet.

Men annars är det ju ganska välkänt att hydrauliska ventillyftare kan få konstigheter för sig, i synnerhet om det rör sig om motorer som bara används i korta körningar och sällan eller aldrig får gå med genomvarm olja flera timmar i sträck.

En sak man ALDRIG bör göra med en motor med hydrauliska lyftare är att stänga av den direkt efter kallstart. Om man inte vet att motorn kommer att köras så länge att oljan (inte bara kylvattnet) hinner komma upp i 70-80 °C, så är det bättre att inte starta alls.

Har man en motor som har tappat kompressionen helt och hållet pga att ventiler står på glänt i alla cylindrar, så brukar man ändå kunna få igång den genom bogserstart (eller rullstart i en lång utförsbacke). Får man väl igång motorn, så ska man INTE stänga av den eller låta den gå ner på tomgång förrän den har gått minst en halvtimme. Och det första man gör efter att ha stängt av är att byta olja - lämpligen till en billig syntetolja. Därefter kan man köra några timmar i sträck, om den nya oljan blir helsvart efter den körningen bör man göra nästa oljebyte redan efter kanske 100 mil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

goslin

#9 » 21:50:10, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK bra beskrivet! Tänkte bara på att i en del bilar (bensinare) är oljan ofta mörk snart efter oljebyte medans i andra är den genomskinlig även efter kanske 1000 mil och att skillnaden kan bero på gamla avlagringar?
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

RD350

#10 » 22:34:14, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kunna va en sotflaga som fastnat i en ventil eller en skuren ventilstyrning. Hitta felet innan du dömmer ut motorn. Leakdowntest är bra om man inte blir klok på var kompet blir av. :thumme:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#11 » 22:48:59, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

goslin skrev:OK bra beskrivet! Tänkte bara på att i en del bilar (bensinare) är oljan ofta mörk snart efter oljebyte medans i andra är den genomskinlig även efter kanske 1000 mil och att skillnaden kan bero på gamla avlagringar?


Ja. En bekant köpte för några år sedan en Volvo V70 som hade varit vanskött sedan tidigare och nog inte fått oljan bytt på länge. Den svärtade ner oljan ganska fort efter de första oljebytena, men oljan håller sig renare allteftersom.
En annan sak som kan göra att en motor smutsar ner oljan onödigt mycket är igensatt vevhusventilation. Det finns också en del motortyper med undermålig vevhusventilation som sotar ner oljan fortare än andra även om hela maskineriet är i perfekt skick.
Sen har ju bränslet rätt mycket att göra med hur mycket oljan smutsas ner också. Om man jämför med när en motor körs på bensin, så håller oljan sig renare om man kör den på t ex E85, gasol eller biogas, men den sotas ner mer om man kör på gengas. Det är förresten intressant att spillolja från en gengasdriven motor luktar precis som ny motorolja, den får inte den typiska spilloljelukten. Spillolja från E85-motorer luktar däremot riktigt illa, typ blöt dammsugarpåse eller vanskött kompost.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

goslin

#12 » 23:04:55, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där tack för informationen! Jag menade nu inte att TS Opel skulle vara dåligt underhållen utan det var mer en hypotes. På Vectran sitter dessutom pluggen i bakkant på tråget och om man inte som vår lokale AutoSpecialisten hissar fram vid oljebyte så stannar nog en del gammal smuts kvar i trågbotten.
PS Jag har en Focus FFV som alltid gått på E85 när det gått att få tag på och jag har aldrig reflekterat över hur oljan luktar - ska lukta på stickan nästa gång!
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

heavyduty (trådstartaren)

#13 » 00:22:17, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla glada tillrop och ideer. All hjälp mottages med största tacksamhet. Tänkte ett tag på skrotning, men synd på en gammal trotjänare. Har ju nya däck åsså lite annat som är bra på kärran. Efter kvällens övningar tror jag det är en bränd ventil på ettan. Skall fortsätta i morgon med koppla tryckluft till det tändstifthålet och se om det blåser i avgasröret när den är i TDC. Blåser det i vevhuset är det kolven. Kan ventilen bli bränd när lyftarna inte jobbar som kom ska???. Känns som det är luft i lyftarna på ettan.Sen har jag två alternativ. Byta toppen. (beg). Eller byta motorn. Skall jag byta motor får den gå på tre burkar ca 35 mil för hämta utbytet. (beg). Tror inte det händer så mycket. Köra i slow motion. Lutar åt motorbyte. Trött på riva i skrotet nu. DET FINNS STOR MÖJLIGHET LYFTARNA PÅ ETTAN BÖRJAR JOBBA NÄR JAG ÄR PÅ VÄG HEM MED BYTESMOTORN I BAKLUCKAN HE.
heavyduty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:41, 19-05-2016
Ort: Oskarström Hallands län. Ibland några km in i Kronobergs Län
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1974
MC Cormick International B 414 1964 ?
Opel Kadett 1986
Opel Vectra 1999
Amazon 1968

RD350

#14 » 07:01:30, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilerna bränns om ventilspelet "försvunnit", de blir inte av med värmen.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

goslin

#15 » 09:05:03, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad händer med katalysatorn om du kör 35 mil på tre burkar? :uupps: Kom på att en 86 kanske kan vara utan den typen av avgasrening...
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 161A, bonnen513, rz och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se