Inte va sån nu Maglo
Det ser ut att vara en Ligier mopedbil? De finns både med den bättre Lombardini motorn samt den enklare Progress motorn.
Nu var det några år sedan jag servade dessa, men tror att du har Progressmotorn i denna, jag vill minnas att oljelocket på Lombardinimotorn var gult och satt på motsvarande sida på motorn. (det står Lombardini på plastkåpan över motorn, om det är en sån), Det är ju inte så stor oljemängd i dessa motorer (1.6L?) så byte av
olja och filter rekommenderas ofta i förebyggande syfte. Den blev sotig och lättflytande ganska fort.
Vi hade sällan några större fel på motorerna, oftast bränslerelaterat då kunderna körde slut på soppa och de skulle luftas, eller fick in vatten i bränslet av någon orsak. Handbromsen var också en svag punkt.
Annars tycker jag det är en bra bil trotts de höga priserna (beror väl på små serier antar jag), sen att det är mycket plast beror ju i sin tur på att de inte får väga nåt, och den är ju spröd nu på vintern. Dock sitter det på en Ligier en stark aluminiumbur som
chassi. Men bilen tar föraren samt en passagerare dit de ska och varmt, torrt och mysigt.
Jag har inte råkat ut för ditt fel med att motorn inte stannar då man vrider av nyckeln, men tror som dig att det sitter en magnet som stryper bränslet, jag har ett svagt minne av att det satt någon mekanism monterat på topplocket för detta (på Lombardinimotorn), men det borde vara samma på denna. Följ bränsleledningarna!